Swebus 3042 i Uppsala 2003

Startat av Mikael T Nilsson, 07 februari 2010, 10:18:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran Nilsson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 februari 2010, 10:18:07 AM

Här kommer en bild som jag tror jag visade i Bussnacks barndom 2003. Swebus 3042 var under en kort period placerad i Uppsala innan den slopades. Om jag inte missminner mig levererades den ursprungligen till Skåne (Helsingborg?). Bussen fick behålla sin färgsättning när den kom till Uppsala, men fick nog aldrig Swebus/UL:s dekaler i rött/vitt/blått.

Vid fototillfället inväntade bussen avgång på linje 809 mot Knutby.

En favorit! 3042 levereades till Malmö och hade då SJ-busslack. Den sattes i trafik i november 1989 och tursattes omedelbart på den morgontur på linje 133 Lomma-Malmö som jag brukade åka till gymnasiet så det blev en hel del resor i den när den var ny. MLT:s lila färgsättning fick den 1992. Såvitt jag vet var den aldrig i Helsingborg (men jag har lite dålig koll på vad som hände i Skåne i slutet av 1990-talet, sedan jag flyttat därifrån).
/ GNl

Jan

Citat från: Göran Nilsson skrivet 09 februari 2010, 21:27:17 PM
En favorit! 3042 levereades till Malmö och hade då SJ-busslack. Den sattes i trafik i november 1989 och tursattes omedelbart på den morgontur på linje 133 Lomma-Malmö som jag brukade åka till gymnasiet så det blev en hel del resor i den när den var ny. MLT:s lila färgsättning fick den 1992. Såvitt jag vet var den aldrig i Helsingborg (men jag har lite dålig koll på vad som hände i Skåne i slutet av 1990-talet, sedan jag flyttat därifrån).
/ GNl

Den rullade i Helsingborg en månad eller så innan den fortsatte norrut.
I branschen i 40 år

Mikael T Nilsson

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 09 februari 2010, 13:52:14 PM
Fanns en Aabenraa-ledbuss som levererades till Wasatrafik i samma veva som 0986. 0991 var Swebusnumret, minns inte Wasanumret.

Tack för info. Jag minns att Wasatrafik i Landskrona hade ett antal Aabenraa-bussar i MLT-lila innan Swebus tog över. De var förmodligen av olika årsmodell.

Citat från: Göran Nilsson skrivet 09 februari 2010, 21:27:17 PM
/ GNl

Tack för info! Kul att du minns bussen!

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 09 februari 2010, 23:21:39 PM
http://fotobus.msk.ru/photo/30633/

Kul! Tack för länken!

Citat från: Jan skrivet 10 februari 2010, 05:00:53 AM
Den rullade i Helsingborg en månad eller så innan den fortsatte norrut.

Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.