Vad är problemet?

Startat av Mittlinje, 05 februari 2010, 17:07:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mittlinje

Jag är väl inte den som besöker och kommenterar mest här utan läser det som enligt ämnet lockar mig att läsa. Nu har jag funnit något som stuckit ut i det jag läst och jag undrar varför? Umeå!!!

Umeå, i många ämnen kommer det en kommentar att "så är det inte i Umeå" eller "så skulle det vara i Umeå". Men 25 år i branschen har jag lärt mig att beroende på entreprenör så skiljer något sig alltid - det du finner bra hos den ena är dåligt hos den andra och vice versa. Mitt arbete är förhoppningsvis en liten del av mitt liv även om jag spenderar mycket tid där - tid som inte skall styra min livskvalitet helt ut.

Skall arbetet helt få styra mitt liv eller finns det en möjlighet att jag går till arbetet och genomför mitt arbetspass på den av mig högsta nivå och sedan går hem, kopplar bort jobbet och njuter av mitt liv? Jag tror att man även då arbetsförhållanden är usla skapar negativa vibbar ifall man tar för mycket av arbetet med sig hem. Tyvärr har jag själv en förmåga att stoppa arbetet i fickan när jag lämnar arbetsplatsen men det handlar mer om intresset för branschen än arbetet, vilket jag också tror stämmer överens på de flesta som skriver här.

Så vad är "problemet" med Umeå och tar du arbetet med dig hem?

Nico

Det här är då bara mina privata uppfattningar och jag har ingen koppling till Umeå, men efter vad jag har förstått av vissa kommentarer och pm så är Umeå lite bakom såtillvida att de gärna verkar prova och framhärda i att använda lösningar som förkastats på andra håll.

Likaså verkar man uppifrån (både från Länstrafikens håll såväl som från politikerhåll) inte ta ansvar för sådant som de bör ta hand om. Istället låter man trafikarna ta stöten och är det på det viset så kan man ha en viss förståelse för att förare m.fl. blir lite frusterade. I många fall, inte bara i Umeå, så blir det ofta så att man råkar få med sig delar av jobbet hem... hur hårt man än försöker att undvika det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

1: Vad är problemet med Umeå?
Jag har kört linjetrafik i och till många olika län, men ingen annanstans har jag stött på sånt stort allmänt missnöje med trafikhuvudmannen som i Västerbotten, både från ett stort antal resenärer och förare. Jag får väl sammanfatta vad jag tagit in från ett otal andra människor via diskussioner, insändare och kundundersökningar. Observera att allt detta inte är mina egna åsikter, utan en spegling av "samhället":

Det finns en stor irritation över att saker inte fungerar, eller är uppbyggt på en onödigt krångligt sätt, vilket kanske inte är speciellt underligt? Kontantstoppet infördes t.ex. innan man hade startat upp ett enda försäljningsställe i hela västra halvan av staden, och ingen vet vilka regler som gäller för antal barnvagnar, rullstolar och permobiler. Från trafikhuvudmannens kontor kommer nästan ingen förarinformation, utan nyheter om busstrafiken får förarna läsa i dagspressen som alla andra. Från trafikhuvudmannen hörs sällan något annat än bullrig kritik mot entreprenörerna i media, vilket har gjort att många tappat respekten för dem, då självkritik aldrig uppvisas offentligt. THM-kritik mot de nuvarande entreprenörerna verkar då vara konstant, och inga problem verkar har lösts av att man bytt ut entreprenörer eller chefer hos dessa.
Som förare fick man ju ständigt höra klagomål från kunderna över hur dåligt allt var, hela tiden. Hur dåliga vi var som inte kunde köra ledvagn uppför branta backar i halka, osv. När trafiken ställdes helt pga halkan var det nästan upprorsstämning, och då gick man inte ut på gatorna med uniformen om man ville slippa bli påhoppad av upprörda människor. Även hemvändande Västerbottningar vana med busstrafik söderöver har svårt att förstå de ologiska taxor och oklara regler som trafikhuvudmannen bestämt. Inte heller ur-Umeborna är speciellt nöjda, vilket tydligt syns i de många kommentarerna under varenda bussrelaterad tidningsartikel på vk.se.

Vad all irritationen beror på är en mängd olika saker, men nog är det väldigt intressant att om man åker söderut över länsgränsen till Jämtland och Västernorrland dör kritiken ut fullständigt. Kundnöjdheten i Härnösand är på topp, och i Jämtland ser man inte en enda "busskritisk" insändare i tidningarna. Hur klarar de av detta i Y- och Z-län med exakt samma biljettmaskiner, oftast samma entreprenörer och liknande bussmodeller?

