Status på Solarisbussarna = Söderhallen

Startat av Optimal, 07 februari 2010, 17:23:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Busslink har idag den 27/1 träffat leverantören av Solarisbussarna och diskuterat åtgärder.

Nästa vecka (5) kommer två personer upp från fabriken och kommer att börja arbeta med att lösa problemen vi hittills har haft på bussarna.

* Motorfelen (styrboxen) åtgärdas
    * Dörrfelen åtgärdas
    * Växellåda och retarder programmeras rätt.
    * Blinkersljudet och volymen ska ses över och åtgärdas.
    * Vi ser omgående över den klack och låda som monterats vid pedalerna och en plåt eftermonteras så att risken för att foten fastnar försvinner.
    * Ett luftutblås på rattstången tas bort.
    * Problemen med myntborden kommer att åtgärdas.
    * Värmefläktarnas höga ljud kommer att åtgärdas.
    * Mute funktionen på fm-radion vid automatiska utrop ska undersökas om den kan tas bort.

Nico

Citat från: Jim skrivet 07 februari 2010, 17:23:01 PM
    * Mute funktionen på fm-radion vid automatiska utrop ska undersökas om den kan tas bort.

Frågan är väl om den funktionen tillåts tas bort? Den finns ju på många nya bussar i SL-området och en förklaring som jag fick redan för två år sedan var att detta uppstått p.g.a. krav från SL. Orsaken ska ha varit att det (oavsett entreprenör) tyvärr fanns alltför många kollegor som s.a.s. dels välkomnade sina trafikanter med fm-radion på full patte och sedan inte skruvade ned trots att folk fick svårt att höra hållplatsutropen. Om det sedan stämmer eller inte är en annan sak, men förklaringen är i alla fall plausibel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 07 februari 2010, 18:40:23 PM
Frågan är väl om den funktionen tillåts tas bort? Den finns ju på många nya bussar i SL-området och en förklaring som jag fick redan för två år sedan var att detta uppstått p.g.a. krav från SL. Orsaken ska ha varit att det (oavsett entreprenör) tyvärr fanns alltför många kollegor som s.a.s. dels välkomnade sina trafikanter med fm-radion på full patte och sedan inte skruvade ned trots att folk fick svårt att höra hållplatsutropen. Om det sedan stämmer eller inte är en annan sak, men förklaringen är i alla fall plausibel.

Menar ni allstå att ljudet på radion sänks vid hållplatsutropen? I så fall är det en Busslinkfeature, Swebus SL-bussar har inte denna funktion.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 07 februari 2010, 22:31:32 PM
Menar ni allstå att ljudet på radion sänks vid hållplatsutropen? I så fall är det en Busslinkfeature, Swebus SL-bussar har inte denna funktion.

Minns att i Veolias Partillevagnar (B9SALF 38xx) gick fm-radion alltid ner på mute (inte sänkt, utan helt ljudlös) om någon dörr var öppen. Inte bara framdörren, utan även mitt- och bakdörren. Väldigt impopulärt hos förarkåren kan jag säga.

MrX

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 februari 2010, 22:48:01 PM
Ja, den funktion fanns/finns hos flera årgångar av Säfflebussar till Swebus också

Precis, i 00XX serien som levererats till SL området finns funktionen när man använder det inre högtalarsystemet. Så fort man vill ropa ut något så går mute in i radion så mitt meddelande ska uppfattas ordentligt utan störande radio i bakgrunden.

Karsten

Citat från: MrX skrivet 07 februari 2010, 23:01:04 PM

Precis, i 00XX serien som levererats till SL området finns funktionen när man använder det inre högtalarsystemet. Så fort man vill ropa ut något så går mute in i radion så mitt meddelande ska uppfattas ordentligt utan störande radio i bakgrunden.

Jaså, det märkte jag varken på 0028 eller 0029. Är det så att de automatiska utropen inte påverkar mute-funktionen kanske?

Fredde

Citat från: Karsten skrivet 07 februari 2010, 23:04:01 PM
Jaså, det märkte jag varken på 0028 eller 0029. Är det så att de automatiska utropen inte påverkar mute-funktionen kanske?

De går ner på mute när man talar i talröret, inte när Buss-Pc ropar ut hållplatser.

MrX

Citat från: Fredde_J skrivet 08 februari 2010, 14:07:01 PM
De går ner på mute när man talar i talröret, inte när Buss-Pc ropar ut hållplatser.

Ah visst är det så, det var jag som var lite oklar så tack för klargörelsen. Jag bara måste lära mig att läsa min meddelanden en gång till innan jag postar..