Scania-Vabis modellbeteckningar på 1930-talet

Startat av Gmidtun, 11 februari 2010, 22:29:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gmidtun

Er det mulig å fastslå chassistype (modellbeteckning) på et 1938-modell Scania-Vabis busschassis ut i fra motorstørrelse og akselavstand?

Vikinglinjen i Oslo fikk i juli 1938 to helt nye Scania-Vabis busser. De hadde 6-sylindret dieselmotor på 7,75 liter og akselavstand på 5,94 meter.
De gamle papirene sier noe om "type 86" men det er usikkert om det gjelder chassiet eller motoren.

Chassisnummerene var 9128 og 9133.

Er det mulig å si noe om hvilken chassistype bussene var bygd på?

Gmidtun

Svoca

86 är chassibeteckningen och motorn är sannolikt förkammardiesel av typ 16641.

Mats Karlsson

Scania-Vabis införde ett förenklat typsystem år 1937 som tog hänsyn till endast totalvikten. Det var oftast dessa typangivelser som hamnade i besikningsinstrumenten. Typ 84 stod för totalvikt 9 ton, 85 för 10 ton och 86 för 11 ton, som exempel. jag gissar att dessa typer var de som användes i marknadssyfte, för att det skulle vara lättare för kunderna att välja busstyp.

Bakom detta förenklade system fanns det egentliga typsystemet som använde fyra siffror.  För de aktuella bussarna bör beteckningen ha varit 8517, där 5 står för axelavstånd 5.5-5.9 m och 17 är ett ordningsnummer. Ordningsnumret passar in för just dessa bussar (utifrån år och axelavstånd).

Motortypen är 16641, dvs en dieselmotor. Motornumren var 9128 och 9133, där 9:an skvallrar om att bussarna har dieselmotor. På den tiden användes motornumret också som chassinummer.

Sammanfattning: beroende på vilket typsystem som används så heter bussen antingen 86 eller 8517.

Gmidtun


Gmidtun

Jeg forsöker en fråga til. Dette gjelder en buss med 6-cyl. bensinmotor, også denne en 1939-modell. Chassisnr. og motornr. 6812. Totalvikt inkl. 29 passasjerer 7765 kilo. Den var opprinnelig registrert som A-6883 senere gikk den i Nord-Norge som X-5144.

Hva var modellbeteckningen/typbeteckningen på denne bussen?

Gmidtun

Mats Karlsson

Citat från: Gmidtun skrivet 08 januari 2011, 01:33:24 AM
Jeg forsöker en fråga til. Dette gjelder en buss med 6-cyl. bensinmotor, også denne en 1939-modell. Chassisnr. og motornr. 6812. Totalvikt inkl. 29 passasjerer 7765 kilo. Den var opprinnelig registrert som A-6883 senere gikk den i Nord-Norge som X-5144.

Hva var modellbeteckningen/typbeteckningen på denne bussen?

Gmidtun
Du har inte fler uppgifter om bussen? Axelavstånd? Hästkraftantal? Det är nämligen svårt att avgöra vad typbeteckningen kan ha varit utan dessa uppgifter.

Motortypen kan ha varit 1564 (6.41 liter, 80-110 hk), 1568 (7.07 liter, 110 hk) eller 1664 (7.75 liter, 125-130 hk). Jag gissar att det i detta fall handlar om de mindre motorerna 1564 eller 1568.

De busstyper som hade en totalvikt på ca 8 ton med ovannämnda motortyper åren omkring 1939 var (jag utgör ifrån att det rör sig om en bulldog-buss):
8209 med axelavtsånd 4.2 m
8314 med axelavstånd 4.7 m
8422 med axelavstånd 5.0 m

Eftersom bussen rymde 29 passagerare så var den nog inte så lång, varför det gissningsvis kan ha varit en 8209, eller möjligen en 8315.

Gmidtun

Akselavstand er ikke oppgitt, og ikke total lengde heller. Men motoren hadde sylinderdiameter på 110 mm og slaglengde på 136 mm. Og om jeg da husker rett formel for volumet av en sylinder skulle regnestykket bli 3,14 x 5,5 x 5,5 x 13,6 x 6 sylindere = 7750 kubikk centimeter eller 7,75 liter.

Det var nok en bulldogbuss og den hadde solskinnstak. Vekt uten last er 5590 kilo og med last 7765 kilo. Dekkdimensjon 8.25 x 20. Registrert 29.03.1939.

Den var bygd som turbuss slik at de 29 passasjerene sikkert har hatt god plass. Kanskje akselavstand 4.7 m kan passe?

Blir det da 8314 som er riktig modellbeteckning?

Gmidtun

Mats Karlsson

Citat från: Gmidtun skrivet 08 januari 2011, 18:44:59 PM
Akselavstand er ikke oppgitt, og ikke total lengde heller. Men motoren hadde sylinderdiameter på 110 mm og slaglengde på 136 mm. Og om jeg da husker rett formel for volumet av en sylinder skulle regnestykket bli 3,14 x 5,5 x 5,5 x 13,6 x 6 sylindere = 7750 kubikk centimeter eller 7,75 liter.

Det var nok en bulldogbuss og den hadde solskinnstak. Vekt uten last er 5590 kilo og med last 7765 kilo. Dekkdimensjon 8.25 x 20. Registrert 29.03.1939.

Den var bygd som turbuss slik at de 29 passasjerene sikkert har hatt god plass. Kanskje akselavstand 4.7 m kan passe?

Blir det da 8314 som er riktig modellbeteckning?

Gmidtun
En 8209 är nog för kort för att vara turbuss, samtidigt som en 8422 borde ha haft högre tjänstevikt. Alltså ligger det nog närmast till hands att anta att det rör sig om en 8314.