Här kommer bara ett litet exempel i en artikel om om Umeås ologiska nattaxa. Många vill kunna åka på sina dyra busskort på natten som man kan i hela SL-området, och mer närmare även i grannstaden Örnsköldsvik. Men på nattbussen i Umeå gäller inga busskort, utan enbart en extra dyr enkelbiljett som ej kan betalas med kontanter. Visa/Mastercard eller en nattpromenad således. Läs gärna kommentarerna:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=305941

Om man som trafikpersonal ofta får ta emot kritik från kunderna som egentligen borde riktas högre upp är det kanske inte så underligt att vissa negativa stämningar skapas, vilket kanske rör upp känslor som inte kan "stängas av" så lätt efter att man "stämplat ut"? Att kollektivtrafikresenärer istället för att klaga diskuterar dagens problemen och upptäcker smidiga lösningar till dessa, bl.a. i forum som detta, är ju inte någon nackdel vad jag kan se.

2: Tar du arbetet med dig hem?
Mitt jobb och mitt hem har ingenting med Västerbotten att göra, så den frågan får nån annan svara på.

Jan

Västerbotten är inte bara Umeå. varför hörs inget från andra delar av länet?
I branschen i 40 år

Greger Larsson

Citat från: Jan skrivet 07 februari 2010, 20:01:24 PM
Västerbotten är inte bara Umeå. varför hörs inget från andra delar av länet?

Vi har ingen "spejare" i de andra delarna av länet

RoggaBoy

Varför just Umeå? Därför att Umeå är inte som alla andra städer, eller rättare sagt Länstrafiken Västerbotten gör allt fel. När man införde kontantstopp på lokalbussarna så hade man inte fixat med biljettombud i alla områden, man har än idag inga biljettautomater vid busshållplatser, fast Länstrafiken Västerbotten sa att dessa skulle komma i höstas. I Gävle tex inför dom kontantstopp till sommaren, och redan i höstas installerade dom biljettautomater. I Gävle är det billigare att använda sms-biljett, i Umeå dyrare. I övrigt är Västerbotten i sig komplicerat, men det beror på Länstrafiken. Att tex för varje sträcka måste ha ett kort, till skillnad från många andra län med "udda resa", "reskassa" så att du kan använda samma kort i hela länet. Varför inte här? I höstas sa Länstrafiken att dom skulle införa "reskassa", ännu har ingenting hänt och även på kundservice är Västerbotten under all kritik. I Västernorrland (kommer från Härnösand, boende i Umeå sen -02) tex kan man få var på ett mail inom en timme om man har tur. I Västerbotten kan det gå så här istället:

I höstas mailade jag ALLA på kontoret i Lycksele om problem med en biljettautomat i en specifik buss, Nobina 4580 (Tågplusbussen) och fick till svar av den ansvarige om årskorten, eftersom jag har årskort och hennes svar var att jag hade fel taxepunkter programmerade på kortet. På lla andra bussar den aktuella sträckan, oavsett om det var Busspoolen eller Nobina så fungerade kortet på första försöket, men på 4580 kunde det behövas tio försök, sen lyste en röd lampa och min resa blev inte registrerad utan istället fick datorn startas om för den hängde sig. Jag påtalade att det bara är en buss problemet är i, men får nu inga svar. Ringer in om det, och samma sak igen. Inget fel på biljettsystemet utan på mitt kort. Märkligt som sagt och jag gav mig inte alls utan mailade och mailade. Förra veckan fick jag ett svar (efter en ca 5 månaders väntan!), där dom beklagar att jag inte fått svar tidigare och säger nu att dom vet om problemen (efter att jag pratat med Nobina Umeå om problemen med 4580) och denna vecka (onsdag - torsdag) var 4580 på service, eller dom skulle nu fixa biljettmaskinen tydligen. Imorgon kommer beviset om den är lagad eller ej. I detta skede så skyller Länstrafiken allt på Nobina att det är deras fel, och i tisdags när jag åkte med denna buss blev de som resten av tiden, jag kan bara gå in och sätta mig eftersom det inte går och på sträckan Umeå - Lycksele får dom starta om systemet tre gånger. I Lycksele blir det förarbyte för vidare färd mot Hemavan,och efter problemen på sträckan Umeå - Lycksele så var det inga fler som loggade in den dagen utan dom stängde ned systemet helt, dvs alla fick resten av dagen åka gratis på Tågplusbussen. Att skylla på mitt kort när det bara är i en buss kortet inte fungerar, de köper inte jag, gör någon annan de?

