Linje 100 i Borås [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 14 februari 2010, 16:52:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

En bild från Borås resecentrum strax före kl 16 den 9 februari. I väntan på dubbeldäckare så kör man bussarna på linje 100 i formation. ;D  I täten står Veolia 2338 och bakom denna Hallgrens UXM481 och Veolia 2266. Uppe på Centralbron syns BL 528.


Svemicke

Vilket lysande fototillfälle Du fick, Bernt! Snyggt!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Denna linjeen är verkligen inte lätt att ha koll på om det behövs insatsbussar .... en av dem kanske tyngsta linjerna i Västsverige
Nästan sjukt mkt folk när det behövs upp till 5!!! Insatsbussar på samma avgång
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Ja du det kanske blir Gbg för dig oxå  att köra sen??  Och jag har en känsla av att det behövs extra vagnar även om det blir tätare turer med ddbussar. Alla vill ju åka samma tur ju ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Absolut ... Personligen så gillar jag inte köra linje 100 pga hysterin med alla resenärer,körde några helger i höstas som insatsbuss åt Hallgrens
Nja  100 bussarna kommer utgå från Borås, vi kommer köra  L 101 en ny linje ... enl vad jag förstår så ska den gå vissa turer JÖ-Ulr-BS-BB-GÖ
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Ja just dte ingen genomgående tur som det är idag . Dessutom är det ju i vissa lägen S-J taxa vilket inte gör det enklare... Men det försvinner ju sen.. ska bli kul se hur den nya linje 100 blir..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

SJ taxan är inte bra ..... resenärerna förstår inte att dem inte kan köpa biljett hela vägen GÖ-Ulricehamn sen hoppa av i Borås för att fortsätta med 200an ...110 KR Ulricehamn-Göteborg vuxen 90 kr Borås-Göteborg Vuxen är ganska billigt motsvarande Västtrafiktaxa  ex kostar det 110 kr Ulricehamn-Jönköping Västtrafik/ JLT Taxa   som är hälften så långt(50km) motsvarande UHM-GÖT
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Ersa

Är trafikstarten för "nya" linje 100 spikad?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 21:42:45 PM
Är trafikstarten för "nya" linje 100 spikad?

Ja, till 12 december i år.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 14 februari 2010, 20:32:05 PM
SJ taxan är inte bra ..... resenärerna förstår inte att dem inte kan köpa biljett hela vägen GÖ-Ulricehamn sen hoppa av i Borås för att fortsätta med 200an ...110 KR Ulricehamn-Göteborg vuxen 90 kr Borås-Göteborg Vuxen är ganska billigt motsvarande Västtrafiktaxa  ex kostar det 110 kr Ulricehamn-Jönköping Västtrafik/ JLT Taxa   som är hälften så långt(50km) motsvarande UHM-GÖT

SJ-taxan gäller alltså Borås-Ulricehamn med linje 100 men inte med linje 200.
Kan naturligtvis skapa förvirring men jag förstår ändå inte hur det kan bli problem eftersom SJ-biljetterna inte kan köpas annat än till de avgångar som avser linje 100. Om man "fuskar" och köper biljetten till fel avgång får man ju skylla sig själv.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2010, 21:51:38 PM
SJ-taxan gäller alltså Borås-Ulricehamn med linje 100 men inte med linje 200.
Kan naturligtvis skapa förvirring men jag förstår ändå inte hur det kan bli problem eftersom SJ-biljetterna inte kan köpas annat än till de avgångar som avser linje 100. Om man "fuskar" och köper biljetten till fel avgång får man ju skylla sig själv.


Förvirringen skapas väl i att bussarna ser ut som övriga landsvägsbussar (stadsbussar med för den delen) i länet och utger sig för att vara en busslinje trots att det är en tåglinje med buss. Fruktansvärt rörigt och det ska bli skönt när denna röran försvinner.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Jag som kör 200an upplever att det är för mkt förvirring .. sen så ska inte dem som kör L100 Sälja biljetter till något som inte går åka enl tidtabell ... där är den största missen ....  Vill påstå att varje dag kommer det alltid någon som inte käner till detta fenomen .... Trots det står på biljetten "Gäller ej byte"
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 15 februari 2010, 01:07:21 AM
Förvirringen skapas väl i att bussarna ser ut som övriga landsvägsbussar (stadsbussar med för den delen) i länet och utger sig för att vara en busslinje trots att det är en tåglinje med buss. Fruktansvärt rörigt och det ska bli skönt när denna röran försvinner.

Numera är det ju så att enda skillnaden mellan en vanlig Västtrafik-buss och bussarna på linje 100 är att även SJ:s biljetter gäller. Köper man biljetten kontant av föraren så är det SJ:s taxa men det spelar ju ingen roll för resenärerna. Västtrafiks kontokort och periodkort gäller numera på linje 100.
Om det blir problem med bytet till linje 200 så vill jag påstå att det beror på endera att folk inte åker med den avgång de köpt biljett till eller att bussföraren säljer fel biljett.
Det är också stor fördel för resenärerna att kunna köpa SJ-biljett till och från Ulricehamn, t ex vid en resa som startar med SJ-tåg i t ex Malmö.


Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 februari 2010, 09:19:28 AM
Numera är det ju så att enda skillnaden mellan en vanlig Västtrafik-buss och bussarna på linje 100 är att även SJ:s biljetter gäller. Köper man biljetten kontant av föraren så är det SJ:s taxa men det spelar ju ingen roll för resenärerna. Västtrafiks kontokort och periodkort gäller numera på linje 100.
Om det blir problem med bytet till linje 200 så vill jag påstå att det beror på endera att folk inte åker med den avgång de köpt biljett till eller att bussföraren säljer fel biljett.
Det är också stor fördel för resenärerna att kunna köpa SJ-biljett till och från Ulricehamn, t ex vid en resa som startar med SJ-tåg i t ex Malmö.



Just det sistnämnda lät intressant. Jag borde ju, av föraren, kunna köpa SJ-biljett hela vägen till Malmö ombord på linje 100, men det kan jag inte. Eller?

Vad händer med SJ-taxan sen? Kommer den att försvinna på linje 100?

Läste i GP att det planeras att nyttjas ännu mer tvåvåningsbussar i Göteborg efter införandet av trängselskatten. Kanske omloppen på linje 100 blir linjekombinationer i framtiden och fortsätter på andra linjer i Göteborgsområdet.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 15 februari 2010, 22:07:23 PM
Just det sistnämnda lät intressant. Jag borde ju, av föraren, kunna köpa SJ-biljett hela vägen till Malmö ombord på linje 100, men det kan jag inte. Eller?

Bussföraren säljer inte SJ-biljetter men väl biljetter enligt SJ:s taxa för den sträcka där de kör. Vill man ha en ren SJ-biljett måste man köpa den innan man går ombord på bussen.

Citat från: Svemicke skrivet 15 februari 2010, 22:07:23 PM
Vad händer med SJ-taxan sen? Kommer den att försvinna på linje 100?

Ja, den försvinner från linje 100. Det blir Västtrafiks taxa helt igenom. Man kan naturligtvis också välja Resplusbiljett, vilket sannolikt dock bara blir lönsamt om man kombinerar med en tågresa. Denna måste köpas innan man går på bussen hos SJ (över disk eller automat), Pressbyrån eller via nätet. Kan också hämtas ut hos ATG-ombud eller Seven Eleven.

Citat från: Svemicke skrivet 15 februari 2010, 22:07:23 PM
Läste i GP att det planeras att nyttjas ännu mer tvåvåningsbussar i Göteborg efter införandet av trängselskatten. Kanske omloppen på linje 100 blir linjekombinationer i framtiden och fortsätter på andra linjer i Göteborgsområdet.

Det var väl mest ett förslag. Men även om tror jag inte att det finns något att vinna i att kombinera dessa med linje 100. Det man vinner i direkt förbindelse lär gå förlorat i lång reglertid vid Nisse-terminalen.
Det kan ha ändrats sedan tidigare förslag men det har i alla fall varit på tal att markera att linje 100:s bussar ersätter tåg i väntan på en ny järnväg Borås-Göteborg genom att måla dem i tågfärgerna gult och grått.