Swebus 3042 i Uppsala 2003

Startat av Mikael T Nilsson, 07 februari 2010, 10:18:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer en bild som jag tror jag visade i Bussnacks barndom 2003. Swebus 3042 var under en kort period placerad i Uppsala innan den slopades. Om jag inte missminner mig levererades den ursprungligen till Skåne (Helsingborg?). Bussen fick behålla sin färgsättning när den kom till Uppsala, men fick nog aldrig Swebus/UL:s dekaler i rött/vitt/blått.

Vid fototillfället inväntade bussen avgång på linje 809 mot Knutby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jocke Selling

Denna lackades upp, när det stod klart att 3040 inte lönade sig att laga, en hellackering av en tillfälligt inlånad buss var billigare än ett motorbyte. Just då var UL03-lacken inte klar designmässigt, varvid man avstod från rött/vitt/blått. Även 3397 lackades så här, den senare fick dock komplettering med den vinröda randen, när designen var klar.

Trevlig bild fö.

//Jocke

Mikael T Nilsson

Citat från: JoSe skrivet 07 februari 2010, 11:00:33 AM
Denna lackades upp, när det stod klart att 3040 inte lönade sig att laga, en hellackering av en tillfälligt inlånad buss var billigare än ett motorbyte. Just då var UL03-lacken inte klar designmässigt, varvid man avstod från rött/vitt/blått. Även 3397 lackades så här, den senare fick dock komplettering med den vinröda randen, när designen var klar.

Trevlig bild fö.

//Jocke

Tack. Jag hade för mig att bussen tidigare var lackerad i Kristianstads länstrafiks färgsättning på grå botten. Men den kanske var Swebus-lackad och fick ha kvar den svarta maskeringen kring fönstren då den blev UL-grå.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jeppe Hagelbäck

Tack för bilden på en gammal bekant!
Den var MLT-lila innan flytten till Uppsala.

Jan

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 februari 2010, 11:15:21 AM
Tack. Jag hade för mig att bussen tidigare var lackerad i Kristianstads länstrafiks färgsättning på grå botten. Men den kanske var Swebus-lackad och fick ha kvar den svarta maskeringen kring fönstren då den blev UL-grå.

Ledbussar i Kristianstad färger var inte speciellt vanliga. SJ/swebus har bara haft 5 stycken inalles och det har varit samtliga i länet. 2384-2387 samt 3374 är dede 5. De fyra första var gråa och rullade på 551 Åhus innan de 3 första blev förflytade till Helsingborg och fick lila lack. 2387 var grå hela tiden och placerades i Ängelholm. 3374 var KLT vit och körde på 556 till Hörby.
I branschen i 40 år

Björn Lövdahl

Jaså gick 556 hela vägen till Hörby på den tiden, intressant!
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Mikael T Nilsson

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 07 februari 2010, 11:50:50 AM
Tack för bilden på en gammal bekant!
Den var MLT-lila innan flytten till Uppsala.

Tack för uppgiften.

Citat från: Jan skrivet 07 februari 2010, 12:51:13 PM
Ledbussar i Kristianstad färger var inte speciellt vanliga. SJ/swebus har bara haft 5 stycken inalles och det har varit samtliga i länet. 2384-2387 samt 3374 är dede 5. De fyra första var gråa och rullade på 551 Åhus innan de 3 första blev förflytade till Helsingborg och fick lila lack. 2387 var grå hela tiden och placerades i Ängelholm. 3374 var KLT vit och körde på 556 till Hörby.

Hej,

Jag trodde det fanns fler ledbussar i denna Kristianstads färgsättning. Fanns det inte minst en Volvo B58 (eller B10M) ledbuss med van Hool-kaross med Kristianstads färgsättning mot grå bakgrund hos SJ-Buss/Swebus?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Jan

Tidigare fanns 1 Van Hool i Ängelholm, denna hade SJ lack 1823 var numret. SJ hade ock 2 stycken i Markaryd 1261 och 1595, dessa gick företrädesvis på Ljungby men även ibland på linje 515 Markaryd - Helsingborg. I helsingborg fanns det 1 grå 1825, men den hade inte KLT färg. denna blev till slut MLT lackad.
I branschen i 40 år

Mikael T Nilsson

Citat från: Jan skrivet 07 februari 2010, 16:41:22 PM

Tidigare fanns 1 Van Hool i Ängelholm, denna hade SJ lack 1823 var numret. SJ hade ock 2 stycken i Markaryd 1261 och 1595, dessa gick företrädesvis på Ljungby men även ibland på linje 515 Markaryd - Helsingborg. I helsingborg fanns det 1 grå 1825, men den hade inte KLT färg. denna blev till slut MLT lackad.

Hej,

1595 känner jag igen. Det är nog den jag har sett. Tack för uppgifterna!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Oskar A

Citat från: JoSe skrivet 07 februari 2010, 11:00:33 AM

Trevlig bild fö.

//Jocke

Trevligt! Enligt mina noteringar kom bussen till Uppsala hösten 2001 och försvann 2004 (vill minnas att det var runt sommaren). Bussen bör ha blivit omlackad kring årsskiftet 2002/2003. Uppland hade förövrigt under en kortare period 2004 de gamla MLT-lila ledvagnarna 0986 och 3236 inlånade.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Mikael T Nilsson

Citat från: Oskar A skrivet 07 februari 2010, 20:41:39 PM
Trevligt! Enligt mina noteringar kom bussen till Uppsala hösten 2001 och försvann 2004 (vill minnas att det var runt sommaren). Bussen bör ha blivit omlackad kring årsskiftet 2002/2003. Uppland hade förövrigt under en kortare period 2004 de gamla MLT-lila ledvagnarna 0986 och 3236 inlånade.

Tack för uppgiften. Jag minns 0986 som MLT-lila i Uppsala. Har för mig att det var en Volvo med Aabenraa-kaross. Har även för mig att den hade ett förflutet i Landskrona.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 08 februari 2010, 09:27:47 AM
Tack för uppgiften. Jag minns 0986 som MLT-lila i Uppsala. Har för mig att det var en Volvo med Aabenraa-kaross. Har även för mig att den hade ett förflutet i Landskrona.

Landskrona är rätt, men den hade Säfflekaross.

Mikael T Nilsson

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 08 februari 2010, 15:12:08 PM
Landskrona är rätt, men den hade Säfflekaross.

Ok. Tack, då förväxlar jag nog bussen med en annan.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 09 februari 2010, 13:22:03 PM
Ok. Tack, då förväxlar jag nog bussen med en annan.

Fanns en Aabenraa-ledbuss som levererades till Wasatrafik i samma veva som 0986. 0991 var Swebusnumret, minns inte Wasanumret.

Jan

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 09 februari 2010, 13:52:14 PM
Fanns en Aabenraa-ledbuss som levererades till Wasatrafik i samma veva som 0986. 0991 var Swebusnumret, minns inte Wasanumret.

Wasatrafik 8011
I branschen i 40 år