SL H5 (Volvo B10M / Säffle, 1-1-1, flygbuss, årsmodell 1985) i SL-rött

Startat av Mikael T Nilsson, 07 februari 2010, 10:14:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

H5 4301-4310 levererades ursprungligen till SL Råsta i flygbussutförande för att ersätta tio äldre Volvo B58 / Ikarus. Några bussar i serien omlackerades senare i andra färger och flyttades till andra depåer. Men innan de bytte färgsättning flyttades  4301-04 till Kallhäll. 4301 blev senare SL-röd och flyttades till Norrtälje.

Bilden visar bussen på linje 620 som strax ska avgå från Åkersberga stn mot Norrtälje via Dyvik-Riala en junidag 1996.

Året efter bytte bussen inv.nr. till 4371 för att inte krocka med Björknäs nummerserie för sina nylevererade H47A-bussar i serien 4296-4310.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Matte

Ja det är bra med extra ljus när man kör på mörka vägar. Men himmel vilket fult bygge till dom extra ljusen.

Mikael T Nilsson

Citat från: Matte skrivet 07 februari 2010, 10:18:53 AM
Ja det är bra med extra ljus när man kör på mörka vägar. Men himmel vilket fult bygge till dom extra ljusen.

Jag håller med. Det ser väldigt klumpigt ut. Detta stråkkastararrangemang tillkom efter flygbusstiden. Jag antar att de behövdes i Norrtäljetrafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Med risk för minnesfel...

4302 blev SL86-lackad och hamnade i Södertälje. Övertagen av Swebus.
4303 blev vit med röd/lila stripes och hamnade i Tyresö. Sedemera SL94-lack och omnumrerad till 4370.
4304 blev helröd och senare försedd med grå stripes på sidan, var kvar i Kallhäll. Övertagen av Linjebuss men ändå omnumrerad till 4369. Linjebuss och SL Buss hade samarbete för att inte krocka med sina SL-bussar gällande vagnsnummer.

virtual1

Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 februari 2010, 22:28:21 PM
Linjebuss och SL Buss hade samarbete för att inte krocka med sina SL-bussar gällande vagnsnummer.

VIlket ju gjorde det ofantligt smidigt med numreringen av de övertagna Råstabussarna till Busslink kan man ju säga ;-)

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 februari 2010, 22:28:21 PM
Med risk för minnesfel...

4302 blev SL86-lackad och hamnade i Södertälje. Övertagen av Swebus.
4303 blev vit med röd/lila stripes och hamnade i Tyresö. Sedemera SL94-lack och omnumrerad till 4370.
4304 blev helröd och senare försedd med grå stripes på sidan, var kvar i Kallhäll. Övertagen av Linjebuss men ändå omnumrerad till 4369. Linjebuss och SL Buss hade samarbete för att inte krocka med sina SL-bussar gällande vagnsnummer.

Ja, det stämmer med mina anteckningar. Innan 4369 och 4370 slopades gick de i trafik i Råsta respektive Täby.

Citat från: virtual1 skrivet 07 februari 2010, 23:12:30 PM
VIlket ju gjorde det ofantligt smidigt med numreringen av de övertagna Råstabussarna till Busslink kan man ju säga ;-)

Precis! :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael