Huvudmeny

Stridsvagn

Startat av Jonas Strömblad, 11 februari 2010, 20:33:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Senaste rejäla snöfallet i Stockholmsområdet var för drygt två veckor sedan.
Jag hade en riktigt skoj Sköldpaddskväll där jag fick åka runt och hjälpa andra bussar och förare i "nöd". Det blev väldigt varierande med allt från att skjutsa förare för att de skulle kunna fortsätta sina tjänster när bussen de skulle åka inte dök upp, via snöskottning för att försöka få loss fastkörda bussar, lotsa (och stoppa) trafik förbi fastkörda bilar för att bussen skulle kunna komma fram, till att köra lite linje och ge andra förare möjlighet till rast när de hamnat för mycket efter i tid. Bussen jag valde ut var 4508, och det var ett sant nöje att ratta denna f.d Swebusvagn. Den gick som en stridsvagn genom snömodden! Inga problem att hålla tidtabellen här inte  :D
/J

Ersa

Volvos version av MaxCi! :)

Jonas Strömblad

Nej, det här är inte Volvos version av MaxCi!!! Det enda lågentre som finns på denna är första trappsteget upp i bussen  ;D

Det är mer den här typen av buss om är Scanias motsvarighet
/J

Ersa

Ulf Berlin

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 februari 2010, 20:33:47 PM

Inga problem att hålla tidtabellen här inte  :D
/J

Kortvagn på 610 t o m.
Detta hör ju inte heller till vanligheterna,men den kanske räckte till denna "fina"dag? ::)/Ulf

Svemicke

För det första är reklamen på CK 112:an vilseledande. Det är INTE bäst musik just nu. Det är mycket sällan det är bra musik där över huvudtaget, men detta är inte OnAir, så det ska vi inte diskutera här.

I övrigt tycker nog jag att sådana tjänster är det roligaste. Att få göra lite olika grejor och vara med och hjälpa till.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nico

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 11 februari 2010, 20:33:47 PMBussen jag valde ut var 4508, och det var ett sant nöje att ratta denna f.d Swebusvagn. Den gick som en stridsvagn genom snömodden! Inga problem att hålla tidtabellen här inte 

Jo, dessa vagnar är underbara att köra. De har dessutom den större motorn, avsedd för ledvagnar, om jag inte minns fel. Själv plockade jag gärna ut 4502-4506 när de i omgångar fanns på Råsta. När Busslink tog över där 2007 så kommer jag ihåg en natt strax efter som jag fick ut just en av 45-vagnarna. Inte tänkte någon av oss på detta med miljözon osv. just då... de allra första dagarna var aningen turbulenta ur vagnutsättningshänseende. Kan bara säga att kombinationen av min favoritlinje 592 ihop med en 45-vagn en varm sommarnatt i slutet av augusti var nästan oslagbar!  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Mycket snygg bild! Ibland ser man kortvagnar som tursätts på 610:an, både som extravagnar och i ordinarie trafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.