GDG 1575.

Startat av Kent Skoog, 07 februari 2010, 17:20:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.



GDG 1575 Sandviken 1974

Mats Karlsson

Detta är ju en Volvo B655, fast den är registrerad 1965. Är det någon som vet varför GDG aldrig köpte några Volvo B755 åren 1963-65 och likaså varför de inte köpte några tidiga B58:or åren 1965-67? Förköpte man sig på B655-chassier år 1963, så att de räckte ändra fram till sommaren 1965 och att man därefter fick nog av Volvo? Från 1965 gick ju GDG konsekvent över till Scania frontmotorbussar. Inte förrän 1968 började B58:orna komma så smått och därefter blev det marginellt med Scania fram till 1990.

S Svensson

Jag letade litet i litteraturen. En enkel fråga som inte kanske är så enkel att svara på.
Om man läser äldre SJ nytt så förekommer där uppgifter om köp av bussar. SJ köpte in bussar inte bara till SJ utan också till GDG och PV. Frörsta frågan,den om B655 kom att sparas. Tydligen är det så som Du nämner. Har sedan även läst igenom Ulf R lista över Säffle byggda bussar. GDG hölls sig alltså till BF76 och Säffle under åren 1965 och framåt. Troligen beror detta på att BF76 var mycket billiga i inköp pga stor serie till staten. Volvo hade ju B57 under denna period. Läser man Säffleförteckningen så får jag intrycket (samma som jag haft tidigare) att B755 i stort sett användes till tätortsbussar. GDG körde ju inte så omfattande tätortstrafik. B58 då? Tage Johansson var pådrivande i att Volvo tog fram B58. Ser man på vilka bussar som togs fram med B58 så var det tätortsbussar den första tiden vid Säffle. SJ tog inga därifrån utan köpte B58 i huvudsak till Stockholmsområdet.
Troligen kunde Volvo inte bygga fler chassier vid Lundby än dessa då. Vi kom alltså in på anskaffning 1965-1967.Efter dessa år hade SJ/GDG/PV ganska gott om bussar. Samtidigt skedde i slutet av perioden ett kraftigt kostnadsfördyring av det mesta. Detta ledde till att SJ och andra företag ville lägga ned busslinjer. Företag som tillverkade bussar ansåg att bussar skulle leva kort tid och att det skulle bli omfattande överskott. Så blev ju inte fallet och orsak till detta är ju att grundskolereformen 1962 inte beaktas så noga tillsammans med bidrag till drift av bussar. Fler barn i skolan och busslinjer som överlevde blev ju resultatet. Tyvärr är ovan ett mycket kort svar på händelser som kan analyseras på olika sätt.

1896

Hur många Volvo/Säffle årsm -65 hade GDG ? Var dessa övertagna från något företag ? Jag kan inte erinra mig att jag har hört talas om dessa....

Härlig bild.

Björn Forslund

Tog inte GDG över NBJ:s busstrafik? Kan det vara något som kommit därifrån?

1896

Jo, men det var väl -64:or....

Mats Karlsson

Citat från: 1896 skrivet 08 februari 2010, 09:31:56 AM
Hur många Volvo/Säffle årsm -65 hade GDG ? Var dessa övertagna från något företag ? Jag kan inte erinra mig att jag har hört talas om dessa....
Visst fick GDG Volvo B655 under 1965!! Då registrerades följande Volvo/Arvika på GDG, inköpta helt nya:
Chassityp B65506: nr 1575, 1578, 1581 och 1586-1588. De hade karossnr 153, 152, 154, 151, 155 och 156.
Chassityp B65508: nr 1576, 1577, 1579, 1580 och 1582-1585. De hade karossnr 147, 148, 149, 150, 146, 143, 144 och 145.

Under 1964 registrerades 3 st B65506/Arvika, 13 st B65508/Arvika, samt 7 st B65508/Säffle (beställda av NKlJ).
Under 1963 registrerades 2 st B65506/Arvika och 20 st B65508/Säffle.

Björn Forslund

Just det, NKlJ var det, vars busstrafik man övertog. Var inte dessa målade på ungefär samma sätt som på bilden ovan?
Vilka nummer hade NKlJ-bussarna hos GDG?

Mats Karlsson

De fick inv.nr 166, 167, 173, 221, 242, 245 och 246, vilka senare byttes till 1479, 1480, 1482, 1491 och 1494-1496.

bilomnibussen

Hej!
Jag tror en bidragande orsak till de stora ScV-inköpen var missnöje med 655:orna. Mina äldre kollegor vid GDG talade om dessa Volvobussar med stor avsmak, de skrek i remmarna och kokade, bl a. Dessa förare tyckte det var ett stort lyft när de fick BF76:orna.
Mvh Jan G

1896

Har väl dåligt minne ang -65:orna.

BF76:orna var ju tydligen uteslutande stationerade i Dalarna och Gästrikland.


Mats Karlsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 08 februari 2010, 22:07:56 PM
Hej!
Jag tror en bidragande orsak till de stora ScV-inköpen var missnöje med 655:orna. Mina äldre kollegor vid GDG talade om dessa Volvobussar med stor avsmak, de skrek i remmarna och kokade, bl a. Dessa förare tyckte det var ett stort lyft när de fick BF76:orna.
Mvh Jan G
Hur var det? Hade de växellådor med hästskoväxel, eller minns jag fel?

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 februari 2010, 09:47:12 AM
Hur var det? Hade de växellådor med hästskoväxel, eller minns jag fel?

Samma låda som i B635:orna isåfall?

Ulf Fernestad

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 februari 2010, 09:47:12 AM
Hur var det? Hade de växellådor med hästskoväxel, eller minns jag fel?

B 2 5
1 3 4.  Så här var lådan på pannkakorna, vad jag minns så när man växlade från fyran till femman var det inget större skillnad på motorvarv

Mats Karlsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 10 februari 2010, 11:47:50 AM
B 2 5
1 3 4.  Så här var lådan på pannkakorna, vad jag minns så när man växlade från fyran till femman var det inget större skillnad på motorvarv
Tack, då mindes jag rätt! Om det inte var någon större skillnad på motorvarvet mellan 4:an och 5.an så kunde man kanske hoppa direkt till 5:an från 3:an och spara in en växling?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 februari 2010, 11:50:36 AM
Lite typ som på Scanias GS 771 låda  ;)
Ja, fast där låg de fem växlarna i huvudlådan i rak följd, medan tillsatslådan splitade växlarna så att 4 hög hamnade högre än 5 låg, eftersom det var så liten skillnad i utväxling mellan 4:an och 5:an. Rent praktiskt märktes inte denna skenbara hästskoväxel eftersom det väl var vanligt att växla 2L, 3L, 3H, 4L, 5L, 5H.