Huvudmeny

Utbränd!

Startat av Janne Brink, 26 augusti 2007, 10:46:03 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Janne Brink

Jag fick ett MMS från Robert där 4968 var helt utbränd. Bussen stod i Bergshamra.
Någon som vet något?

/Janne

Magnus_J

enligt Wighsnews hade den börjat brinna och var övertänd när brandkåren var på plats.
Synd på en sån vagn finns ju "bättre" som gärna hade fått brinna upp.

/Magnus - Ledig idag.

Kvarne

Citat från: Janne Brink skrivet 26 augusti 2007, 10:46:03 AM
Jag fick ett MMS från Robert där 4968 var helt utbränd. Bussen stod i Bergshamra.
Någon som vet något?

/Janne

Oj då....är det, som jag misstänker, en Veolia vagn så är det ju en vagn i samma serie som 4964-65 som brann rätt nyligen i Huddinge(Volvo Bus-Center)...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Magnus_J

var på jobbet en sväng men fick inte fram så mycket =)
Bussen var i skrivande stund på gång att bärgas in till garaget. hade inte tid eller lust att sitta och vänta för foto, får se i morron om den står kvar. Vad som hänt har jag inte en aning om, mer att den brunnit.
kanske kommer mer under dagen.

4968 är en B12B vagn och i huddinge var det väl ledvagnar som brann?

Nico

Gjorde själv en liten kommentar i morse efter att jag gått av. Som jag förstod det så hade vagnen rullat på linje 540 när något inträffade. Vad gäller inv.nr. så kan jag delvis förstå att det blir lite förvirrat när Veolia i princip, och oavsett vagntyp, verkar ha använt sig av en löpande numrering. Både i 48- såväl som 49-serierna återfanns flera olika vagnstyper.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Det var som jag har förstått det, samma vagntyp som de som brann på Älvsbygaraget, Värmdö, 2005? Fast dessa var boggie, 5516 och 5518.

/Fredde

Bussmicke

Fick bilder på e-posten idag att använda fritt.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Ja denna var ju inte så mycket att laga på direkt. Synd, då det annars är en bra modell i kortvagnsutförandet.

/Fredde

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Men tillhör inte denna numera Busslink? Tänkte på bildtexten...

/Fredde

Nicklas Vasa

Dom får väl en ny på försäkringen....?

Nico

Citat från: Fredde_J skrivet 26 augusti 2007, 18:44:04 PM
Men tillhör inte denna numera Busslink? Tänkte på bildtexten...

/Fredde

Nääh, Busslink ville (tråkigt nog) inte ta över dessa. Beroende på att vissa beställda vagnar ännu inte levererats (rörde sig om Volvo B7R vill jag minnas) så hyrdes dessa av Veolia under tiden för att täcka upp luckorna.

I övrigt så verkar inte heller branden ha varit relaterad till motorn utan det verkar ha varit någon annan orsak. Körde dock som sagt just denna vagn så sent som i fredags kväll och då märkte jag i alla fall inget. Nu när jag ser bilderna så märker jag att det måste ha varit 4968 jag passerade med den sista 540:an för kvällen, dvs. så sent som strax före midnatt natten mot söndag. Vagnen stod då på exakt denna plats (i övrigt oskadd och med varningsblinkers påslagen, troligen i väntan på bärgare) där den nu verkar ha brunnit. I.o.m. att den då bara verkar ha drabbats av någon form av motorstopp/problem eller motsvarande så kan man nog kanske misstänka att vagnen helt enkelt blivit utsatt för de lokala förmågornas brist på fantasi och meningsfull sysselsättning... men det får väl en polisutredning avgöra. Trist är det i alla fall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

blubb

Citat från: Bussmicke skrivet 26 augusti 2007, 18:21:33 PM
Fick bilder på e-posten idag att använda fritt.

Detta är inte första gången det brinner i en Volvo B12BLE 8500LE. Även i Köpenhamn har det brunnit upp en buss av samma typ och årsmodell 2003, samband?

http://www.myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=1481

Nico

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 augusti 2007, 19:05:05 PMVar sitter förresten batterilådan på denna modell?

Vill ha det till (även om jag faktiskt aldrig har kollat) att den sitter längst fram till vänster, dvs. under förarplatsen.

Alfred E. Neuman