Sopkaos p.g.a. följda regler

Startat av Ersa, 04 februari 2010, 13:48:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Ingen strejk. Sopåkarna i Stockholm bestämde i stället på onsdagskvällen att man ska följa arbetsmiljölagstiftningen till fullo, något man inte gjort tidigare och som kan orsaka kaos.

Sopåkarna kommer inte att hämta sopor på ställen där snön inte är bortskottad, där det inte är sandat eller där snövallar ligger i vägen. Inte heller kommer man hämta säckar som väger över 15 kilo, eller på platser där trösklar och dörrstopp saknas eller där gatorna är för trånga. Åkarna kommer inte heller att jobba övertid så länge den inte är beordrad


http://www.dn.se/sthlm/sopkonflikten-arbetsmiljolagen-1.1039203

Inkl 283 kommentarer.

j

Det kanske inte vore fel! Eller tänk om alla bolag som skrivit på kollektivavtalet skulle följa det- vilken underbar arbetssituation det skulle bli

michael k

jag föredrar ju när de betalar över avtalet ;D
fast de ställene är ju lätträknade
enda jag känner till är jan karlsson åkeri i tenhult

Nor1

Personligen tycker jag att avtalet är en skam!!
Kalla mej gärna bortskämd, men det som Transports s.k avtal ligger på idag, det låg jag över redan 2004 när jag började för den åkaren jag kör för idag.

Christer K

Citat från: Nor1 skrivet 04 februari 2010, 19:42:03 PM
Personligen tycker jag att avtalet är en skam!!
Kalla mej gärna bortskämd, men det som Transports s.k avtal ligger på idag, det låg jag över redan 2004 när jag började för den åkaren jag kör för idag.
Fråga har din åkare Kollektivavtal med Transport eller kör han utan?
Själv kör jag för ett av Sveriges största renhållningsföretag, visst jag har några spänn mer än avtalet. Men då har man lite mer ansvar än bara själv hämta sopor, olika rutter varje dag som jag får planera ihop så det fungerar bra.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2010, 13:48:29 PM
Ingen strejk. Sopåkarna i Stockholm bestämde i stället på onsdagskvällen att man ska följa arbetsmiljölagstiftningen till fullo, något man inte gjort tidigare och som kan orsaka kaos.

Sopåkarna kommer inte att hämta sopor på ställen där snön inte är bortskottad, där det inte är sandat eller där snövallar ligger i vägen. Inte heller kommer man hämta säckar som väger över 15 kilo, eller på platser där trösklar och dörrstopp saknas eller där gatorna är för trånga. Åkarna kommer inte heller att jobba övertid så länge den inte är beordrad


http://www.dn.se/sthlm/sopkonflikten-arbetsmiljolagen-1.1039203

Inkl 283 kommentarer.

Jag hade inte fått en enda kund lossad idag. Möjligen två av ett tjugotal om jag skulle följt de reglerna...
Lund är pest ur snöröjningssynpunkt, tyvärr!

homer

Som bussförare , gapar jag bara när jag hör hur mycket betalt dem har, nästan 30000... och sen säger facket att man ska börja följa avtalet bara för att j***as för tidigare var de tydligen inte så viktigt med sopåkarnas ryggar...

Nor1

Citat från: Christer K skrivet 04 februari 2010, 19:47:00 PM
Fråga har din åkare Kollektivavtal med Transport eller kör han utan?
Själv kör jag för ett av Sveriges största renhållningsföretag, visst jag har några spänn mer än avtalet. Men då har man lite mer ansvar än bara själv hämta sopor, olika rutter varje dag som jag får planera ihop så det fungerar bra.

/ Christer K
Svar: JA kollektivavtal finns
Sen sköter jag min bil och mina jobb i stort sett som om det vore min egen, det enda jag inte behöver planera in är service etc (och att betala alla utgifter  ;))

michael k

det är märkligt att det skall vara bättre betalt att köra sopor en folk
men de har väl inte kommunal som strejkar sig till lönesänkning >:(

SimonB

Citat från: michael k skrivet 04 februari 2010, 21:01:07 PM
det är märkligt att det skall vara bättre betalt att köra sopor en folk
men de har väl inte kommunal som strejkar sig till lönesänkning >:(

Att köra sopor är ett tungt jobb som kräver betydligt mer än att kunna köra ett fordon i hård stadstrafik. Dessutom är det inget vidare trevligt jobb kan jag föreställa mig...
Sopåkarna är väl värda sin lön.

RoTe

Citat från: michael k skrivet 04 februari 2010, 21:01:07 PM
det är märkligt att det skall vara bättre betalt att köra sopor en folk
men de har väl inte kommunal som strejkar sig till lönesänkning >:(

Pratar du illa om kommunal?? Om nu medlemmarna är med i facket som beslutar om detta har man ju själv valt det. Konstigare än så är det inte. De flesta busschaufförer skulle nog jobba gratis då dom trivs så extremt bra med sitt yrke. ;)

michael k

japp visst pratar jag illa om kommunal
och jag är inte med längre
tack vare strejken och denn lönesänkning som följde

Dson

#12
Citat från: SimonB skrivet 04 februari 2010, 21:08:46 PM
Att köra sopor är ett tungt jobb som kräver betydligt mer än att kunna köra ett fordon i hård stadstrafik. Dessutom är det inget vidare trevligt jobb kan jag föreställa mig...
Sopåkarna är väl värda sin lön.
Tack!:) Som sopåkare ska man inte enbart hantera en lastbil i onödigt trånga utrymmen och stressig trafik, det är många tunga lyft, man riskerar ständigt skador pga vad folk slänger i soporna...

Arbetsmiljön inte något vidare trevlig, och det är få som kan tänka sig att köra sopor. Många åkerier som sysslar med just sopor har svårt att hitta chaufförer. Jag förstår det.

För er som inte vet det, talar jag av egen erfarenhet. Förvisso kör jag inte i Sthlm utan i Åre, men ändå.

http://babord.wordpress.com/2009/02/08/det-galler-inte-lonen-%E2%80%93%C2%A0vi-vill-ha-ett-liv/ Länk till ett läsvärt blogginlägg. Det är långt, men läs igenom det _noga_ och fundera.

Drängen

Jomen så är det ju. Inom lågstatusyrken finns såna uppdrag som betecknas av kollegerna som sämre. Men efter att ha prövat det mesta inom detta yrke, så har jag en väldig respekt för div. "småbilschaufförer". Ligga och pressa mellan terminaler på stora breda vägar kan i stort sett vem som helst göra. Men leverera mat till skolor, butiker o.s.v, eller köra sopbil i trånga, branta områden på alla möjliga väglag, det är strongt. Lika med timmer- och specialtransporter. Det kräver sin man.

Bengt Jönsson

I en fungerande marknadsekonomi skall ingångna avtal följas avtalsperioden ut.  Först därefter kan man börja förhandla om nya "förbättrade" och eller "försämrade" avtal.

Detta är något som gäller för såväl ryska gasleverantörer och parter på den svenska arbetsmarknaden!

/B