Halvlek för Arriva på Malmöstad

Startat av MrRep, 07 februari 2010, 22:11:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrRep

Många rykten går om att Arriva har valt att säga upp sitt avtal\Ville ha för mycket betalt för sin trafik i Malmö Stad på ca 90 bussar. Nån som hört något annat. http://system.allego.se/common/mirror/mirror_detail.php?m=YY95822442&n=257c3a4f506b27dd642a58661eaabd9b

MrRep

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 februari 2010, 22:26:21 PM
Varför tror du att man sagt upp avtalet? Vad jag kan se så är det fråga om ett helt normal 8 års kontrakt som startar i febr 2011 och inte något kort avtal fram till en kommande planerad avtalsstart.

Det är halvlek i avtalet nu? och det gamla avtalet borde väl vara fram till 2013?

Rickardo

Sist trafiken upphandlades var med trafikstart 2006. Då vann Arriva Limhamn av Swebus och försvarade Kirseberg. Avtalet var på 8 år fram till 2014.

Mvh Rickardo

Jan

#3
Citat från: Rickardo skrivet 08 februari 2010, 16:08:07 PM
Sist trafiken upphandlades var med trafikstart 2006. Då vann Arriva Limhamn av Swebus och försvarade Kirseberg. Avtalet var på 8 år fram till 2014.

Mvh Rickardo

Det du skriver är helt rätt. Arriva vann detta 2006 och på 8 år dvs till sommaren 2014. Dock så kan det vara så att Arriva och Skånetrafiken har kommit överrens om att omförhandla avtalet. Skånetrafiken har även i kvaliteésundersökningar rätt att säga upp avtalet om det sjunker för mycket i kvalliteé, detta är spelreglarna. Varför det sägs upp redan nu vet jag inget om. Trafikstart på aktuellt paket är 11-02-01
I branschen i 40 år

Walter

Citat från: Jan skrivet 08 februari 2010, 18:01:41 PM
Det du skriver är helt rätt. Arriva vann detta 2006 och på 8 år dvs till sommaren 2014. Dock så kan det vara så att Arriva och Skånetrafiken har kommit överrens om att omförhandla avtalet. Skånetrafiken har även i kvaliteésundersökningar rätt att säga upp avtalet om det sjunker för mycket i kvalliteé, detta är spelreglarna. Varför det sägs upp redan nu vet jag inget om. Trafikstart på aktuellt paket är 11-02-01

Trafikstart brukar ju i Skåne inte ske i februari så detta avtalet verkar vara uppsagt i förtid. Om det är pga ekonomi eller kvalité ska jag låta vara osagt, men detta brukar gå hand i hand. Inför starten 2006 renoverades ju ett stort antal bussar men om man ska döma efter utseende och prestandan som dessa bussar har nu så behövs dessa bytas ut. Inte sällan de står still med varningsblinkers på. Står det något om nya bussar i upphandlingen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Beppe

Avtalet var 8-3+2 vilket innebar att avtalet får sägas upp av operatören efter 5 år. Sedan av antingen Skånetrafiken eller Arriva efter 8 år samt möjlighet till två års förlängning.

MrRep

Detta var spännande skall bli en intressant upphandling. Med Arriva som evt. brytit sig ur för tidigt och med större delen av sin trafik på det avtalet för malmö depån. Med Veoila med ganska så stora och säkra paket för några år till framöver och så börjar de ta åt sig en ganska så stor del av marknaden i Södra Skåne. Sen Nobina som tappat lite under dom senaste åren i Södra Skåne och som verkar vara den som är bäst rustad för att kanske ta emot ca 90 bussar med både verkstad och ramper. Sen har vi ju bergkvara om dom inte nöjt sig med att köra stadsbussar i Lund redan som det är :) Kanske chansen för lite nya aktörer på den Malmöitska  bussmarknaden  8)

Jan

Vem som vinner detta kan man inte säga något om nu. Dock så kan man spekulera lite högt. Tveksamt om ST vill ha endast 1 aktör i Malmö stad samt att Veolia redan har en stor del av kakan i Skåne totalt. Arriva hade trafiken innan och det är inte säkert att de ens lägger ett nytt bud. Man avstod i Kristianstad tätort senast. Vill Bergkvara ha mer?! Nobina eller Busslink möjligt. Någon av dessa 5 blir det troligast, såvidare inte någon ny utländsk kanske vill? Kulan säger inget inte hellre korten.
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 februari 2010, 15:28:04 PM
Det är en för liten volym för att kunna locka någon stor utländsk ny aktör men det finns nog sex (6) troliga, Orusttrafiken (Stadsbussarna) ska vi räkna med också.

Lars, varför inte någon dansk åkare?
I branschen i 40 år