Manuella växellådor 2010

Startat av Ersa, 03 februari 2010, 14:00:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Matte

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 09:45:25 AM
Mja, just därför att SL besiktade sina Wilson bussar som automat medans SJ besiktade sina som manuell, 4828 är ok men 1120 är det inte trots att det är samma låda

Aha ok då förstår jag. Det var Anders Lundén som förklarade det för mig med 4828 när den fortfarande fanns i Handen. Sedan så snackade jag med en person från Vägverket vad som anses vara manuell och automat. Hon sa att saknar fordonet kopplings pedal så är den Automat. Men det är då hur den är regg besiktigad från 1a början.

Tuppen

Det är bara att kolla i reg beviset om det är en automat eller manuell.
I den buss jag kör så fins det ingen kopplingspedal men lika så är det manuell i reg beviset.

M684

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 10:31:23 AM
Ja på gamla bussar är det så
Idag anses det som automat om fordonet saknar koppling och växlingen sker utan hjälp av föraren

Hur är det om det står MANUELL i reg.beviset trots att samma låda på andra bussar är reggad som AUTOMAT? Har hört lite olika bud på vad som gäller men inte eftersökt svaret djupare. Kopplingspedal saknas i båda fallen (Tip-matic låda).

Matte

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 19:43:25 PM
Som i fallet ovan (4828 vs 1120) reg besiktningen styr....

Sedan kan ju dåvarande Vägverket koda fel också, det syns t.ex på en av mina pb som stär som automat i reg beviset för att någon handläggare angett fel kod en gång....

Ja men då bode det kunna gå att ändras rätt snabbt på Bilprovningen när den besiktigas. Har vart med om samma kodnigs fel från dåvarande Vägverket. Jag hade renoverat en gammal Volvo 142 som jag reg besiktigade då den blivigt avregistrerad. Då vart det Utbytt motor efekt okänd och även Automat fast jag hade manuell. Motorn va en B18 som suttit i från fabrik och lika så lådan. Men när jag besiktigade bilen nästa gång frågade insektören från Bilprovningen om jag bytt låda. Nä den är orginal men vart fel antingen vid reg besiktning eller när nån knappat in allt på Vägverket. Då ändrade han direkt. Men det va iof mitten på 90-talet.

michael k

riktiga förare föredrar spak(inte i stadstrafik)
här är en skicklig kille
http://www.youtube.com/watch?v=146jv2UFe6U

M684

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 19:43:25 PM
Som i fallet ovan (4828 vs 1120) reg besiktningen styr....

Sedan kan ju dåvarande Vägverket koda fel också, det syns t.ex på en av mina pb som stär som automat i reg beviset för att någon handläggare angett fel kod en gång....

Tackar. Då krävs ombesiktningar av en hel del bussar för att undvika olovlig körning...

Matte

Citat från: M684 skrivet 04 februari 2010, 22:12:06 PM
Tackar. Då krävs ombesiktningar av en hel del bussar för att undvika olovlig körning...

Nja jag menade mera angående hans bil. Men sen olovlig körning eller inte det går väll att dra ganska långt beroende vad forgonet är registrerat som. För jag vet inte om det är möjligt att bötfälla någn om kör ett fordon som är registrerat för den typen av behörighet som man faktist har. Det funkade för mig att få ändrat när någon lagt in fel typ av växellåda vid ny reg besikning av gammal bil. Och på den bilen jag hade då är det välldigt svårt att ta fel vid visuell besikning. Efter som växel reglaget för automat sitter vid ratten men växel reglaget kommer upp ur kardantunneln mellan förar och passagerar sidorna i bilen på manuell.

M684

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 22:21:21 PM
Det är inte säkert att det går att ombesiktiga om växellådan är "manuell"

En Wilsonväxlad buss är enligt regelverket att anse som manuell eftersom den kräver handgrepp från föraren hela tiden, att SL lyckades regga sina som automat har nog med "kontakter" att göra. Alla SJ:s dylika var reggade som manuell

I "mitt" fall gäller det Tipmaticlådor utan handgrepp (och utan kopplingspedal) vid växling. Jag ska undersöka det för att förebygga problem.

Matte

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 februari 2010, 22:42:18 PM
Jodå, förmodligen krävs ingen reg besiktning i fallet med bilen om man lyckas övertyga bes mannen om att det blivit fel nån gång, men... nu är det så att försäkringen är betydligt billigare med automat i registret :-)

Aha... Ja så det kan va i försäkringen och lika bra att låta det vara som det är.

Lars

Vid uppkörning i Arvika så godkänner inte Vägverkets trafikinspektörer I-shift som manuell utan bussutbildningen har hyrt både Värmlands bussveteraners GDG 1990 Nobina 5837 och 6774

I Kongsvinger har sedan oktober en demobuss från Volvo rullat som bybuss den har I-shift av lågbudgetmodell som saknar möjligheten att välja växlar manuellt den borde vara helt jämstäld med en automat.

Fikman

När det gäller volvos Ichift så räknas den som en manuel låda om du har kvar manuella läget, tar du bort möjligheten att växla manuelt så går den som automat, trots att du inte har nån koplingspedal.

Johan B

Citat från: Fikman skrivet 13 februari 2010, 21:09:34 PM
När det gäller volvos Ichift så räknas den som en manuel låda om du har kvar manuella läget, tar du bort möjligheten att växla manuelt så går den som automat, trots att du inte har nån koplingspedal.

Har nog aldrig sett en Volvo med I-shift som varit reggad som manuell, oavsett version av I-shiften.

Optimal

När jag körde upp så hade jag OptiCruice på bilen. Växlade jag manuellt så fick jag manuell behörighet, och på automatläge fick jag Automatkort. Medans kollegan körde upp med en 12 växlad med både split och range :p

Ersa

Citat från: Jim skrivet 13 februari 2010, 21:40:32 PM
När jag körde upp så hade jag OptiCruice på bilen. Växlade jag manuellt så fick jag manuell behörighet, och på automatläge fick jag Automatkort. Medans kollegan körde upp med en 12 växlad med både split och range :p

Moderna tider!
När jag körde upp för buss var det G8 som enda tillgängliga låda som gällde. För C och CE för några år sedan var det inte tal om att vi fick välja något annat än 12 växlar med split och range, även om både I-shift och OptiCruice fanns tillgängligt ute på fältet då. :)

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige