Mer Traderatips: Malmö Lokaltrafik/Spårvägar

Startat av Ersa, 11 februari 2010, 13:51:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Jag har en moralisk fundering här. Om jag hittar en intressant aktion på tradera som jag själv tänker bjuda på, då håller man ju tyst om det här annars kanske man får mothugg och vinner dyrt saken man vill köpa.

Men om jag INTE vill handla, så brukar jag inte tipsa heller, för kanske har vi en av oss snackare där ute som vill köpa för att komplettera sin samling, (eller helst min samling, den får han gärna komplettera) Om jag nu tipsar om aktionen så har jag eventuellt ställt till det för min forumbroder och han får betala dyrt, vilket han eventuellt sluppit om jag inte tipsat om länken.

Men nu kanske det är så att det är en forumbroder som säljer, och om jag nu tipsar om hans aktion kanske han får bättre betalt... Det är väl bra? Eller blir det inte litegran moment 22.
En broder får bra betalt på en annan broders bekostnad? Visst det förekommer nog också där aktionen slutar utan bud på grund av att folk missat den, och där hade ju ett tips på forumet varit bra. Men det kanske är en smäll man får ta, hacka i sig, dra ett sträck över, glömma det och gå vidare som en viss Göran med efternamn Persson skulle uttryckt säg.

Så min moraliska fråga är, hur gör du, och hur tänker du i ämnet....? Bara nyfiken!

/Jona
MVH Filosofen Jona

yngrot

Ja som du skriver så finns det ju 2 sidor på allt ... Hur man än gör så blir inte alla nöjda...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Det hela är rätt enkelt. De auktioner man själv vill vinna brukar man ju hålla tyst om, men övriga tipsar jag gärna om hej vilt. Jag anser inte att det är mitt ansvar att hålla andra auktioner hemliga för att någon köpare ska få det lägsta priset. Ju fler som vet om desto bättre, för går auktionen högt upp i pris, som SL-märket senast, har man ju gjort säljaren en god tjänst.
Då det inte finns någon bra kategori för buss- och taxisaker på Tradera (då de inte verkar vilja utvidga "Järnväg och spårväg") är ju många av dessa saker utspridda på 3-4 olika kategorier vilket gör det svårt att hitta dessa saker. Även för säljare är det svårt att hitta köpare pga kategoribristen, och för dessa är ju tips i rätt forum mycket värt.

Exempel: BSBV-mössmärket "Okänt mössmärke" kan ligga utan beskrivning i kategorin Militära samlarsaker, där ingen militärsaksamlare bjuder på det. Under tiden letar en bussmärkessamlare efter just detta märke i rätt kategori, dock utan framgång.

Jona

Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2010, 17:01:12 PM

Exempel: BSBV-mössmärket "Okänt mössmärke" kan ligga utan beskrivning i kategorin Militära samlarsaker, där ingen militärsaksamlare bjuder på det. Under tiden letar en bussmärkessamlare efter just detta märke i rätt kategori, dock utan framgång.

Korrekt, varje mynt har 2 sidor, och hur man än vänder har man arslet bak. Dina synpunkter är fullgoda. Jag var bara nyfiken hur ni tänker, inte för att hitta vad som är fel och rätt, och inte för att hitta en syndabock, utan för jag var rent nyfiken, har faktiskt funderat på detta själv i några år men aldrig kommit mig för och fråga om era åsikter...

/J
MVH Filosofen Jona