Några nytagna bilder från Stockholm Väster- och Norrort

Startat av Mikael T Nilsson, 11 februari 2010, 15:35:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder från Stockholm Västerort och Norrort. Nobina 5408 var väl ursprungligen stationerad i Kalmar för stadstrafiken där. Numera tillhör den Nobina Lunda.

Finns förresten Swebus "gamla" uppställningplats för bussar kvar på T-banans område i Vällingby? Jag antar att den inte används längre eftersom den nya depån i Lunda ligger relativt nära Vällingby.

En av Nobina Lundas få Volvo B7L / Säffle, vagn 4748 vid Solna C. 4748 hade jag inte med i mina anteckningar som placerad i Bromma/Lunda. Enligt mina anteckningar ska B7L-vagnarna 4749, 4751, 4762, 4949 och 5037 vara stationerade i Bromma/Lunda. Av dessa har jag nu endast sett 4748 och 4949 i trafik under 2010. Jag antar att det blir dessa vagnar som kommer att slopas när Lunda får nya Volvo 8500 under året.

En av Busslink Söderorts äldsta bussar, f.d. SL H16 5202 på linje 152 mellan Bromma flygplats och Älvsjö stn. Vid fototillfället var även syskonvagnarna 5207 och 5216 ute och körde på 152:an. Samtliga hade blivit av med reklamen utmed långsidorna. Jag antar att dessa vagnar kommer att slopas inom kort.

Busslink 4554 är nyflyttad från Handen till Täby. Vid fototillfället stod den som reservvagn vid Danderyds sjukhus.

Busslink 4508 (f.d. Swebus 3947) fick hoppa in på lågentrélinje 606 mellan Danderyds sjukhus och Djursholms torg tidigare i veckan. Annars verkar mest lågentréledbussar trafikera linjen under dagtid.

Täby har vagnarna 4505-4510 av denna modell.

Nylevererade Busslink 3636 är tillfälligt stationerad i Råsta men ska lite senare flyttas till Jordbrodepån. Vid fototillfället körde den på Råstalinje 515, men hade problem med skyltninge, så en handskriven papperslapp i framrutan fick visa linjenumret istället.

Det är inte bara Nobina Björknäs som har börjat skylta upp extrabussar med en separat skylt i vindrutorna. Även Busslink Täby har infört denna typ av skyltning på sina bussar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Rådeström

hmm...skulle nog vara bra för bilderna om du tog och satte lite skärpa på dom - nu är ofta dina bilder i ständig dimma tyvärr...och det är ju lite synd.....

Annars väldigt trevliga bilder!

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2010, 18:22:58 PM
hmm...skulle nog vara bra för bilderna om du tog och satte lite skärpa på dom - nu är ofta dina bilder i ständig dimma tyvärr...och det är ju lite synd.....

Annars väldigt trevliga bilder!

Tack. Kul att du tyckte om bilderna.

Bilderna är kraftigt förminskade från originalformatet och när jag skriver ut eller framkallar originalbilderna på fotopapper blir de väldigt bra, både tydliga/skärpa och färgmässigt.
Det är märkligt att de blir så dimmiga när jag lägger ut dem på Bussnack. Om jag lägger på mer skärpa (sharpen) blir inv.nr och reg.nr lite otydligare, vilket jag inte tycker blir så bra.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

HB

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 februari 2010, 15:35:24 PM

Finns förresten Swebus "gamla" uppställningplats för bussar kvar på T-banans område i Vällingby? Jag antar att den inte används längre eftersom den nya depån i Lunda ligger relativt nära Vällingby.

Visst används depån i Vällingby fortfarande. Bristen på uppställningsplatser är alltjämnt stor på de flesta depåer i Stockholm. ´

Tack dessutom för trevliga bilder. /Henrik/

Ulf Rådeström

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 februari 2010, 18:43:43 PM
Tack. Kul att du tyckte om bilderna.

