Capitol C 70

Startat av Svoca, 10 februari 2010, 05:47:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svoca

Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som blev ombyggda till högertrafikutförande:

1 st Luleå
1 st Trollhättan
2 st Uddevalla (en med front av "C 75-typ")
1 st Kållered (dörrar 2-0-0 både V & H)
13 st Jönköping (21, fd 15, urspr. Nässjö och 24 - 35)
2 st Kalmar
1 st Karlskrona

= 21 st


Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som ej blev ombyggda till högertrafikutförande:

  2 st Gävle (81 - 82, senare Jönköping 3 och 5)
  1 st Grängesberg
181 st SS H21 - H22  75231 - 75411
 26 st SJ Biltrafik (2732 - 2746, 2755 och 2791 - 2800)  
  1 st Södertälje (som ny kort tid i Örebro)
  3 st Norrköping (21 - 23)
  2 st Uddevalla
  1 st Mölndal

= 217 st

Totalt antal levererade inom Sverige:   238 st


Gärna synpunkter m m.


Björn Forslund

Tack för det! Det var några jag undrat över. Mindre än hälften av C70/3 blev alltså ombyggda. Antar att de övriga övertogs av HTK och gick iväg till Pakistan de också.
Vad gäller de Gävle-vagnar som köptes av Jönköping så skall man ha avstått från att bygga om dessa pga sämre skick än Jönköpings egna vagnar. (Rost?)

Ingwar Åfeldt

Jag saknar SJs s k "järnspett" i listan, t ex 2890.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 10 februari 2010, 10:30:53 AM
Jag saknar SJs s k "järnspett" i listan, t ex 2890.

M v h
Ingwar

Hej
"Spetten" 2890-2899 var av typ C75, alltså den nyare modellen med stora vindrutor. SJ:s bussar av den typen var väl f ö de enda som inte byggdes om till högertrafik. Någon fick dock dörrar på mitten på höger sida och användes som skolbuss på Gotland, efter att ha sålts till en annan bussåkare.

Svoca

Motorpaketet driver en vattenpump hos en bonde. Var och tittade på resterna av både bussen (2890 ?) med uppbruten bakända och motorpaket/vattenpump som hade fått dragstång så att det kunde dras efter traktor. Pratade med bonden som visade mig motorpaketet som stod nere i ett stordike och pumpade vatten till odlingar, djur m m. Märklig känsla att plötsligt höra Capitolljud när man närmade sig diket.......!!!

Svoca

Citat från: Björn Forslund skrivet 10 februari 2010, 10:12:30 AM
Tack för det! Det var några jag undrat över. Mindre än hälften av C70/3 blev alltså ombyggda. Antar att de övriga övertogs av HTK och gick iväg till Pakistan de också.
Vad gäller de Gävle-vagnar som köptes av Jönköping så skall man ha avstått från att bygga om dessa pga sämre skick än Jönköpings egna vagnar. (Rost?)
Det blev bara c:a 1/10-del av C 70-bussarna som ombyggdes till högertrafikutförande. Gävlebussarna, senare
i Jönköping, skulle bli ombyggda men blev inte det bl a p g a rostiga ramar och att även behovet av
högertrafikbussar inte var så stort som man planerat från början.

Svoca

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 februari 2010, 14:05:11 PM
Jasså var det så det var ;)  Ja jag har aldrig tagit mig tid att åka dit, var och kikade på en gammal ASJ inväxt i en björkdunge där i närheten dock...
Alltid spännande med övergivna bussar !  Vad rör det sig om för gammal ASJ-buss ?  Uppgifter kanske ?

Svoca

En intressant sak som jag hörde i Jönköping runt dagen H, var att, troligen alla 21 ombyggda C 70 och troligen även C 75 - C 76 blev högertrafikombyggda i Malmö. Arbetet utfördes hos Malmö Flygindustri (MFI). 

Björn Forslund

Citat från: Svoca skrivet 10 februari 2010, 14:06:29 PM
Det blev bara c:a 1/10-del av C 70-bussarna som ombyggdes till högertrafikutförande. Gävlebussarna, senare
i Jönköping, skulle bli ombyggda men blev inte det bl a p g a rostiga ramar och att även behovet av
högertrafikbussar inte var så stort som man planerat från början.

Jo, att alla 181 st C70/1 slopades vid Dagen H är ju bekant, men jag trodde att fler C70/3 blev ombyggda.

Björn Forslund

Citat från: Svoca skrivet 10 februari 2010, 14:16:25 PM
En intressant sak som jag hörde i Jönköping runt dagen H, var att, troligen alla 21 ombyggda C 70 och troligen även C 75 - C 76 blev högertrafikombyggda i Malmö. Arbetet utfördes hos Malmö Flygindustri (MFI).  

Låter högst rimligt, MFI var inte ovana vid att bygga om bussar. De förlängde bl a en drös gamla Malmö-SKV-Boxrar så de fick insteg framför framaxeln. Inte omöjligt att MFI även fick bygga om andra Capitoler (Malmös egna säkert också), det var nog rationellare att vissa fabriker tog sig an vissa typer.

Peter Rost

En av Jönköpings Capitol inv-nr 120 överfördes väl till Finland för trafik i Helsingfors, och senare Tammerfors på prov, oklart när. Åter Jönköping 1965 med inventarienummer 20. Bussen var vid den aktuella tidpunkten utrustad med Wilsonlåda.

/Peter

K R

Citat från: Peter Rost skrivet 12 februari 2010, 23:52:14 PM
En av Jönköpings Capitol inv-nr 120 överfördes väl till Finland för trafik i Helsingfors, och senare Tammerfors på prov, oklart när. Åter Jönköping 1965 med inventarienummer 20. Bussen var vid den aktuella tidpunkten utrustad med Wilsonlåda.

/Peter

Hej!

Den vagn som avses torde vara den första Capitolen av typen C75.
Gick i provtrafik hos SS ca 1959-61 (H22A 75412).
Helombyggdes därefter till högerutförande och gick som du nämner i Finland innan den år 1965 hamnade i Jönköping,
där den fick vänsterdörr och blev därmed i s k omställningsutförande tiden fram till dagen H.
Då även försedd med Wilsonlåda efter att tidigare ha haft automatlåda.

Bild på vagnen finns i denna tidigare tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31815.0

mvh K R

Svoca

Citat från: Peter Rost skrivet 12 februari 2010, 23:52:14 PM
En av Jönköpings Capitol inv-nr 120 överfördes väl till Finland för trafik i Helsingfors, och senare Tammerfors på prov, oklart när. Åter Jönköping 1965 med inventarienummer 20. Bussen var vid den aktuella tidpunkten utrustad med Wilsonlåda.

/Peter
Denna buss är en C 75. Ämnet är "Capitol C 70". Lite längre fram kanske ämnet "C 75 - C 76" tas upp.

Peter Rost

Citat från: Svoca skrivet 13 februari 2010, 11:19:18 AM
Denna buss är en C 75. Ämnet är "Capitol C 70". Lite längre fram kanske ämnet "C 75 - C 76" tas upp.

Förvisso! Men en och annan C 75, 2890-99, nämns ju och andra sidan i tråden.

/Peter

Olausolle

Grängesbergs Omnibusstrafikförenings Capitol inköpt hösten 1957 slutade som rastkoja i ett grustag vid Sunnansjö ett par mil norr Gränges där jag själv såg den av en tillfällighet i slutet av 70-talet. Den hade kvar föreningens originallack, helt röd med ett silverband längs "midjan" :'(