Blandat ur SL - trafiken och UL - trafiken från de senaste åren

Startat av Andreas, 08 februari 2010, 17:24:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Hej! Det här är första gången jag skapar en egen tråd och dessutom första gången som jag väljer att lägga upp lite bilder på forumet. Bilderna är en helt blandat kompott från de 3, 4 senaste åren. Avslutningsvis, så har jag valt en av mina absoluta favoritbussar (jag tror att jag har nämnt busstypen på resp. linje i en annan tråd). Kvalitén är tyvärr inte den bästa på bilderna, så ha det med er när ni kollar på dem. Mycket nöje!

1. Vi startar med en bild på en storfavorit här på forumet (åtminstone bland vissa :P). Linjen är inte heller så vanlig, så jag tänkte: två rariteter i en! Bussen är på denna bild Busslink 5150 på linje 48.

2. Här kommer en bild på en gammal Säffle-blåbuss, nämligen nr. 5419 (gissar på att denna också är en busslink). Denna lär snart rulla ut på en tur på linje 670 mot Vaxholm.

3. Tredje bilden får bestå av en Carrus Vega mot Norrtis, som förmodligen precis skall rulla iväg, med tanke på att hållplatsen för övrigt är helt tom på passagerare. Bussen är Busslink 5749.

4. En KR-ledvagn inom UL-trafiken når Danderyds Sjukhus, i riktning mot Östhammar. Bussen är KR 150.

Nu följer ett snabbt hopp till Uppsala, där jag under en kort dags resa fotograferade ett fåtal bussar. Här kommer ett litet urval:

5. En kort Scania intar busstationen i Uppsala, som rullat hit på linje 886 (för er som bor i Uppsala osv., är linje 886 en Knivsta-linje? Tackar så hjärtligt isf för svar.) Bussen är iaf Swebus 4115, som då borde vara Nobina 4115 eller liknande idag, såvida den överhuvudtaget finns kvar.

6. En UL-gul Säffle boggievagn på väg att snart åka iväg på en tur på 847:an. Bussen är f.d. Swebus 5006, dvs. Nobina 5006.

7. En gammal Säffle dök också upp under mitt besök i universitetsstaden. Individen är Knivsta Buss med reg-skylt KJZ 507.

8. En hederlig gammal Swebus Express dök också upp under besöket. Bussen har nummer 4377.

9. Slutligen, så tänkte jag avsluta med en av mina favvobussar: En buss som jag idag verkligen förknippar som en äkta Roslagsbuss. Här kommer iaf Busslinks 4424 på linje 638 mot Norrtälje, precis efter att den har lämnat hållplats Byle Vägskäl, där den möter upp med linje 652 mot Harö. Platsen där jag har fotograferat bussen är strax norr om Nysättra, som ligger några kilometer ifrån Vätö.

Slutligen hoppas jag att alla bilderna uppskattades. Nu planerar jag för att fota vidare i framförallt innerstaden, speciellt med tanke på alla nya biogasbussar som dyker/dykt upp. Förutom de bilder som jag har lagt upp nu, så finns det en hel del kvar, som säkert lär dyka upp senare i framtiden.

Mvh
/Andreas 

Fredde

Citat från: Andreas skrivet 08 februari 2010, 17:24:06 PM

8. En hederlig gammal Swebus Express dök också upp under besöket. Bussen har nummer 4377.

Detta får bli min favorit, aldrig fel med lite VH 8)

/Fredde

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Oskar A

Nu följer ett snabbt hopp till Uppsala, där jag under en kort dags resa fotograferade ett fåtal bussar. Här kommer ett litet urval:

5. En kort Scania intar busstationen i Uppsala, som rullat hit på linje 886 (för er som bor i Uppsala osv., är linje 886 en Knivsta-linje? Tackar så hjärtligt isf för svar.) Bussen är iaf Swebus 4115, som då borde vara Nobina 4115 eller liknande idag, såvida den överhuvudtaget finns kvar.

Linje 886 går mellan Uppsala och Alunda. 4115 rullar kvar precis som syskonen 4110-4114.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Tommy E

Sista bilden är absolut min favorit! Riktigt fin miljö och snygga färger.
Känner dessutom igen stället sedan jag passerade där med 638:an i somras. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Karsten

9. Slutligen, så tänkte jag avsluta med en av mina favvobussar: En buss som jag idag verkligen förknippar som en äkta Roslagsbuss. Här kommer iaf Busslinks 4424 på linje 638 mot Norrtälje, precis efter att den har lämnat hållplats Byle Vägskäl, där den möter upp med linje 652 mot Harö. Platsen där jag har fotograferat bussen är strax norr om Nysättra, som ligger några kilometer ifrån Vätö.

Den äkta Roslagsbussen som började sin karriär i innerstadsgaraget Hornsberg... :P