Bilderna är kraftigt förminskade från originalformatet och när jag skriver ut eller framkallar originalbilderna på fotopapper blir de väldigt bra, både tydliga/skärpa och färgmässigt.
Det är märkligt att de blir så dimmiga när jag lägger ut dem på Bussnack. Om jag lägger på mer skärpa (sharpen) blir inv.nr och reg.nr lite otydligare, vilket jag inte tycker blir så bra.

hum hum....förminskar man bilder från orginalstorlek förlorar man tyvärr alltid skärpa och måste "göra om den". En bra sak är att sätta skärpan allra sist när man förminskat bilden etc.
Har du Photoshop? Har du i så fall testat oskarp mask i stället för "bara" skärpa? Då kan man bestämma lite mer själv hur mkt eller lite skärpa man vill lägga och undvika de du skriver - att det blir för mycket och regnr etc blir taggiga.

//Uffe

HB

En av Nobina Lundas få Volvo B7L / Säffle, vagn 4748 vid Solna C. 4748 hade jag inte med i mina anteckningar som placerad i Bromma/Lunda. Enligt mina anteckningar ska B7L-vagnarna 4749, 4751, 4762, 4949 och 5037 vara stationerade i Bromma/Lunda. Av dessa har jag nu endast sett 4748 och 4949 i trafik under 2010. Jag antar att det blir dessa vagnar som kommer att slopas när Lunda får nya Volvo 8500 under året.

Samtliga av dig uppräknade bussar finns kvar i Brommas trafik och endast 4748 & 4749 ligger i riskzonen att ersättas av nyleveranserna. /Henrik/

joppen

Citat från: HB skrivet 11 februari 2010, 18:47:23 PM
Visst används depån i Vällingby fortfarande. Bristen på uppställningsplatser är alltjämnt stor på de flesta depåer i Stockholm. ´

Det sover tio bussar i Vällingby fortfarande.

/JOPpen

Bese001

Citat från: HB skrivet 11 februari 2010, 18:51:09 PM
Samtliga av dig uppräknade bussar finns kvar i Brommas trafik och endast 4748 & 4749 ligger i riskzonen att ersättas av nyleveranserna. /Henrik/
Vad hände med 4950&4951, SCH 289 och SCH 295, som kom från Hudiksvall i juni 2009? De är fortfarande avställda men har Nobina Bromma som brukare i bilregistret.

Mikael T Nilsson

Citat från: HB skrivet 11 februari 2010, 18:47:23 PM

Citat från: HB skrivet 11 februari 2010, 18:51:09 PM

Tack för de intressanta uppgifterna!

Citat från: JOPpen skrivet 11 februari 2010, 19:07:44 PM
Det sover tio bussar i Vällingby fortfarande.

/JOPpen

Tack för uppgiften!

Citat från: BussBecknaren skrivet 12 februari 2010, 09:32:12 AM
Tack för fina bilder!

/BB

Kul att du uppskattade bilderna  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Mikael T Nilsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2010, 18:50:57 PM
hum hum....förminskar man bilder från orginalstorlek förlorar man tyvärr alltid skärpa och måste "göra om den". En bra sak är att sätta skärpan allra sist när man förminskat bilden etc.
Har du Photoshop? Har du i så fall testat oskarp mask i stället för "bara" skärpa? Då kan man bestämma lite mer själv hur mkt eller lite skärpa man vill lägga och undvika de du skriver - att det blir för mycket och regnr etc blir taggiga.

//Uffe

Tack för tipset. Jag ska experimentera lite.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Andreas

Är ganska hundra på att det var 4748 jag åkte med igår på linje 518 (klev på den vid Barkarby och åkte mot Vällingby). Mitt intryck av den var att den kändes rätt sliten faktiskt, lät som att motorn nästan kämpade för livet när vi åkte i uppförsbackarna. Huvudsaken var iofs ändå att jag kom fram och det var inga problem under färden annars.

Mikael T Nilsson

Citat från: Andreas skrivet 13 februari 2010, 15:01:40 PM
Är ganska hundra på att det var 4748 jag åkte med igår på linje 518 (klev på den vid Barkarby och åkte mot Vällingby). Mitt intryck av den var att den kändes rätt sliten faktiskt, lät som att motorn nästan kämpade för livet när vi åkte i uppförsbackarna. Huvudsaken var iofs ändå att jag kom fram och det var inga problem under färden annars.

Det stämmer nog. Huvudsakligen är det Nobina Kallhäll som kör bussarna på linje 518, men i rusningstid har även Nobina Lunda turer på linjen.
Vänliga hälsningar,

Mikael