Huvudmeny

Nobina 69XX Umeå

Startat av Muk, 13 februari 2010, 15:15:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

Dagens fångst. Kollade upp några nya fotoplatser (och en gammal) för att variera mig lite.

Nobina 6916

Nobina 6918

Nobina 6921

Nobina 6929

Nobina 6930

Nobina 6941

Greger Larsson

Mkt trevligt!
Idag har vi ju haft toppenväder i länet med bara ett par minusgrader och strålande sol.

bussgrabben

Jättefina bilder! Kul med lite nya fotoplatser också.

bussfan

en fråga bara e de sista bussarna solaris i ditt bildsvep

Carl Eric

Fina bilder och fint väder!

Hur kallt hade ni det där uppe?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Muk

Tack för kommentarerna! Ja, det var så fint väder att det hade varit dumt att sitta inne.  :)

Citat från: calken skrivet 13 februari 2010, 17:38:58 PM
Fina bilder och fint väder!

Hur kallt hade ni det där uppe?
5-6 grader kallt kanske.

Citat från: bussfan skrivet 13 februari 2010, 15:37:09 PM
en fråga bara e de sista bussarna solaris i ditt bildsvep
Nobina 6929, 6930 & 6941 är Solaris.

Carl Eric

Citat från: Muk skrivet 13 februari 2010, 18:05:01 PM
Tack för kommentarerna! Ja, det var så fint väder att det hade varit dumt att sitta inne.  :)

5-6 grader kallt kanske.

Helt perfekt väder alltså!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jeppe Hagelbäck

Carl Eric

Bussfanatikern

Dom ledade Solaris-bussarna har ett något ovanligare dörrarrangemang: 1+2+2.

Ersa

Citat från: Bussfanatikern skrivet 14 februari 2010, 01:38:40 AM
Dom ledade Solaris-bussarna har ett något ovanligare dörrarrangemang: 1+2+2.

2+2+2 hade varit optimalt på Solarisledvagnarna samt 2+2+1 på Solariskortvagnarna. Antingen var det någon på kommunen som tänkte fel, eller så gick dubbla framdörrar inte att beställa just då. Alla de Scania OmniCity-leder Polarbuss köpte åren innan var ju med dörrställning 2+2+2, och även de korta OmniCity/Link beställdes 2+2+2 resp 2+2+1.

Längre tillbaka hade ju Umeå, liksom många andra städer, ett system där det stora antalet påstigande med busskort steg på i den bakre framdörren där biljettmaskinen fanns, medan det lilla fåtal som skulle lösa en enkelbiljett eller köpa (numera ladda) ett busskort steg på i den främre framdörren. Det var effektivitet! :D
Idag sitter visserligen biljettmaskinen bakom föraren, men någon effektivitet är det inte tal om, då enkelbiljettsresenärerna (som idag är ett mycket större procentuellt antal) helt blockerar för de smidiga pendlare som komma förbi och vill stämpla sina fyllda busskort. Vilket i sin tur skapar många förseningar. Biljettmaskinens kortläsare skulle ha suttit på vänster sida för folket som kliver på istället, dvs vid "guide/nördstolen" längst fram.