Frågor om SL Linjerna 54 & 59

Startat av scaniaolsson, 07 februari 2010, 14:24:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Go middag på er.

Jag har några frågor till er om ovan nämnda linjer i Stockholm.
1989 var jag med familjen i Stockholm och vi bodde då i en lånad lägenhet på Katarina Bangata.
Då 1989 så var det linje 54 som stannade precis utanför dörren, vet att vi åkte med den bl.a. för att komma ner till Centralen.

Nästa gång i samma lägenhet var 1999 och då var 54 ersatt av 59, när skedde detta och vad hände med 54:an ??
Lades 54 ner helt ? Vill minnas att 59 följde ungefär samma väg som 54 gjorde ner mot centrum. Alltså ett antal svängar på söder innan färden gick via Medborgarplatsen och sedan Götgatsbacken ner till Slussen.

Sommaren 2003 var vi i samma lägenhet igen (f.ö. sista gången) och då skulle vi åka ut med Göta Kanal båten.
Minns då att vi inte kunde ta 59 längre utan vi gick bort mot Sofia till och tog 46 eller 55 för att kunna gå av nere vid Räntmästartrappan.

59:an hade då ändrat körväg till att gå direkt upp på söder för att sedan komma ner i tunneln och vidare ut på Centralbron och upp på Klarabergsviadukten för att nå slutstationen Sergels Torg (var det väl ?).

Som sagt vad hände med 54:an och hur 59:an innan den hade slutstation N Hammarbyhamnen ????

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Omnilasse

Har inte årtalen i detalj (men dina täta besök i lägenheten ger ju en ledtråd - jag vet att andra på forumet har de mer exakta uppgifterna, så de får komplettera...)

Hur som helst blev 54 ersatt av stombuss 4, och kom att gå till Gullmarsplan istället. Sträckningen på 59 får väl snarast sägas ha övertagits av linje 55, som går nedanför vid kajen och sedan upp till Skanstull. I gengäld har man också fått linje 76 som (förvisso med viss begränsning i trafikeringstid), går till Slussen och den mer direkta vägen, istället för via halva söder...

Göran B

Citat från: scaniaolsson skrivet 07 februari 2010, 14:24:27 PM
Go middag på er.

Jag har några frågor till er om ovan nämnda linjer i Stockholm.
1989 var jag med familjen i Stockholm och vi bodde då i en lånad lägenhet på Katarina Bangata.
Då 1989 så var det linje 54 som stannade precis utanför dörren, vet att vi åkte med den bl.a. för att komma ner till Centralen.

Nästa gång i samma lägenhet var 1999 och då var 54 ersatt av 59, när skedde detta och vad hände med 54:an ??
Lades 54 ner helt ? Vill minnas att 59 följde ungefär samma väg som 54 gjorde ner mot centrum. Alltså ett antal svängar på söder innan färden gick via Medborgarplatsen och sedan Götgatsbacken ner till Slussen.

Nånting i dina minnen stämmer inte. 
54:an  gick Skanstull - Ringvägen - Västerbron - S:t Eriksplan - Radiohuset och passerade aldrig Katarina Bangata, Medborgarplatsen eller Götgatsbacken.
Den gick (med vissa avvikelser) samma väg som linje 4 i dag.

En titt på 1986 års SL karta ger vid handen att det var line 59 redan då.
http://www.sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1986_1987_staden/1986_1987_staden.html

Karsten

Fast Göran B minns också lite ofullständigt... ;)

Linje 54 och 59 vände båda i Norra Hammarbyhamnen från 1986 tills linje 4 infördes (1998?). Linje 59 har alltid varit den som passerade Centralen, det har 54 aldrig gjort. Däremot bytte de två linjerna ändhållplatser med varandra i N Hammarbyhamnen mellan dina två besök.

scaniaolsson

Ja jag kanske inte minns rätt att vi åkte till centrum med 54 1989, däremot vet jag med 100 säkerhet att den stod i Katarina Bangata som utgångshållplats. Har ett svagt minne av bl.a. Volvo Säffle vagnar, dom med dubbla strålkastare på höjden. Var det inte dom som hette H2 ??

Hursom vid nästa besök 1999 så hade jag hunnit bli 19 bast så då gjorde jag mina egen små utflykter i Huvudstadsområdet med ett 72-timmars i näven. Då minns jag väldigt tydligt att 54:an hade gått hädan och att det var första bekantskapen med "blåbussarna".

Precis som ni också säger så kunde man i alla fall dagtid M-F (möjligen också L) nyttja insatslinjen 76. Den gick / går väl direkt via Ringvägen-Renstiernas Gata ner till Slussen ?

Mvh.
Scaniaolsson

Karsten

Citat från: scaniaolsson skrivet 07 februari 2010, 18:43:40 PM
Ja jag kanske inte minns rätt att vi åkte till centrum med 54 1989, däremot vet jag med 100 säkerhet att den stod i Katarina Bangata som utgångshållplats. Har ett svagt minne av bl.a. Volvo Säffle vagnar, dom med dubbla strålkastare på höjden. Var det inte dom som hette H2 ??

Helt rätt! Ändhållplatsen i N Hammarbyhamnen låg på Katarina bangata. H2 var busstypen. Se även Bussmickes senaste SL-historia från 1990-talet (Del 75).

Citat från: scaniaolsson skrivet 07 februari 2010, 18:43:40 PM
Hursom vid nästa besök 1999 så hade jag hunnit bli 19 bast så då gjorde jag mina egen små utflykter i Huvudstadsområdet med ett 72-timmars i näven. Då minns jag väldigt tydligt att 54:an hade gått hädan och att det var första bekantskapen med "blåbussarna".

Precis som ni också säger så kunde man i alla fall dagtid M-F (möjligen också L) nyttja insatslinjen 76. Den gick / går väl direkt via Ringvägen-Renstiernas Gata ner till Slussen ?

Mvh.
Scaniaolsson

Ja, linje 76 drogs om till N Hammarbyhamnen i samband med införandet av linje 4.

Nico

En del har väl som sagt även att göra med hur detta område på Söder förändrats över tid vad gäller bostäder, gator mm?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

scaniaolsson

Säkert väldigt troligt !
Numera nyttjar jag / familjen inte längre den lägenheten, nu för tiden brukar vi bo hos bekanta ute i Kungsängen istället. Tänk egentligen så långt från Storstaden det är, skulle jag jämför med Malmö och restidsmässigt kollektivt så är man ju nästa i Helsingborg. Kungsängen skulle kunna ligga som kommuncentrum var som, om man bortser från dialekt och kollektivtrafikens fordon så är det inget som i övrigt skriker SL-land om det.

En liten filosofisk utsvävning bara.

Scaniaolsson

Nico

Tja, allt är väl beroende på vad man är van vid. För mig är Kungsängen en vanlig förort som visserligen ligger en bra bit från stans mera centrala delar, men ändå inte så särdeles långt bort.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman