Askersund och Örebro

Startat av Stefan P, 09 februari 2010, 13:01:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har läst i en bok som heter spår 2009 och utges av Sveriges Järnvägsmuseum och vänner en artikel av Kjell Aghult som väcker två frågor:

1.Det står att Askersund före Länstrafik tiden hade sju busslinje företag, kan detta stämma?

2. När byggdes den gamla och numera nedlagda busstation i Örebro?


Ps. Artilken i boken handlade om år 1962.


mvh Stefan P


Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 09 februari 2010, 13:01:20 PM
Hej

Jag har läst i en bok som heter spår 2009 och utges av Sveriges Järnvägsmuseum och vänner ae artikel av Kjell Aghult som väcker två frågor:

1.Det står att Askersund före Länstrafik tiden hade sju busslinje företag, kan detta stämma?

mvh Stefan P



Om det avses sju olika bolag som trafikerade Askersund så är det mycket rimligt. Om det avses bussbolag hemmahörande i Askersund blir det liter mer tveksamt. Fast Kjell Aghult brukar inte skriva sådant som han inte har fog för.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Enligt boken "när bussen kom till byn" (från år 1945) trafikerades Askersund av följande fem busslinjeföretag, hemmahörande i Örebro län:
Ivan Anderssons Omnibustrafik, Laxå (linje Laxå-Röfors-Askersund)
Arvid Nilssons Omnibustrafik, Åmmeberg (linje Mariedam-Zinkgruvan-Åmmeberg-Askersund)
Oscar Müntzings Omnibustrafik, Askersund (linje Vretstorp-Askersund)
Emanuel Ehns Omnibustrafik, Aspabruk (linje Karlsborg-Olshammar-Askersund)
Skyllbergs Omnibus AB, Skyllberg (linje Mariedam-Skogaholm-Hallsberg-Skyllberg-Askersund)

Utöver dessa trafikerades Askersund av Adamssons Omnibustrafik AB, Medevi med linje Motala-Medevi-Askersund.
Vilket det sjunde bussbolaget är vet jag inte.

Sedan boken skrevs 1945 har följande hänt:
Ivan Anderssons Omnibustrafik blev Helges Busstrafik som 1971 togs över av Larssonbuss i Kumla. Linjen övertogs av Länsbussarna 1976.
Arvid Nilssons busslinje övergick till Torsten Jakobsson år 1959. Från 1974 heter företaget Åmmebergs Buss AB.
Müntzings övertogs av Länsbussarna 1982.
Ehns Busstrafik finns kvar.
Skyllbergs Omnibus' historia känner jag inte till.
Adamssons Omnibustrafik övertogs av Motala Lokaltrafik 1973.





Christer K

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 februari 2010, 17:44:59 PM
Sedan boken skrevs 1945 har följande hänt:
Ehns Busstrafik finns kvar.


Och enligt uppgift från en förare på Åmmebergsbuss så finns inte Ehns Busstrafik kvar heller, har sålt alla bussar och lagt ner verksamheten.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Mats Karlsson

Det var tråkigt att höra att ett gammalt fint företag har försvunnit.

bilomnibussen

Det sjunde bolaget var Linjebuss som körde Tived-Askersund, ja, linjen kan nog ha börjat ända nere i Karlsborg och sedan letat sig upp genom skogarna via Undenäs.

Ehns buss mötte jag senast i förrgår. Men jag tror att de numera bara har en stor och en liten turistbuss, kanske ytterligare någon stor. De förlorade linjetrafiken i senaste upphandlingen.

Skyllbergs Omnibus AB var väl ett dotterbolag till Skyllbergs bruk, övertog och utvecklade den persontrafik som först gick per järnväg Askersund-Lerbäck. Övertogs av SJ troligen i januari 1961.

Det finns ett par artiklar i äldre nummer av Färdskrivaren om busstrafiken i Askersund.

Mvh Jan G

Mats Karlsson

Citat från: Christer K skrivet 10 februari 2010, 05:39:58 AM
Och enligt uppgift från en förare på Åmmebergsbuss så finns inte Ehns Busstrafik kvar heller, har sålt alla bussar och lagt ner verksamheten.

/ Christer K
Tydligen har Åmmebergsbuss-föraren missförstått det hela. Ehns Busstrafik lever vidare med  beställningstrafik. Det är enbart linjetrafiken som företaget har upphört med. Idag annonserar företaget i Nerikes Allehanda om vårens bussresor med tillägget "Buss i bygden sedan 1928".