Frågor och funderingar angående linjerna i Stockholms Innerstad

Startat av Jona, 09 februari 2010, 19:21:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Max W skrivet 11 februari 2010, 10:23:19 AM
Ser att diskussionen rullat på friskt senaste dygnet och det finns mycket jag skulle vilja kommentera.
Först JDS som menade att linje 28 bytt nr till 18 och 29 till 19:
Det är väl i så fall att 28 och 29 utgått ur sortimentet och ersatts med tätare turer på 18 resp. 19

Så kan man förstås se det, men faktum är att man bara ändrade linjenumret. Tidtabellen för tågen i fråga behölls intakt.

Citat från: Max W skrivet 11 februari 2010, 10:23:19 AMLinjenummer på 20-talet har alltid varit förstärkningslinjer i högtrafiktid.

Nja, heldagslinjen till Mörby hette 23 och/eller 24 1988-2004.

Citat från: Max W skrivet 11 februari 2010, 10:23:19 AMAtt "linje 56 är en rest av linje 96" är också en sanning med stor modifikation. Det var nämligen så att linjen först hade nr 56 och nummerändrades till 96 när linjen blev en trådbusslinje. Nuvarande linje 56 har väl inte så värst stor likhet i linjesträcknigshänseende med 96:an.

Rätta mig gärna, men visst var det så att busslinjen mellan Essingen och Fridhemsplan hette 96 fram till dagen H. Därefter blev den 56, vilket den fortsatte att heta tills stomlinje 1 inrättades. Då tog 1:an över större delen av 56:ans sträckning, som sedan 1980-talet även innefattade större delen av f d linje 42. I så fall är linje 56 helt klart en rest av linje 96 (självklart avses inte dagens 56:a utan 90-talets!)

Citat från: Max W skrivet 11 februari 2010, 10:23:19 AMSom jag ser det ersattes spv 4 delvis av linje 44 men mestadels av linje 54.
Aha, vilken sträcka gick 44 då?

Max W

Citat från: JDS skrivet 11 februari 2010, 10:34:48 AM
Så kan man förstås se det, men faktum är att man bara ändrade linjenumret. Tidtabellen för tågen i fråga behölls intakt.
Mitt svar: Jag erkänner att jag inte är t-baneproffs. Jobbade mest på buss-sidan, men menar Du då att även insatstågen (28:an som väl gick till Åkeshov sista tiden) nummerskyltades 18?

Nja, heldagslinjen till Mörby hette 23 och/eller 24 1988-2004.
Svar: Jo, jag vet att 24:an gick till Mörby ett tag, men den utgick väl aldrig från Fruängen utan från Telefonplan??

Rätta mig gärna, men visst var det så att busslinjen mellan Essingen och Fridhemsplan hette 96 fram till dagen H. Därefter blev den 56, vilket den fortsatte att heta tills stomlinje 1 inrättades. Då tog 1:an över större delen av 56:ans sträckning, som sedan 1980-talet även innefattade större delen av f d linje 42. I så fall är linje 56 helt klart en rest av linje 96 (självklart avses inte dagens 56:a utan 90-talets!)
Aha, vilken sträcka gick 44 då?
Du har helt rätt i att linje 96 fick tillbaka nr 56 vid högeromläggningen efter sisådär 26 år "i träda" eftersom 1940-talets planerare på Spårvägen bestämt att trådbusslinjer till ytterstadsområden (dit Essingeöarna räknades på den tiden) skulle ha nr i 90-serien. Jämför linjerna 76 och 77 som blev 90 och 91)
Linje 44 gick Karlbergs station - Djurgårdsbron (sommartid till Skansen) via Valhallavägen - Narvagatan. Så gick 44:an i alla fall 1977 när ledbussprovet i innerstaden påbörjades. Nån stans i bakhuvet säger det mig att 44:an från Dagen H utgick från hpl Karlbergsvägen (dvs. "nästan" Odenplan). Linje 54 gick Skanstull- linje  4:s väg till Sveavägen och därefter Roslagsgatan(h)-Kungsstensgatan (v) Karlavägen till Radiohuset. Om jag nu minns helt rätt.

K R

Citat från: Max W skrivet 11 februari 2010, 11:02:32 AM
Nån stans i bakhuvet säger det mig att 44:an från Dagen H utgick från hpl Karlbergsvägen (dvs. "nästan" Odenplan). Linje 54 gick Skanstull- linje  4:s väg till Sveavägen och därefter Roslagsgatan(h)-Kungsstensgatan (v) Karlavägen till Radiohuset. Om jag nu minns helt rätt.

Hej!

Linje 44 gick från dagen H Odenplan-Hakberget. Under högtrafik måndag-fredag trafikerades även Karlbergs station.
Mycket riktigt utgick linjen från hpl Karlbergsvägen (i Dalagatan) övriga tider.
Linje 54 gick i dagen H-versionen Odengatan fram till Birger Jarlsgatan, svängde där höger och sedan in på Karlavägen,
som linje 54 sedan följde i hela dess längd fram till Radiohuset.
Sammanfattningsvis kan sägas att linje 54 till största delen ersatte spårvägslinje 4 med undantag
för den sista sträckan till Hakberget, som ersattes av linje 44.

Länk till SL:s linjekarta för innerstaden från 1967:

http://www.sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1967_staden/1967_staden.html

mvh K R