Bussar i Gävle lagas med silvertejp

Startat av RoggaBoy, 11 februari 2010, 15:17:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

obina låter bussarna förfalla sedan bussbolaget förlorade upphandlingen om stadstrafiken i Gävle.
Det anser en av förarna, som vittnar om kyla i bussarna, lösa speglar och bristfälliga lagningar.
– Underhållet är under all kritik, säger chauffören.


http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1802017


bisquit

Usch det är skrämmande. Det kan väl vara okej om man använder silvertejp som en akut lösning tills man kört bussen till verkstad. Men inte för en längre period. Det vill säga att en trasig buss. Inte skall gå i trafik förens den blivit lagad. Som den aktuella bildens fall. Så är bussen rent trafikfarlig. Tycker både Nobina Och Busslink har slarvig service på sina bussar. Glömmer aldrig när jag åkte med far ibland. Det hände att han fick plocka ut sin buss från verkstaden. Där den blev lagad provisoriskt. Men ändå haverera utmed linjen. Minns en gång då han skulle ta en buss på Rampen i Busslinkgaraget i Örebro. Den ville då inte starta. Så då fick han en ny istället. Å den kom han bara 200m med sen fick den bytas ut. Sen ytterligare en tag senare så fick han byta in ännu en buss, som blivit fel på. Om vanliga svenska resenärer bara visste vad många bussar det rullar i daglig trafik, med en massa trafikfarliga fel på... >:(

yngrot

Dåligt med underhåll i slutet av trafikperioden är inte unikt för Nobina. Det lär väl inte finnas något bolag som lägger ner nån större summa den sista tiden. Man kan ju kolla på de sk. Lundabussarna som köptes till Borås där var det inte mkt gjort, skitiga överallt  och mycket annat som fick göras för de skulle gå att använda..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoggaBoy

Dom har ju själv sagt att alla bussar skall användas i Nobinas övriga trafik i Sverige, också gör man så här?

Jo

Citat från: RoggaBoy skrivet 11 februari 2010, 17:23:38 PM
Dom har ju själv sagt att alla bussar skall användas i Nobinas övriga trafik i Sverige, också gör man så här?

Det blir ju det nya trafikområdet som istället får ta smällen och lägga sina resurser på upprustning av nergångna bussar. Och det är väl det som är företagets strategi för så har det ju fungerat även vid de andra stora förlusterna som Swebus haft där man senare flyttat bussar. Vill man få rätsida på problemet är det i så fall beställaren som måste vara mer nitisk och utnyttja de möjligheter man ofta har att begära vite för ostädade eller söndriga/nerklo**rade fordon.

Jan

#6
Eftersom mer parten av Gävles bussar är av nyare årsmodell kommer den att nyttjas på andra håll nu när den blir övertaglig. Tror inte att Nobinas tankar är att strunta i underhållet utan detta är en som inte är nöjd med sin arbetsgivare som vill ge igen. Denna tejp är inte att betakta som en snygg lösning, utan ett sätt att vilja köra turen i första hand då kunderna inte ska drabbas.

Jämför istället med Arrivas MAN från Jönköpingsstadstrafik, där ser vi krockade bussar i linjetrafik, en med intryckt front, 1 med höger sida skadad och utan blinkers.

Dessa bilder kan vi se i här i bussnack i annan tråd. Arrivas MAN
I branschen i 40 år

jocke

Bussen har varit silvertejpad i minst 1 månad. Så jo, det är rent slarv och ovilja skulle ja vilja påstå. Att säga att de inte finns bussar är inte sant heller.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jan

Citat från: jocke skrivet 11 februari 2010, 23:29:37 PM
Bussen har varit silvertejpad i minst 1 månad. Så jo, det är rent slarv och ovilja skulle ja vilja påstå. Att säga att de inte finns bussar är inte sant heller.

har buissarna kört så i 1 månad, då är det illa.
I branschen i 40 år

Ulf Rådeström

Jo, men precis som Jan säger - såhär är det alltid när det blir ny upphandling och någon av förarna troligen inte kommer att få anställning på det nya företaget.

Anonym??? Vågar man inte stå för sina åsikter tycker jag lika gärna att man kan hålla t-en faktiskt.

Håller med Jan fullständigt med att man säkert prioriterar att köra trafiken istället för att laga småskador och ställa både bussar och turer.
Dessutom är det ju så att vid snö så får man en ökning på småskador..snövallar som förare hälsar på när man ska svänga mm, och då är det säkert så att man lagar så mycket man bara hinner, och resten får hålla ihop sålänge med kundfokusen i första hand.

Att bussen gått en månad är inte så konstigt kanske tycker jag - kan hända att den har något annat större fel eller en närastående stor service etc, och då passar man på att laga alltihop på en gång - ett helt naturligt förfarande.

yngrot

Visst har du rätt i sak Ulf men det ser ju ändå väldigt tråkigt ut när bussar ser ut så här oavsett var det är..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Richard

I Halmstad råder det lite av samma situation, bussarna här är också trasiga och inget större lagning tas till eftersom Nobina nu bara har ca 5 månader kvar.
Tråkigt är bara att bolaget har skrivit på att avtal med Hallandstrafiken om service och underhåll för bussar som kör i Hallandstrafikens regi och det slutar ju inte gälla bara för att Arriva har vinnit trafiken då får man ju löpa linan ut och inte ge upp 5 månader innan nam slutar köra.
Avtalet löper ju till 19 juni och tills dess  ska bussarna vara hela och rena till 19 juni.
Det är ju inte så att betalningarna för trafiken upphör när det nya upphandlingbeskedet kommer utan avtalen ska fungera ända till sista dagen innan Arriva tar över.