Två bussar i kollision i Helsingborg.

Startat av Mikael Lövgren, 03 februari 2010, 20:46:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Lövgren

Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Jan

Citat från: Mikael Lövgren skrivet 03 februari 2010, 20:46:59 PM
Det blev visst lite nära....

http://hd.se/helsingborg/2010/02/03/busskrock-vid-konserthuset/

Problemet vid aktuell hpl är att underlaget är gatsten. När sedan andra bussar kör iväg poleras snön och blir till is vilket gör att bussen har kanat in i framförvarande.
I branschen i 40 år

Svemicke

Citat från: artikeln
Buss 219 mot Rydebäck körde eller kanade av okänd anledning in i baken på buss 22 vid 19.40-tiden på onsdagskvällen, vilket orsakade en krossad framruta och en krossad bakruta.

OT: Hur kan man skriva så? Tänker på när en av mina utländska kollegor ringde till Radio Sjuhärad och fick, efter att hon sagt att hon var busschaufför, följdfrågan "vilken buss kör du?" och hon svarade "073". Hon sa sedan att hon skämdes att hon svarade så eftersom hon trodde det var missförstånd, men jag sa att hon svarade helt korrekt. Reportern ville veta vilken linje hon körde, men då får man ju fråga det också.

Detta är väl varken buss 219 eller buss 22? De har väl nummer i 6xxx-serien hos båda bolagen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 14 februari 2010, 15:14:33 PM
OT: Hur kan man skriva så? Tänker på när en av mina utländska kollegor ringde till Radio Sjuhärad och fick, efter att hon sagt att hon var busschaufför, följdfrågan "vilken buss kör du?" och hon svarade "073". Hon sa sedan att hon skämdes att hon svarade så eftersom hon trodde det var missförstånd, men jag sa att hon svarade helt korrekt. Reportern ville veta vilken linje hon körde, men då får man ju fråga det också.

Detta är väl varken buss 219 eller buss 22? De har väl nummer i 6xxx-serien hos båda bolagen?

Utanför vår lilla begränsade värld med tillhörande fikonspråk betyder "buss 219" självklart linje 219. Allmänheten inklusive journalister struntar oftast fullständigt i olika individer. Vidare säger man väl inte heller "buss 73" om man menar inventarienummer, utan "vagn 73"?

Visst har man fått frågan "Vilken buss är det här" från resenärer, och då har jag oftast varit tvungen att ställa en motfråga vad personen menar. För det kan vara allt från linjenummer, linjesträckning, inventarienummer till busstillverkare som avses. T.ex gubben i Eskilstuna som ville veta allt jag kunde om vad Neoplan var för märke. Jag skulle gett honom Rosenius mobilnummer... ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 15:27:50 PM
Utanför vår lilla begränsade värld med tillhörande fikonspråk betyder "buss 219" självklart linje 219. Allmänheten inklusive journalister struntar oftast fullständigt i olika individer. Vidare säger man väl inte heller "buss 73" om man menar inventarienummer, utan "vagn 73"?

Det är olika beroende på region men i Borås sade man ofta förr "Buss 2" eller "Tvåans buss" när man menade linje 2. Linje 2 var det bara utbölingar (alltså alla som inte bodde i Borås stad) som sa. Menade men en specifik buss så sa man "Vagn 73". "Buss 73" var det ingen som sa. Gamla 73-an var för övrigt en Scania med halvturistinredning, mycket fin att åka med.

Finns en gammal historia om lantisen som stod vid Tegelbacken i Stockholm och skulle åka till Fridhemsplan. Han frågade en inföding om hur han skulle göra.
- Ta buss nummer 48 så kommer du dit.
Efter en timme kom infödingen tillbaka och såg att lantisen stod kvar:
- Har du inte kommit i väg än?
- Nej, men nu blir det snart för det har redan kommit 45 bussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Jag minns även när nån satt ut "fyran" (Veolia 1004, fortfarande uppmärkt 4) på linje 5, samtidigt som 1005 (fortfarande märkt 5) gick på linje 4. Jag berättade detta på skämt till kontorets äldste trafikledare som med ett leende sa: "Men vad säger du? Så får det inte gå till. Det får jag rätta till, så det blir bra imorgon!"

Bild