Fullsatt buss blev Ambulans

Startat av Christer K, 06 februari 2010, 19:41:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

I Örebro så tog en chaufför ett snabbt beslut och körde en sjuk kvinna direkt till Akuten med bussen.
http://na.se/nyheter/2.2503/1.727537-fullsatt-buss-blev-ambulans-ian-korde-resenar-till-akuten

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bussnissen

Känner jag Nobina rätt så lär han i slutänden få en varning. I Umeå sprider den lätt arrogante platschefen varningar
som spön i backen.

frigge

Om han får en varning är det bara att skaka av sig och känna att han gjorde helt rätt. Gissar att arbetsgivaren kommer att få en del berömmande mail och samtal också.

Tog själv ombord en familj som varit med om en bilolycka och skjutsade dom till akuten med nästan fullsatt buss och trodde att jag skulle få skit för det. Men på måndagen blev jag uppkallad för beröm på kontoret efter alla synpunkter från resenärerna.
Nu var det i och för sig en längre resa jag var på, men jag har aldrig upplevt att någon blir sur för att man stannar och hjälper någon med snökedjorna, kollar läget med folk som åkt av vägen eller åker till sjukan.
Kanske blir det svårare att klaga efter det stora talet om medmänsklighet i och för sig..

Nico

Citat från: frigge skrivet 06 februari 2010, 22:48:17 PMOm han får en varning är det bara att skaka av sig och känna att han gjorde helt rätt. Gissar att arbetsgivaren kommer att få en del berömmande mail och samtal också.

Vad som 'är helt rätt' är troligen betingat av förhållandena i varje enskilt fall. Samtidigt så förutsätts det nog att alla fordonsförare använder sitt sunda förnuft. Får man ett akut sjukdomsfall ombord så får man väl därför som förare överväga vilka åtgärder som är rimliga i sammanhanget. Lika viktigt som att agera i sådana här lägen är dock även att man inte heller överreagerar då det senare kan orsaka än värre följder om man har otur. Visst kan t.ex. ett epileptiskt anfall se mycket otäckt ut och är man precis i närheten av akutmottagningen på ett sjukhus så kan det kanske vara ett möjligt alternativ att köra dit direkt.

Däremot bör man kanske tänka på att det kanske inte är så smart att braka in med en buss vid ett akutintag på ett sådant vis att man kanske blockerar sagda akutintag för andra, kanske ännu mera, brådskande transporter. Sedan finns det ju även andra omständigheter som påverkar. Befinner man sig t.ex. med en fullastad 4:a vid Fridhemsplan så går det nog ändå snabbare att invänta en ambulans medan man kan vinna tid om man på en fjärrtur på en avlägsen landsväg fortsätter köra och kanske möter upp en ambulans. Överlag bör man nog även alltid kontakta sin trafikledning på något vis, oavsett vilket beslut man fattat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

frigge

Citat från: Nico skrivet 06 februari 2010, 23:36:12 PM
Överlag bör man nog även alltid kontakta sin trafikledning på något vis, oavsett vilket beslut man fattat.

Glömmer att det finns ett journummer..
Numera har jag ett sånt, men är uppfödd med vetskapen att i samma stund som jag lämnar gårdsplanen är allt mitt ansvar

Jan

Citat från: Bussnissen skrivet 06 februari 2010, 19:56:53 PM
Känner jag Nobina rätt så lär han i slutänden få en varning. I Umeå sprider den lätt arrogante platschefen varningar
som spön i backen.

Har du koll på Nobinas policy vid denna typ av insatser? Nobina Umeå är just nu så infekterat och inte rätt att jämföra med övriga Sverige, så är det.
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: frigge skrivet 06 februari 2010, 22:48:17 PM
Om han får en varning är det bara att skaka av sig och känna att han gjorde helt rätt. Gissar att arbetsgivaren kommer att få en del berömmande mail och samtal också.

Tog själv ombord en familj som varit med om en bilolycka och skjutsade dom till akuten med nästan fullsatt buss och trodde att jag skulle få skit för det. Men på måndagen blev jag uppkallad för beröm på kontoret efter alla synpunkter från resenärerna.
Nu var det i och för sig en längre resa jag var på, men jag har aldrig upplevt att någon blir sur för att man stannar och hjälper någon med snökedjorna, kollar läget med folk som åkt av vägen eller åker till sjukan.
Kanske blir det svårare att klaga efter det stora talet om medmänsklighet i och för sig..

han kommer inte få en varning, men kanske blir han påmind hur man ska agera enligt boken.
I branschen i 40 år

Svempa

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svempa skrivet 07 februari 2010, 14:46:15 PM
Tjejen som blev körd tackar

http://na.se/nyheter/1.727913-lisa-tackar-busschaufforen-som-korde-henne-till-akuten

Hoppas föraren får behålla jobbet. Han är ju anställd av Nobina.

Mot den bakgrunden blir bussförarens insats ännu viktigare. Jag reagerade först lite för över det onödiga i att köra en person med epileptiskt anfall till akuten eftersom dessa normalt går över av sig självt efter några minuter och inte behöver någon akut vård. Men det som ser ut som epilepsi kan vara något helt annat och mycket farligare. Så det var naturligtvis helt rätt att köra Lisa till akuten.
Det är klart att bussföraren får behålla jobbet om omständigheterna är sådana som stått i tidningen. Allt annat är spekulationer från sådana som ogillar Nobina och alltid måste kasta skit på företaget. Han hade ju dessutom informerat trafikledningen, som uppenbarligen inte opponerade sig.

Även om det nu av det mesta att döma inte var epilepsi utan t ex en utmattningsreaktion som Lisa drabbades av så skadar det inte att lära sig lite om epilepsi. http://www.epilepsi.se/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)