Vart är Sveriges bästa stadsbusstrafik, vad tycker ni?

Startat av Janne, 10 februari 2010, 21:57:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne

Jag har varit i stort sett i hela Sverige och som bussentusiast gillar jag dessa städer mest:

Stockholm:

Mycket busslinjer med blandad trafik. Större delen av busstrafiken avlastas av tunnelbanan och pendeltågstrafiken och snart även spårvagnstrafik. Men sköna innerstadslinjer med mycket av min favorit MaxCi och OmniCity/Link. Men även en del MAN-bussar nu också. Mycket bra förortstrafik i många områden, bl a från Slussen och Brommaplan. Sveriges  ledande buss-stad helt klart!

Göteborg:

Sveriges bästa stombusstrafik tycker jag dock Gbg har med bra bussar, genomtänkt linjesträckning och hög turtäthet! Dessa är många gånger snabbare än spårvagnslinjerna! Dock med viss överbeläggning på vissa av stombussarna till vissa stadsdelar, där egentligen spårtrafik skulle behövas som ju sväljer mer folk.  Ex Eriksberg-Lindholmen på linje 16 och Backa på linje 18/19 där resandet är större än andra linjer i Gbg. Den fungerar suveränt till Johanneberg och Östra sjukhuset dock på linje 17 och 18.
Bra också övrig busstrafik med mycket egna körfält som gör att de inte fastnar! De kan dock besväras av att spårvagnar stannar framför och av kraftiga köer på olika håll i staden. En stadsdel där mycket fler resenärer skulle kunna använda kollektivtrafiken är Torslanda.
Bra är också expressbusstrafiken som är till kranskommunerna! Suveränt med Grön-express mellan Kungälv-Mölnlycke via Gbg och Röd-express mellan Landvetter och Stenungsund via Gbg. Måste vara favoritlinjer att köra!
Bra i Gbg är också en del sidolinjer från de större knutpunkterna runtomkring staden som gör att man inte alltid måste in till stadens centrum, ex linje 20 från Eketrägatan till Frölunda Torg eller  99 via Norra Älvstranden till Frölunda Torg eller linje 40 till Angered Centrum via Bäckebol.

Malmö: Bra busstrafik men med kapacitet att växa och har en del att jobba på för att komma upp i samma nivå som Sthlm och Gbg tycker jag. Men det är bra linjesträckning och trevlig service, med hållplatsutrop på Malmö-skånska. En cykelvänlig stad så folk åker väl inte lika mycket buss här men det är täta turer och efter en rejäl dipp med kvaliteten i fordonsflottan har det väl börjat tagit sig igen!

Umeå: Alltid varit en bra buss-stad. Någon fler som tycker det?



homer

Ganska konstigt om INTE stockholm skulle vinna i alla kategorier vad gäller kollektivtrafik, ingen annanstans i Sverige  är utbudet så bra som i Stockholm, som grädde på moset ett otroligt lågt biljettpris (om man jämför med övriga landet)


Jan

Sedan kan man undra vad som gör att det är bra stadstrafik. Turutbudet, förarna, priset..... osv
I branschen i 40 år

Jan

Om man ser till resande ökning/minskning i procent under 2009 jmf 2008, så har Alingsås ökat med 42,3% (343409-241333), följt av Falkenberg 40,1% samt Enköping 17,9%. I Botten kommer Lidköping -32,2% (140657-207599), följt av Fagersta -27,4% och Kiruna -10,5%
I branschen i 40 år

Ersa

Vad är kriterierna?

Umeå får flera minuspoäng pga det dåligt utformade biljettsystemet (som i grunden är bra), men som sedan 2007 dragits med alltför få försäljningsställen, samt för billiga enkelbiljetter ombord som bidrar till få busskort och därmed förseningar. Dessutom avsaknad av en rak förbindelse från nordöst (Ersboda/Mariehem) till sydöst (universitetet/sjukhuset) då syskonlinjerna 6, 9 och 69 är för långa och krokiga för att locka resenärer, till skillnad mot de andra båda "stomlinjerna" 1 och 8, som är mycket populära.

Uppsala får ett stort minuspoäng pga alla ologiska trafikljus, varav inga verkar ha bussprioritet. Att sitta i en buss som står stilla framför ett otal röda trafikljus är lite väl vanligt. Här undrar man även hur Uppsala kommun tänkt sig med utsläppsnivån då allt verkar stå stilla på tomgång jämt.

Ulf Rådeström


JDS

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 februari 2010, 09:54:15 AM
Varför?
Åker man dit på helgetn tex, ser man ju knappt några bussar...