Detta är väl lite snabbt om Umeå, och Västerbotten för den delen, och som Ersa säger så är det betydligt bättre i Härnösand. Inga problem och alla nöjda samt snabba svar från Länstrafiken. Efter 8år i Umeå så känns det som att Länstrafiken tänker rätt, men börjar i fel ände.

Nu börjar dock Västerbotten komma in i framtiden. Realtidsskyltar börjar installeras i stan, ny webbplats lanseras snart och kan väl hoppas att det blir som hos Din Tur då, att laddning av kort på nätet sker krypterat för säkerheten.

Några frågor på detta (lite röriga?) inlägg?

Edit: Saknar att jag som har årskort som fungerar på stadsbussarna i Umeå inte kan använda det på natten, det suger.

Ersa

På landsbygden har resenärer större tålamod och förståelse för vissa föreningar. Dessutom planerar landsbygdsresenären ofta sin resa bättre, och hoppar inte ut på vägen för att "spontanåka" med en 500-lapp. Landsbygdsresenären har heller inte åkt så mycket buss i grannlänen, och tror därför att dagens "låsta" biljettsystem är normen. Att fylla på sitt stadsbusskort med "antal resor" istället för jämna hundralappar, samt att kunna använda detta busskort enbart på sträckan Täfteå-Umeå, men tvingas betala kontant enkelbiljett för Täfteå-Sävar samt för nattbussen Täfteå-Umeå är något helt normalt för denne, vilket det inte är för nyinflyttade stadsbor med ursprung i de södra grannlänen.

Hur var det med Östersund? Förekom det någon liknande debatt om biljettsystem, bussar, däck och entreprenörer när den kommunala tiden tog slut 1995? Jag kan då inte minnas någon arg debatt, vare sig då eller vid nästa entreprenörsbyte 2001.

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 februari 2010, 22:19:48 PM
Fel mjukvaruversion i den maskinen förmodligen eftersom det fungerar på annat håll....

Och det skall då ta flera månader för Länstrafiken att tro på en resenär som åker samma buss varje vardagsmorgon, och sen bara lägga allt ansvar på Nobina när dom inser problemet?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 07 februari 2010, 22:13:55 PM
Att tex för varje sträcka måste ha ett kort, till skillnad från många andra län med "udda resa", "reskassa" så att du kan använda samma kort i hela länet. Varför inte här? I höstas sa Länstrafiken att dom skulle införa "reskassa", ännu har ingenting hänt och även på kundservice är Västerbotten under all kritik.

Jag har kvar mitt gamla busskort från Jämtland som jag köpte 2001. Jättesmidigt att än idag kunna åka på "udda resa" på alla landsbygdslinjer i hela Jämtland och Västernorrland. :)
När jag i Västerbotten frågade kollegorna var knappen för "udda resa" fanns på samma landsbygdsbiljettmaskin som jag använt i Jämtland några år tidigare såg de ut som fågelholkar.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2010, 22:31:33 PM
Jag har kvar mitt gamla busskort från Jämtland som jag köpte 2001. Jättesmidigt att än idag kunna åka på "udda resa" på alla landsbygdslinjer i hela Jämtland och Västernorrland. :)
När jag i Västerbotten frågade kollegorna var knappen för "udda resa" fanns på samma landsbygdsbiljettmaskin som jag använt i Jämtland några år tidigare såg de ut som fågelholkar.

Har mitt från Västernorrland kvar än som jag använder när jag är hos mamma. Har fått åka udda resa Sundsvall - Härnösand en gång för 7kr, en vuxen! Kortet från Jämtland, fungerar de i Västernorrland, Ersa?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 07 februari 2010, 23:13:51 PM
Har mitt från Västernorrland kvar än som jag använder när jag är hos mamma. Har fått åka udda resa Sundsvall - Härnösand en gång för 7kr, en vuxen! Kortet från Jämtland, fungerar de i Västernorrland, Ersa?

Jag har för mig att biljettmaskiner och kort fungerar på exakt samma sätt i Jämtland som i Västernorrland, ja.

RoggaBoy

Måste nästan testa en Udda resa Östersund i sommar. :)

Fick åka buss 4580 i morse, och även fast den varit på service i två dagar fungerar inte mitt kort. Länstrafiken Västerbotten höjer from 15/2 avgiften för ogiltigt färdbevis från 500kr till 1200kr.

Edit: Länstrafiken ska till Nobina Umeå för att se vad dom gjorde åt problemen med kortläsaren. Märkligt att Länstrafiken lägger allt skuld på Nobina, precis som alltid i Västerbotten så är allt Nobinas fel.

