Nobina 5715 [Interiörbilder]

Startat av Andreas, 13 februari 2010, 15:28:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Idag var första gången jag fick möjligheten att åka en av de f.d. X-trafikvagnarna, numera i SL-färgerna, nämligen individ 5715 på Backluralinjen, dvs. linje 119, efter att jag hade varit hemma hos en vän till mig över natten från igår. Bilderna tog jag lite snabbt precis innan bussen skulle rulla iväg genom Hässelby och till slut Spånga. Bussen fungerade för det mesta, motorn fick fram lite ljud då o då, som plockade ur ett riktigt gammalt data - eller tv-spel, samt att en av mittdörrarna började krångla en stund efter att vi hade lämnat en hållplats, så det började tjuta i hela bussen. När vi kom fram till efterkommande hållplatsen, i närheten av Hby Strandbad, så fick föraren styrsel på dörrarna igen och vi var åter iväg.

1. Framåt i bussen.

2. En del av ett snötäckt Backlura.

3. Krånglande mittdörrar.

4. Bakåt i bussen.

/Andreas

AO

Tack för fina bilder på en fin vagn!
När bussarna kom nya till Gävle var det väldigt stora problem med dörrarna som tycktes leva sitt eget liv. Vill inte öppna sig när de skulle öppnas, slogs in igen på folk när de klev av bussen och gick inte att stänga när bussen väl skulle åka. Men man åtgärdade det ganska snabbt och sedan dess tror jag inte man haft några stora problem med dem. Sedan kan man ju gissa att när Nobina Gävle fick chansen att skicka iväg några vagnar så skickade man nog inte iväg de bästa exemplaren  ;)

Andreas

Tack så mycket för en väldigt trevlig och informativ kommentar! :D

Ja, jag vet inte hur bussarna är att åka med i allmänhet, eftersom jag då bara har åkt med denna, men av vad jag har sett, så verkar de fungera ganska så bra i allmänhet. Jag har sett de rulla ganska ofta på Bromma och Spångalinjerna, exempelvis på 112:an (Alvik - Spånga) eller 114 (Alvik - Minneberg).

AO

De är väldigt trevliga att åka med, man åker väldigt bekvämt, mjuk och behaglig gång. Ljudisoleringen är dessutom väldigt bra. Inredning kan dock kännas rätt plastig och ibland rasslar den rejält. De har även nackdelen att det lätt regnar in genom luftintagen. Det blir även ibland fel på nåt kylsystem vad jag hört, som gör att det rinner som grön vätska från fläktarna över sätena. Det kanske är någon annan som har information om vad det kan bero på.

Det kommer väl kanske ett till lass till något SL garage med 8700 från Gävle den 13 juni.  :)