Ny tråd - "dieseldusch"

Startat av Buss-Hasse, 09 februari 2010, 21:35:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Hasse

Hur många har tankat bussen och fått diesel i retur som sköljt över hela dig. Jag anar att flera av Er har lite småroliga berättelser om detta ämne (man kan ju iallfall skratta åt det efteråt). ;D ;D

En varm sommardag för ett par år sedan sitter jag på kontoret och utför mina vanliga sysslor. TL på SweX ringer och säger att tur 3501 har "runnit över" med 15 personer i västervik. Lös situationen! Jag slänger mig ut i bussen som står på plan (4259 Carrus Scania med en underbar manuell låda). Till min fasa får jag se att bussen inte är tankad!! Uppe vid tankstationen (ca.20 min efter avgångstid) trycker jag i pistolen på MAX. Bara för att man är stressad står man kvar och verkligen ser till att det går så fort som möjligt med tankning och när den slår ifrån lägga åter pistolen. Jag tycker det drar ut på tiden. Tittar lite ned i pumphålet och då kommer returen!!! Världens dieseldusch sköljer över hela mig.  :o :oSkjorta och byxor kan jag vrida ur. Sekunderna senare ring T.L på busstelefon och undrar var jag är (ca.30 min efter avgångstid). Ringer chefen och ber om avlösning. Han skall titta på det men vill att jag lastar så länge för att spara tid. Som en stinkande bomb iförd endast kalsonger (i tanke på förra tråden med uniformstil)  lastar jag 15 personer mer eller mindre förvånade resenärer i Västervik och rullar norrut. I Björnsholm står en kollega och tar över. Tycker jag känner diesellukt än idag......... ;)

yngrot

Ja är man stressad så verkar all kunna gå åt pipsvängen.. jag hade tur häromdan när jag skulle tanka och pistolen gled ut men som tur var så rann ingen diesel ut ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

vitamin

En chaufför kommer hem till frun efter en utlands tur stinkande av diesel. Diesel lukten kom just efter en tankning..hette det... Hör till sanningen att några löss också var inblandade innan hemkomst, därav diesel på/i byxorna..
En diesel historia..

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Visst har man lyckats skvätta diesel omkring sig under åren. Det absolut värsta i den vägen var dock inte i bussvängen utan när jag 1989-1990 gjorde lumpen. Var uttagen som kommissarie (bitr. kvartermästare) i Kustartilleriet och började på KA2 och fortsatte sedan till KA1. I tjänsten ingick bl.a. tre veckors kockutbildning, utbildning i ammunitionstjänst, fältpost osv. samt då även utbildning i drivmedelstjänst. Tillhörde visserligen en grupp som skulle tillhöra en amfibiebataljon och således mera ha med båtar att göra, men principen var ju densamma för små mobila tankstationer. Sagt och gjort så åkte vi ut på Rosenholms övningsområde i Karlskrona med en lastbil och något slags tankekipage som såg ut att ha varit sprillans långt innan Adolf & Co. ens hade harklat sig.

Väl på plats ute i buskarna vi hålla på att koppla slangar, pumpar mm. och allt gick till en början bra. När vi slutligen trycksatte eländet så var dock allt så ruttet och gistet att det läckte i varenda slangkoppling och bl.a. dieseln stod som en fontän. Kladdigt som det var så tog det även ett tag att bryta allt. Saneringen var än värre och där tog brandkåren över! Att vi fick åka på flaket tillbaka var denna gång mer än en nödvändighet då vi alla (vi var åtta personer) bokstavligen hade badat i diesel. Efter renskrubbning så följde en tripp till förrådet där ny uniform uthämtades. De gamla, inklusive kängor, bälten och allt, kastades då det inte var så mycket att ens försöka att rädda. Se tog det väl en vecka innan dieselstanken gick ur skinnet på en... eller i alla fall kändes det så.  :-X
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

76

Nu tankar jag aldrig bussen själv, men det har väl hänt ett antal gånger att man fått en munfull med glykol/gykolspray när man lossat handsken från bussen på morgonen. Men det tog 3 år på företaget innan jag började lära mig att stänga munnen och undvika att andas in precis vid lossningsögonblicket.

Nico

Både vid rampkoppling och vid tankning så finns det ju risk för att man får sig ett stänk. Får en känsla av att etanolen är grinigare på detta vid tankning och att det oftare blir tryck som resulterar i en returnerad fontän. Fördelen med etanol är däremot att den är vattenlöslig så en snabbdusch löser det mesta. Sen är det ju inte bara diesel som kladdar. Att man ibland får vara beredd med handsken när man lossar vagnen har gjort att jag numera gärna står lite vid sidan om för att slippa bli nedstänkt. Sen, i vissa lägen, så kan man ju kladda ned sig för man är korkad. Hade vid ett tillfälle en vagn som en förare lämnat på ramp då den saknade kylvätska.

Då vagnbrist rådde så gällde det att snabbt få ut den i trafik så jag älgade iväg på egen hand, tog vagnen och rullade mot servicehallen. Gjorde dock två fel i samband med det. 1 - jag kollade inte så sidofönstret var stängt och 2 - jag förvissade mig inte om att tvättbanan var avstängd. Det senare spelade egentligen ingen roll då vagnen ändå var skitig och man måste igenom tvättbanan i alla fall. Kruxet var att vagnen vid infarten spolas med avfettning... vilket inte var någon bra kombination ihop med öppet förarfönster. Resultatet blev ett nytt sätt att bada på samt en vagn i trafik, om än aningen senare än jag tänkt mig.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrX

Jag har jobbat i tvätthallarna på Tyresö, Björknäs, Mölnvik och Botkyrka och då får man uppleva en hel del vätskor som sprutar kors och tvärs. På Björknäs fanns en slang för kylvätska att använda till b9orna som ska fyllas på via en lycka på vänster sida, slangen håller högt tryck eftersom behållarna på bussen sitter ovanpå taket. Kommunikationen är inte alltid så enkel mellan oss kolleger så medan jag fyllde på kylarvätska på en b9a så börjar min kollega köra. Jag ropar och viftar och försöker koppla loss slangen. Det går inte. Jag får inte tag och kollegan min kör lite för fort för att det ska vara möjligt. Det hela slutar med att slangen går av medan jag håller i den och blir totalt duschad av kylarvätska. Det var jättekul...

En annan gång på Tyresögaraget hände en underlig grej med någon av alla blåbussarna. Klockan var sen och jag var trött. På väg genom tvätten så händer något med elektroniken. Helt plötsligt öppnas framdörren precis i samma ögonblick som dörren är i höjd med den avslutande avspolningen. Jag försöker i ett desperat försök stänga dörren vilket enbart leder till att bakdörrarna öppnas. Då tog jag ett vettigt beslut och sprang ur bussen genom den bakersta dörren för att stänga av tvättmaskinen. Helt dyngsur av tvättens vatten får jag tillsist fart på busseländet. Jag tror aldrig jag har svurit på ett sådant sätt, jag var dyngsur och termometern visade bara +2 C. Så kan det gå ibland!