Äventyrlig jobbpendling i snöväder

Startat av Olof Lagerkvist, 02 februari 2010, 09:24:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Jag tillhör inte de som brukar skriva långa reseberättelser och framförallt inte om vardagspendlingen till jobbet, men gårdagen, 1 feb 2010, var en intressant upplevelse så jag tänkte göra ett undantag.

Dagen börjar som vanligt i Borås med linje 1 kl 6.16 från Sjöbo. Kliver på en fin och varm MAN-gasbuss som smyger iväg bland snödrivorna. Efter några hundra meter, ungefär vid Sjöboskolan möter vi en MaxCi skyltad "Ej i trafik", vilket torde vara en tomkörning som senare ska vända och starta 6.23 från ändhållplatsen. Jag minns att jag hann reagera över att den tog den vägen, tomkörningarna upp till Sjöbo brukar de flesta förare annars välja att köra genvägen via Fristadvägen-Barnhemsgatan, men sedan kom nästa tanke, det är alldeles på tok för smalt här. Inte en chans att det går att mötas mellan snödrivorna och parkerade bilar. Scanian försöker klättra upp så långt det går i snödrivan och en allt mer frustrerad förare i bussen jag sitter på gör till slut något lite tokigt, börjar köra. På höger sida hör jag backspeglar brytas av på parkerade bilarna längs sidan och sedan till slut en liten sväng till vänster och... pang. Vänster sida glider mot Scanian och fyra rutor i vår buss spricker. Glassplittret hålls dock imponerande snyggt ihop i rutorna så det var ingen överhängande livsfara i bussen, men snyggt var det inte. Säkert dyrt också.

Där satt vi. Lite svårt för bussarna att ta sig därifrån nu. Jag klev av bussen och gick tillbaka hemåt för att se om jag kunde skotta fram bilen och ta den ner till centralstationen. Men den var begravd under några decimeter snö och jag hade säkert behövt 20-30 minuter för att skotta väg ut till gatan för bilen så en snabb tidskalkyl i huvudet gjorde gällande att jag kommer missa 6.40-bussen till Göteborg hur jag än gör. Bättre att satsa på nästa buss på linje 1 när det nu dyker upp någon. Det gjorde det och jag kom till slut till Borås Resecentrum och tänkte ta bussen kl 7.00 till Göteborg istället. Men nästa problem dök upp, runt 60-80 personer väntade och 6.58 hade det ännu inte dykt upp någon buss. Jag och några andra nickade samstämmigt och några resonabla trafikvana pendlare klev iväg till tåget istället som avgick enligt tidtabell 7.01 och var framme i Göteborg så gott som enligt tidtabell 8.07. Sista biten med buss i Göteborg gick perfekt och totalt blev jag bara ca 30 minuter sen till jobbet vilket under rådande omständigheter måste sägas vara mycket bra.

På väg hem blev det inga större missöden mer än att det tog lång tid. Grön Express drogs med förseningar från Kungälvshållet in mot Göteborg så att hinna med 17.22-tåget till Borås var inte att tänka på. Jag riktade in mig på tågbuss 17.50 istället. Vid hållplats 38 på Nisse stog det en väldigt lång kö och frustrationen var märkbar, ingen buss dök upp. Några hade tydligen stått där sedan 17.20 då det bara hade avgått en enda buss som hade lämnat ett 40-tal resenärer kvar. Några herrar fick tag på en trafikinformatör i Göteborgs Spårvägar-väst och skällde på henne enligt allt vad dessa herrar förmådde. Det var haranger om att problemen minsann inte alls kan skyllas på snön utan "trafiken borde väl inte lägga av bara för att det blir lite snö" och alla försök från informatören att förklara att det har varit ett antal olyckor på vägen under dagen och det har varit svårt att köra enligt tidtabell avfärdades med konstateranden om att det "måste vara klantskallar som sköter trafiken".

