Snart är källarlådan tom

Startat av Roland Hn, 06 februari 2010, 15:12:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roland Hn

Äventyret med en flygresa började redan på Vasagatan. Komforten i en H43 var väl inte lysande, med dagens mått.

Nu är jag snart nere i botten på lådan.
Roland?

Ersa

Oj. Var hamnade man om man åkte med Britta på 77:an?

Peter Rost

Japp, Bromma flygbuss. Användes även i "vanlig" linjetrafik ute i Bromma, inte ofta men då och då under högtrafik.

/Peter

Max W

Citat från: Peter Rost skrivet 06 februari 2010, 22:56:57 PM
Japp, Bromma flygbuss. Användes även i "vanlig" linjetrafik ute i Bromma, inte ofta men då och då under högtrafik.

/Peter
Ett par av dem 4008 och 4012 (Bojan och jag tror det var Berta) användes som linjemätningsvagnar på tisdagar och torsdagar barmarkstid fram till sommaren 1976.

Peter Rost

Citat från: Max W skrivet 07 februari 2010, 10:16:53 AM
Ett par av dem 4008 och 4012 (Bojan och jag tror det var Berta) användes som linjemätningsvagnar på tisdagar och torsdagar barmarkstid fram till sommaren 1976.

Användes dessa två nämnda även för linjemätning i innerstaden något?

/Peter

Max W

Citat från: Peter Rost skrivet 07 februari 2010, 17:41:43 PM
Användes dessa två nämnda även för linjemätning i innerstaden något?

/Peter
Jadå, vi körde alla linjer inom Stockholms län samt tillfälliga linjeförändringar vars varaktighet planerades bli 4-5 månader. I innerstaden justerades många hållplatslägen under perioden 1967-69 som en följd av högeromläggningen.
Jag har i ett annat inlägg igår beskrivit det hela noggrannare.
Körprogrammen för en dag kunde inledas med sträckor på busslinjer i Västerort och fr.o.m 9.30-tiden kunde vi ha lagt in körningar i innerstaden fram till 13.30-tiden.Sen bar det ut till någon förort igen.
Vi körde mellan 07.00 och 15.30. Det kunde bli 15-20 mil på ett pass. De pass som bara innehöll sträckor inom gamla SS-nätet var på cirka 8-10 körda mil.
Rekordet var 44 mil drygt på en lördagskörning med guide våren 1969 då vi börjat mäta Danderyd/Täby/Norrtälje linjerna.Eftersom vi inte hittade överalt fick vi ha guide med oss och den dagen hade vi Staffan Bergman som väl många här på forumet känner.
Den dagen var vi både på Ljusterö och Blidö / Yxlan.