Bussnissen

Jag vill påstå att huvudproblemet i Umeå är Länstrafiken Västerbotten, dom gör ingenting rätt.
Inget fungerar som det ska, informationen högst bristfällig till kunder och förare.
Kan bara nämna ett exempel häromdagen, det klev på biljettkontrollanter på bussen.
Dom frågade mig och senare också min avlösare om övergångstider på olika biljetter.
Dom hade aldrig fått den informationen från sin uppdragsgivare. Så dom ville stämma av med ett antal
förare vad som gäller. Grejen är jag vet inte själv vad som gäller, det kommer olika budskap då och då.
När det gäller biljett maskinen har vi väntat nu i över två år på att förarvalidatorn ska fungera.
Idag hörde jag att flera bussar kört gratis för att inget fungerat. Är det konstigt att förarna blir arga och
frustrerade?
I Umeå finns många som kört länge, som är väldigt professionella och engagerade. Som vill jobba under
bra villkor och förutsättningar. Vilket vi i dag förnekas, därmed uppstår och ilska och andra känsloyttringar.
Vi vill leverera en så bra produkt som möjligt till kunden, vilket många av oss tycker umeborna förtjänar.
I dag får de inte det mycket pga att Länstrafiken upphandlar kvantitet istället för kvalitet.
Bortser man från de nya Volvo ledvagnarna så rullar det bara gammalt skräp i Umeå numera.
Får ofta klagomål från passagerare som klagar på illaluktande bussar invändigt, dånande vagnar osv osv.
Det tar aldrig slut!
En kollega var över 20 min sen häromdagen, 20 min eller mer innebär att turen ska betraktas som inställd.
Vad gör trafikledningen? Man skriver ned till 19 min. Frågan är hur ofta sker sådant.
Vad gör Länstrafiken för att stävja sådant beteende? Vet dom överhuvudtaget vad som försiggår?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 februari 2010, 21:11:20 PM
För att det är just i Umeå tätortstrafik som kulturkrocken uppstått, från kommunal förvaltning/bolag till marknadsekonomi.
Jag skulle inte vilja kalla det för kulturkrock, snarare kvalitetskrock. Det är en våldsam skillnad i kvalitet
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 februari 2010, 20:51:03 PM
Vi har ingen "spejare" i de andra delarna av länet
Folk utanför Umeå är luttrade sen många år tillbaka, eller uppgivna.

Nej, jag tar inte med mig jobbet hem förutom när jag sitter här och skriver.
Men jag tillhör dom som känner mig engagerad på min arbetsplats som också blir irriterad på
den dåliga kvalitet som erbjuds kunder och förare

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 08 februari 2010, 23:22:00 PM
När det gäller biljett maskinen har vi väntat nu i över två år på att förarvalidatorn ska fungera.

Jag skulle vilja påstå att allt skulle ha varit igång i april 2007. Den nuvarande biljettmaskinen monterades nämligen in i bussarna just då, men någon hade helt glömt bort att beställa förarvalidatorer. Man beställde då dessa, men då de hade 11 månaders leveranstid monterades de in i vissa bussar med start i mars 2008.
Efter Swebus övertagande juni samma år testas de, till en början bara i de tre korta Solarisvagnarna, vilket gick över förväntan. Äntligen gick "pålastningen" snabbare, pga att maskinen fick simultankapacitet. Nästa steg var att koppla in dem på hela bussparken, vilket CPT också gjorde. Dock hade någon glömt att berätta för någon annan att en massa bussar (främst vikariebussarna) underligt nog inte hade fått några förarvalidatorer, vilket innebar att ingen förare kunde logga in i biljettmaskinen på dessa bussar. Efter att vikariebussarna fasats ut under nov-dec 2008 bestod vagnparken av 100% blåa standardbussar med all teknik som krävdes, inkl förarvalidatorer. Det var nu 14 månader sedan, och varför Länstrafiken inte kopplat in dem under denna tid vet vi inte, och ingen har heller speciellt bråttom med att förklara varför det dröjer.
Under tiden innebär detta att alla kortladdningar "låser" hela kön, dvs att biljettmaskinen inte får någon möjlighet att klara av att släppa förbi folk som viserar sina kort under tiden man laddar upp ett annat kort. Själva laddningen tar också tid, då föraren inte når passagerarvalidatorn. Man måste därför trycka in rätt knappar, be kunden att visa upp kortet för passagerarvalidatorn, knappa in andra knappar, be kunden att visa upp kortet för passagerarvalidatorn igen, och därefter be kunden dra kontokortet i läsaren. Först efter att denna transaktion är klar kan resenärer med fyllda kort få komma fram.

Vem som hade ansvaret för soppan ovan ger jag mig inte in i.