Östra station vs Tekniska Högskolan

Startat av Tommy, 03 februari 2010, 15:55:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tommy

Någon som vet varför det heter Östra station för Roslagsbanan och innerstadsbussarna medans det heter Tekniska högskolan för Tunnelbanan och Norrtäljebussarna?

/Tommy

Patrik

Det heter Stockholm Ö för Roslagsbanan  ;)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

HJP

Citat från: Tommy skrivet 03 februari 2010, 15:55:03 PM
Någon som vet varför det heter Östra station för Roslagsbanan och innerstadsbussarna medans det heter Tekniska högskolan för Tunnelbanan och Norrtäljebussarna?

/Tommy
****
Många av oss, tycker nog att "Östra station" skulle vara ett lämpligt namn för T-banan, men om jag inte missminner mig, så var Roslagsbanan starkt nedläggningshotad, inför T-banans införande, på platsen. Det var nog få, som trodde att RB skulle överleva. Därför fick T-banestationen heta "Tekniska högskolan". RB omvärderades, och blev kvar, men man har inte ändrat stationsnamnet.

Visst heter det Stockholm Ö, för RB, och det är det enda rätta.

HJP

Omnilasse

Citat från: Tommy skrivet 03 februari 2010, 15:55:03 PM
Någon som vet varför det heter Östra station för Roslagsbanan och innerstadsbussarna medans det heter Tekniska högskolan för Tunnelbanan och Norrtäljebussarna?

/Tommy
Spekulerar bara, men antar att man likt centralstationen, ville ha ett annat namn som skilde sig från den existerande stationen (för att det inte ska bli missförstånd vad som avses), och att man ogillar att ha namn som påminner om andra (Stockholm Ö är lätt att förväxla (jämför Stockholm syd som inte används längre för Flemingsberg). Att man sedan valde att bussarna också fick gå till Tekniska (när det inte bara står Stockholm som destination) är väl för att betona anslutningsmöjligheten till tunnelbanan och just som nämndes att Roslagsbanan ju var tänkt att läggas ned när tunnelbanegrenen var fullt utbyggd.

JAB

Citat från: Patrik skrivet 03 februari 2010, 16:05:37 PM
Det heter Stockholm Ö för Roslagsbanan  ;)

om det skulle vara så väl, ändå.

SL kallar stationen för "Stockholms östra" numera...
dessutom hoppas jag att utropet på linje 4 om "anslutning till Roslagsterminalen" inte förekommer längre, för annars har vi ett till namn på terminalen.


buskörare

Citat från: Omnilasse skrivet 03 februari 2010, 17:30:40 PM
Spekulerar bara, men antar att man likt centralstationen, ville ha ett annat namn som skilde sig från den existerande stationen (för att det inte ska bli missförstånd vad som avses), och att man ogillar att ha namn som påminner om andra (Stockholm Ö är lätt att förväxla (jämför Stockholm syd som inte används längre för Flemingsberg). Att man sedan valde att bussarna också fick gå till Tekniska (när det inte bara står Stockholm som destination) är väl för att betona anslutningsmöjligheten till tunnelbanan och just som nämndes att Roslagsbanan ju var tänkt att läggas ned när tunnelbanegrenen var fullt utbyggd.

Trots detta så heter det Östra station för innerstadsbussarna som stannar där.

Ted Selander

Citat från: JAB skrivet 03 februari 2010, 17:36:38 PM
om det skulle vara så väl, ändå.

SL kallar stationen för "Stockholms östra" numera...



Det är det korrekta namnet när det inte förkortas till Stockholm Ö.
Jämför Stockholms södra som det står korrekt på pendeltågsstationen. I gatumiljön är det förstås av hävd Södra station, liksom Östra station.

Tyvärr har Jernhusen (antar jag det är) i oförstånd tapetserat plattformarna på Stockholm C med texten Stockholm central, dvs. de har utelämnat genitiv-"s"-et.

/Ted (jourhavande spr-kp-l-s)

Ersa

Citat från: HJP skrivet 03 februari 2010, 16:11:03 PM
Många av oss, tycker nog att "Östra station" skulle vara ett lämpligt namn för T-banan, men om jag inte missminner mig, så var Roslagsbanan starkt nedläggningshotad, inför T-banans införande, på platsen. Det var nog få, som trodde att RB skulle överleva. Därför fick T-banestationen heta "Tekniska högskolan". RB omvärderades, och blev kvar, men man har inte ändrat stationsnamnet.

Man kan gott ändra namnet så fort som möjligt! Låt Östra station bli det enda namnet på denna terminal. Idag är det bara förvirrande för turister och nyanlända att orientera sig med två (tre?) olika namn.

Yujin Zhang

Som kuriosa kan jag också nämna att någon har klistrat "Kgl" framför texten "Tekniska högskolan" i samma textstil och storlek vid tunnelbaneingången till bussterminalen. :P

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 03 februari 2010, 18:23:21 PM
Som kuriosa kan jag också nämna att någon har klistrat "Kgl" framför texten "Tekniska högskolan" i samma textstil och storlek vid tunnelbaneingången till bussterminalen. :P

Det gör väl KTH-studenterna varje år? Nån borde ju hellre börja klistra upp rejäla märken (i samma textstil och storlek) på samma ställe, men med texten "Stockholms östra"! ;D

Kristian

Citat från: Ted S skrivet 03 februari 2010, 17:44:37 PMTyvärr har Jernhusen (antar jag det är) i oförstånd tapetserat plattformarna på Stockholm C med texten Stockholm central, dvs. de har utelämnat genitiv-"s"-et.

/Ted (jourhavande spr-kp-l-s)
Ännu värre, det står "Stockholm Central". Samma dåliga stavning som i X60, där man även ser det felaktiga "Stockholm Södra".

Tillbaka till Östra:
Jag har ett utrop till C20 med "Nästa: Östra station. Byte till Roslagsbanan...", så det är bara omskyltning av stationen som fattas. ;) Självklart borde t-banestationen vid Stockholms näst största järnvägsstation heta därefter.

HJP

Citat från: Kristian skrivet 05 februari 2010, 20:18:15 PM
Jag har ett utrop till C20 med "Nästa: Östra station. Byte till Roslagsbanan..."
****
"....Byte till....", är fel. Det är en uppmaning att byta för alla. En bättre formulering är: "Anslutning till....".

HJP

Kristian

Citat från: HJP skrivet 05 februari 2010, 21:28:03 PM
****
"....Byte till....", är fel. Det är en uppmaning att byta för alla. En bättre formulering är: "Anslutning till....".

HJP
Håller med, men så säger som bekant alla SL:s spårfordon med automatiska utrop vid större bytespunkter.