Själv smög jag undan lite eftersom jag började skämmas något för mina medresenärers beteende och hamnade istället intill en upprörd dam med SJ-biljett i handen till 17.50-bussen som svor ungefär lika mycket och när någon påpekade lite försynt att det går ett tåg 18.07 svor hon en ramsa om att hon minsann försökt det en annan gång också och då behövt lösa ny biljett på tåget eftersom SJs biljetter är bundna till en viss avgång. Jag försökte så försynt jag kunde påpeka att under rådande omständigheter brukar sådant lösas smidigt och galant av SJ. "Prova att gå till SJ och förklara situationen så får du säkert en trafikstörningsbiljett och får åka med tåget istället", sa jag. Jag fick en mördande blick tillbaka och en kommentar om att det inte var någon idé för detta klantiga SJ skulle säkert ändå inte lösa detta. Okej, okej muttrade jag och gick iväg till tåget och satte mig i obokade vagnen. Skönt att man själv i alla fall är resonabel och förstående och framförallt, har månadskort. Jag frågade ombordaren om vad som skulle hända om det dök upp resenärer med biljetter till tågbussarna mitt i allt snöstrul. Beskedet var att det normalt inte accepteras men under rådande omständigheter skulle det naturligtvis inte vara något problem. Rekommendation är dock alltid att ordna någon form av trafikstörningsbiljett om det finns tid för det, annars kan det vara lite svårt för tågpersonalen att veta hur struligt busstrafiken egentligen har det. Tåget smög iväg på utsatt tid med endast en handfull resenärer i obokade vagnen och hände inget radikalt stog väl det säkert ett 50-60-tal resenärer kvar och svor över att bussen inte kom.

Sensmoral: Har man bråttom i snöväder ska man inte stressa. Bättre att ta det lugnt, planera, ha en plan B (och helst C och D också) att ta till och framförallt, acceptera att det kan ta lite tid. Det kan också vara hälsosamt för alla inblandade att inte utgå från att alla medmänniskor försöker j***as. Sist men inte minst, två bussar kan inte mötas på Norra Sjöbogatan med alla speglar och sidorutor i behåll. Det är numera alltså testat och beprövat.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 02 februari 2010, 09:24:01 AM

Sist men inte minst, två bussar kan inte mötas på Norra Sjöbogatan med alla speglar och sidorutor i behåll. Det är numera alltså testat och beprövat.

Intressant berättelse och trevligt för en gammal järnvägare att höra att tåget fungerade när inte bussarna gjorde det.
Fast när det gäller Norra Sjöbogatan är det väl så att bussarna i linjetrafik går på denna i båda riktningar och det hade inte varit bättre att möta en buss i trafik. Barnhemsgatan är dessutom rätt brant så det kan ju ha varit därför som bussföraren valde den andra vägen. Bussgatorna skall ju vara snö- och halkbekämpade med förtur men  vad jag vet så gäller det inte gator som används för tomkörningar.
Problemet är väl att snömängderna nu börjat bli så stora utmed gatorna att det helt enkelt inte går att mötas på många platser där det normalt inte går. Och just nu faller det mer snö, för ett tag sedan vräkte det ned. I eftermiddag börjar ett nytt snöoväder som väntas  ge mellan 1 och 2 decimeter snö. Om det värsta händer så kommer vi få ett snödjup på 60 cm, det värsta sedan 1977.
Så det är nog bäst att du tar god tid på dig även i morgon...  ;)
/Staffan, som själv pendlade Borås-Göteborg 1994-2004. Underlättade dock då att jobba på SJ eftersom om det var rejält kaos så behövdes jag ändå på jobbet och hade i vilket fall inte kommit hem.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2010, 11:36:30 AM
Intressant berättelse och trevligt för en gammal järnvägare att höra att tåget fungerade när inte bussarna gjorde det.

Ja, det var lite fascinerande att det blev så. 7.01 ner på morgonen var en X11 trots att den avgången normalt är tursatt med trevagnars Regina. Detta i kombination med ovanligt många resenärer på grund av bussproblematiken gjorde att det blev lite trångt, men det kan man naturligtvis leva med. När det blir annat än Regina på den turen är det oftast en rest av något problem från dagen innan eftersom detta tågsätt övernattar i Borås.

Men rent allmänt har faktiskt både tåg och buss gått väldigt bra mellan Borås och Göteborg denna vinter. De gånger tågavgångar varit inställda har det varit allmän fordonsbrist i Västsverige ofta på grund av händelser på andra banor vilket då drabbat även omlopp på denna bana. Som tur är har detta inte inträffat samtidigt som det varit några större störningar i busstrafiken. Det här var väl egentligen första dagen där det verkligen var svårt för bussarna att ta sig fram, men då gick tågen bra istället. Jag är ändå imponerad av att man lyckades få fram så mycket busstrafik som man tydligen ändå fick under dagen även om man i stort sett fick lägga undan tidtabellen och försöka köra det som kunde ta sig fram. Kvarstår då att se hur det blir i eftermiddag. Än så länge har det inte börjat snöa i Göteborg i alla fall.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-