Volvo 9900a som fransk tågbuss

Startat av Marc, 09 februari 2010, 18:58:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

FAURE, en av de större aktörerna i Lyon/Grenoble området är väldigt frälsta i Volvo. 8700, 9700, 9700II, och 9900or i både gamla och nya krossen.

En 2 axlad 9900 är dock tämligen ovanligt i Skandinavien!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marc skrivet 09 februari 2010, 18:58:44 PM
FAURE, en av de större aktörerna i Lyon/Grenoble området är väldigt frälsta i Volvo. 8700, 9700, 9700II, och 9900or i både gamla och nya krossen.

Du hade inte tillfälle att hälsa på hos Faure i deras museum och garage? Ett mycket fint museum en bit utanför Lyon. Faure har för övrigt något så ovanligt för ett franskt bussbolag som en kvinnlig vd.
Utöver Volvo, Setra och Irisbus har de också några Scania i vagnparken.

Marc

Tack för tipset Staffan!
Nej, det var mer än vad jag visste, men jag lär komma tillbaka till Lyon inom en snar framtid igen. Då vet jag något som står högt upp på listan.
Verkar vara en kvinnlig VD med god smak! ;)

Greger Larsson

Är den här 9900:an så pass ny att det är en B13R?
Detta med tanke på luftsläppen baktill som verkar sitta ganska högt upp för att vara en liggande motor?

Bergenga

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 februari 2010, 21:20:30 PM
Är den här 9900:an så pass ny att det är en B13R?
Detta med tanke på luftsläppen baktill som verkar sitta ganska högt upp för att vara en liggande motor?

Nei, dette er en B12B. Luftinntaket på siden er på høyre side på B13R, mens det på denne tydelig er på venstre side. Hekken på denne bussen er helt normal for B12B å være.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Marc skrivet 09 februari 2010, 20:02:20 PM
Tack för tipset Staffan!
Nej, det var mer än vad jag visste, men jag lär komma tillbaka till Lyon inom en snar framtid igen. Då vet jag något som står högt upp på listan.
Verkar vara en kvinnlig VD med god smak! ;)

Jo, fast det var nog hennes far som satsade på Volvo. Fast han har ju haft den goda smaken att fortsätta på den inslagna vägen.
Jag har noterat att museet ligger i Le Fayet och huvudgarage, huvudkontor m m i Valencin. Det är ett par mil utanför Lyon och de båda nämnda orterna ligger i närheten av varann. Vad jag förstod är museet normalt inte öppet för allmänheten men de öppnar det gärna för någon intresserad. Behöver alltså inte vara en grupp.
Faure är för övrigt ett av världens äldsta bussbolag. Började i Marseille i mitten av 1800-talet. Fast då hade motorn bara en hästkraft.

Greger Larsson

Citat från: Øyvind Berg skrivet 09 februari 2010, 21:27:42 PM
Nei, dette er en B12B. Luftinntaket på siden er på høyre side på B13R, mens det på denne tydelig er på venstre side. Hekken på denne bussen er helt normal for B12B å være.

Aha, tackar. Du menar att kylaren sitter på högra sidan på B13?

Bergenga

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 februari 2010, 21:30:06 PM
Aha, tackar. Du menar att kylaren sitter på högra sidan på B13?

Ja, på B13R er hekken på en måte speilvendt. Det er egentlig ganske bra, for da kommer det til å bli like enkelt å se forskjell på en B12B og en B13R som det har vært på en B12B og en B12M.
Mvh.
Øyvind Berg