Gammalt på ny linje vid Tegelbacken 1964

Startat av Gunnar D, 04 februari 2010, 18:46:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

När SS spårvagnslinje 1 (Rosenlund-Norrmalmstorg) ersattes av busslinje 61 i mars 1964 kunde höghusen H15 ses på 61:an i varje fall våren ut. Här ska en starta från Tegelbacken 15 april 1964 på sin väg mot Norrmalmstorg. Bakom skymtar en sprillans ny H30 förmodligen på samma linje.

Mvh Gunnar

bilomnibussen

Häpnadsväckande vilka bildskatter som ligger och slumrar här och var!
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Gissa om nostalgin flödar när man ser dylika bilder !!

När slutade man förresten med att skylta destionationerna på H 15 och för den del även F3:orna ??

Mvh Peter Ö

Mr H

[quote author=Gunnar D
När SS spårvagnslinje 1 (Rosenlund-Norrmalmstorg) ersattes av busslinje 61 i mars 1964 kunde höghusen H15 ses på 61:an i varje fall våren ut.

Mvh Gunnar

Var det inte så att p.g.a något gatuarbete tvingades SS lägga ner 1:an i förtid innan bussöverskottet som uppstog i samband med öppnandet av t-bana 2 kunde utnyttjas? Var väl därför bara till 3 april 1964 som det gick H15 på linje 61? Härlig bild hur som helst och vi kommer såväl ihåg SS uppmaning i alla nedläggningsbroschyrer för spårvagnarna att "vi inte skulle vara ledsna för att de försvann för bussarna gick mycket oftare!" (Vad det nu hade med buss och spårvagn att göra som färdmedel!)

Mr H

K R

Hej!

En annorlunda detalj kring denna H15 A1381 är att den efter att ha slopats under år 1965,
anges som såld den 10 januari 1966 till en "frk Aina Cederblom, Hantverkargatan 53, Stockholm K" i för mig tillgängliga listor.

Om detta nu inte råkar vara en annan person med samma namn,
torde det vara frågan om personen det berättas om i nedanstående länk:

http://historiskt.se/inledning.htm

Aina Cederblom medverkade f ö som huvudperson i det fjärde programmet av "Här är ditt liv" under dess första säsong 1980.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2010, 21:09:59 PM
Var det inte så att p.g.a något gatuarbete tvingades SS lägga ner 1:an i förtid innan bussöverskottet som uppstog i samband med öppnandet av t-bana 2 kunde utnyttjas? Var väl därför bara till 3 april 1964 som det gick H15 på linje 61? Härlig bild hur som helst och vi kommer såväl ihåg SS uppmaning i alla nedläggningsbroschyrer för spårvagnarna att "vi inte skulle vara ledsna för att de försvann för bussarna gick mycket oftare!" (Vad det nu hade med buss och spårvagn att göra som färdmedel!)

Mr H

Kanske var det i så fall arbeten vid Tegelbacken (viadukten över järnvägen) som gjorde att 1:an nedlades 17 mars -64. Bilden ovan var ju tagen 15 april och denna dag var åtminstone även H15 1376 och 1388 ute på 61:an. Jag vill minnas att H15 syntes på 61:an ytterligare någon tid.

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: K R skrivet 04 februari 2010, 21:18:45 PM
Hej!

En annorlunda detalj kring denna H15 A1381 är att den efter att ha slopats under år 1965,
anges som såld den 10 januari 1966 till en "frk Aina Cederblom, Hantverkargatan 53, Stockholm K"

mvh K R

Pigg gumma får man väl säga som köper upp sig på en H15 vid 70 års ålder! Undrar vad bussen kom att användas till och om det var hon själv som var utövaren?

Mr H

K R

Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2010, 22:39:31 PM
Pigg gumma får man väl säga som köper upp sig på en H15 vid 70 års ålder! Undrar vad bussen kom att användas till och om det var hon själv som var utövaren?

Mr H

Hej!

Aina hade visserligen äventyret i blodet, men här hade hon antagligen förmedlarens roll i turerna kring denna buss.
Det hade varit kul att veta vart den tog vägen...

På tal om "höghus", vilken H15-individ var det som SSS hade som reservdelsbuss,
den som stod orangemålad i Malmköping några år innan den brann upp?

H15 var i alla fall barndomens buss för mig, då den trafikerade linje 30 i grannskapet.
Mycket roligare än de (alltför) tysta F3:orna på linjerna 32, 41 och 42...

mvh K R

Ingwar Åfeldt

Citat från: K R skrivet 04 februari 2010, 23:17:20 PM

H15 var i alla fall barndomens buss för mig, då den trafikerade linje 30 i grannskapet.

mvh K R

Som konduktör på Spårvägen i början av 60-talet tyckte jag att "höghusen" och trådbussarna var kul att jobba på. Speciellt dåvarande linje 53 Hornstull - Norra Bantorget var trevlig. Full rulle hela sträckan!

K R

Hej!

Länkar till två filmer från Spårvägsmuséet, upplagda på YouTube:

Linje 32 Fridhemsplan-Frihamnen med F3:or, första vagn ut på linjen i filmen är dock en H15:

http://www.youtube.com/user/sparvagsmuseet#p/a/u/0/O9O3iL3bI98

Linjerna 90 och 91, likaledes med F3:or, filmade mellan Gullmarsplan och linjernas resp. ändpunkter i Årsta:

http://www.youtube.com/user/sparvagsmuseet#p/a/u/1/0p7HL_vlhj8

mvh K R

Svoca

Citat från: K R skrivet 04 februari 2010, 23:17:20 PM
Hej!

Aina hade visserligen äventyret i blodet, men här hade hon antagligen förmedlarens roll i turerna kring denna buss.
Det hade varit kul att veta vart den tog vägen...

På tal om "höghus", vilken H15-individ var det som SSS hade som reservdelsbuss,
den som stod orangemålad i Malmköping några år innan den brann upp?

mvh K R
Det var H15 1080 som fanns i Malmköping och blev brandskadad. Undrar om chassiet finns kvar?
Bussen såldes från SS till Civilförsvaret och blev placerad i Gävletrakten. Fick reg.nr X 700.
Stod uppställd i något förråd som beredskap. Såg den år 1968 då den var inne på reparation/
service hos Bil & Buss i Gävle (ScV-handlare).

Svoca

Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2010, 22:39:31 PM

Mr H
Bussen lär ha fyllts med bl a kläder, leksaker m m. Fraktades därefter till, vill jag minnas, Brasilien
och körde sedan omkring i fattiga områden och delade ut "innehållet" till nödlidande personer. Trol. mest till barn. Lustigt öde för denna buss. Undrar vad som därefter hände med bussen?

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 februari 2010, 08:36:35 AM
Som konduktör på Spårvägen i början av 60-talet tyckte jag att "höghusen" och trådbussarna var kul att jobba på. Speciellt dåvarande linje 53 Hornstull - Norra Bantorget var trevlig. Full rulle hela sträckan!

En lite kollektion i sammanhanget och dess bakgrund:

- Turlista 1963 från den klassiske Hegart B, SS tidtabellsenhet
- Linjenummerskylt från utryckningen Hornsberg 1964
- Undertecknads myntväxlare o klipptång, obehövliga efter mynt- resp taxereform 1972 resp 1973

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 06 februari 2010, 13:09:18 PM

En lite kollektion i sammanhanget och dess bakgrund:

- Turlista 1963 från den klassiske Hegart B, SS tidtabellsenhet
- Linjenummerskylt från utryckningen Hornsberg 1964
- Undertecknads myntväxlare o klipptång, obehövliga efter mynt- resp taxereform 1972 resp 1973

Mvh Gunnar

Trevligt, tack för det!! De där grejorna väcker många gamla minnen till liv. Jag har klipptång och myntväxlare (för de gamla mynten) kvar från min bussförartid hos SJ. Från SS har jag bara några turlistor, turbrickor och några andra småprylar.