Nej, de är så punktliga att man aldrig hinner se dem!  ;)

Skämt åsido; Uppsala har välskötta bussar med trevliga förare och en välskött trafik. Linjenätets och tidtabellens utformning lägger jag mig inte i, det som räknas är att man håller vad man lovar. På andra håll verkar man ofta ha för höga ambitioner i förhållande till vad man klarar av att prestera, vilket drar ner totalbetyget!

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2010, 09:36:25 AM
Vad är kriterierna?

Uppsala får ett stort minuspoäng pga alla ologiska trafikljus, varav inga verkar ha bussprioritet. Att sitta i en buss som står stilla framför ett otal röda trafikljus är lite väl vanligt. Här undrar man även hur Uppsala kommun tänkt sig med utsläppsnivån då allt verkar stå stilla på tomgång jämt.

Det finns ett trafikljus som har bussprioritering, i Vilan (linje 20 22 och 91 fast Ontariobussarna är inte lika effektiva på det ljuset  ::) ).

Trafikljusen kan driva en till vansinne!

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2010, 09:36:25 AM
Uppsala får ett stort minuspoäng pga alla ologiska trafikljus, varav inga verkar ha bussprioritet. Att sitta i en buss som står stilla framför ett otal röda trafikljus är lite väl vanligt. Här undrar man även hur Uppsala kommun tänkt sig med utsläppsnivån då allt verkar stå stilla på tomgång jämt.

Ja där håller jag med dig. Självklart blir alla trafikljus röda när man kommer. :(

Men det är på gång att införa bussprio på luthagsesplanaden i alla fall. Dock sa dom att detta skulle vara klart till hösten 2009 men som alla vet så blir det ju alltid förseningar. :)

Richard

Tja att Stockholm, Göteborg, Malmö hamnar i topp är väl egentligen inte så konstigt för det är dom städerna som tar det mesta av pengarna för satsning på kollektivtrafiken och vägar.
Rsten får väl övriga sverige nöja sig med.
Läste i Metro att Stockholm ska satsa 100 miljarder på utbyggnad av vägar och kollektivtrafik.

Men jag antar att du för fram din personliga åsikt om vilka städer som du tycker har bäst stadstrafik.

Janne

Ja absolut, det var ju enbart som en personlig åsikt jag skrev detta och det behöver ju absolut inte vara så att Stockholm har den bästa kollektivtrafiken generellt! de har ju åtminstone in de minst slitna fordonen efter ex 10 år så är ett fordon i Östersund fortfarande fräscht. Det här är bara vad jag tycker!

Men en stad som ex Karlstad kan ju ha bättre, ex andel resenärer i förhållande till folkmängd. Jag vet att Luleå var den stad som var bäst förra året.
Men klart att kollektivtrafiken är roligare att följa i de större städerna än exempelvis Härnösand eller Kristinehamn. Men det är ju också lite olika kulturer i olika städer. I vissa städer åker ju folk mer buss i än andra.  Eller vad tycker ni?

UglyJazz

Var det inte så att ju mer missnöjda folk var, desto bättre var trafiken?

Luleå LokalTrafik, LLT, vann ju en utmärkelse häromsistens, men det är ju inte så att vår turtäthet på något sätt är unik, medan Stockholm som är ojämförligt bäst på linjenät och turtäthet lider av folk som gnäller över att dom betalat dyra pengar för att få stå två hållplatser.

För övrigt tycker jag busskort i Stockholm är löjligt billigt...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Staffan Sävenfjord

Citat från: UglyJazz skrivet 13 februari 2010, 21:55:04 PM
Var det inte så att ju mer missnöjda folk var, desto bättre var trafiken?

Luleå LokalTrafik, LLT, vann ju en utmärkelse häromsistens, men det är ju inte så att vår turtäthet på något sätt är unik, medan Stockholm som är ojämförligt bäst på linjenät och turtäthet lider av folk som gnäller över att dom betalat dyra pengar för att få stå två hållplatser.

För övrigt tycker jag busskort i Stockholm är löjligt billigt...

Enligt Kundnöjdhetsindex har Falkenberg den bästa stadstrafiken och Luleå kom nu senast tvåa. Men de har vunnit förr om åren.
Det går ju aldrig att göra en objektiv lista på vad som är bäst. Det finns så många faktorer att ta hänsyn till:
1. Turtäthet
2. Taxa
3. Ålder på bussarna
4. Bussarnas skötsel, inte minst städning
5. Är bussförarna trevliga och kör bra
6. Håller tidtabellerna
7. Tillgång på sittplatser
8. Hur länge trafiken går på kvällarna
9. Linjedragning
10. Möjligheter att byta till andra linjer
och en hel massa annat.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussfan