Tripper i Stockholm Vinter 2010 - Del 2

Startat av Andreas, 14 februari 2010, 10:56:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Här kommer nu nästa del i bildserien ifrån de 2 resorna jag gjorde under den gågna veckan. Senast lyckades vi ta oss till Slussen, efter att bla. ha sett situationen på Hamngatan i och med byggandet av den nya innerstadsspårvägen. När jag nu stod på Slussen, så kollade jag på klockan och insåg då att den inte var så extremt mycket. Då fick jag en idé att åka till Nacka, med Saltsjöbanan.

1. Mitt tåg har just lämnat Nacka station och rullar vidare mot Saltsjö-Järla station eller bara Järla station, för att till slut nå slutstationen Saltsjöbaden.

2. Det mötande tåget mot innerstaden hann också dokumenteras, innan jag gick vidare ifrån stationen.

Nu började klockan bli relativt lagom, för att dra mig hemåt igen. Därför hade jag bestämt mig för att ta busslinje 74 till Skanstull och därefter åka t-banan den sista biten. Dessutom var min tanke att jag skulle första gångs-åka en av Solarisbussarna, vilket jag inte hade gjort förut. Informationen om att de skulle rulla där, hade jag hittat någonstans här på forumet, vilket jag tackar för. Jag minns tyvärr dock inte vem som skrev det inlägget.

3. Jag lyckades fånga en bild på Nobina 6861, som rullade som en av två MAN-kortvagnar på linje 71 denna dag. Tyvärr, så lyckades jag få en gatustolpe i mitt i bild istället. Här önskar man att man hade gatlyktorna på en lina högt över gatan istället. ^^

4. En sista MaxCi får avsluta bilderna ifrån första resan. Bussen är Busslink 5078 som just har släppt av sina passagerare vid Sickla Köpkvarter, där linjen vänder. På en kort sträcka kör den tom på passagerare, innan den vänder och kommer att fylla på med folk igen ungefär vid platsen där jag står.

Hur gick det då med Solarisbussen? Jo, jag var fast inställd på att åka med en, så jag lät MaxCi-bussen åka iväg. Tiden började gå och det visade sig att bussen blev kraftigt försenad. Till slut dök en Solarisbuss upp på 74:an och den hoppade jag på. Bussen var i högsta grad knökfull, så det gick inte att få några bra bilder i bussen. Köer dök upp direkt, när vi rullade igenom rondellerna i Sickla, men sen så släppte trafiktrycket och resan gick riktigt bra. :)

Carl Eric

Citat från: Andreas skrivet 14 februari 2010, 10:56:12 AM
4. En sista MaxCi får avsluta bilderna ifrån första resan. Bussen är Busslink 5078 som just har släppt av sina passagerare vid Sickla Köpkvarter, där linjen vänder. På en kort sträcka kör den tom på passagerare, innan den vänder och kommer att fylla på med folk igen ungefär vid platsen där jag står.

Det är inte alls särskillt långt, http://kartor.eniro.se/m/Meu4O
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!