Hjälp med identifiering av en Leyland

Startat av Ingwar Åfeldt, 02 februari 2010, 05:24:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Vid en promenad för en dryg vecka sedan upptäckte jag en röd dubbeldäckare parkerad bakom ett staket. Det var uppenbarligen bussen mellan London och Phoenix om man skall tro sidoskylten. Undrar bara vilken sträckning linjen har? ;)

Jag har jämfört bussen med en massa bilder av Leylandbussar men inte hittat någon som stämmer 100%. Det närmaste jag kommit är en Leyland Atlantean Olympic. Den såg mycket lika ut men hade en lite annorlunda stil på vindrutorna. Skillnaden kan naturligtvis bero på annan årsmodell. Så nu undrar jag om den församlade expertisen här på forumet kan komma med en säker identifiering.

Jag kan lägga till att bussen är körduglig, jag såg den ute i trafiken för några dagar sedan men kom inte tillräckligt nära för att kunna titta närmare på den.

M v h
Ingwar

Cero

Detta är en Leyland Titan. Modellen tillverkades från 1979 och några år framåt och har kaross från Park Royal. Alla utom fem av drygt tusen tillverkade hamnade i London.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Cero skrivet 02 februari 2010, 07:53:04 AM
Detta är en Leyland Titan. Modellen tillverkades från 1979 och några år framåt och har kaross från Park Royal. Alla utom fem av drygt tusen tillverkade hamnade i London.

Tack för hjälpen! Det var snabba ryck! Jag såg modellnamnet Titan men kopplade inte ihop det med denna buss. Jag skall läsa den informationen så jag lär mig lite mer om bussen. Den står parkerad mindre än en kilometer hemifrån. 

M v h
Ingwar

michael k

han kör väl ner till tian och tar den österut ;D

Mats Karlsson

Citat från: Cero skrivet 02 februari 2010, 07:53:04 AM
Jo visst är det en Titan och tydligen en tidig sådan. Det byggdes några prototyper 1975-77, medan serievagnarna byggdes 1979-84. Ca 1200 lär ha byggts totalt. Kan bilden visa en av prototyperna? Dubbeldörren bakom framaxeln har dessutom blivit igensatt, ser jag.

Cero

Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 februari 2010, 18:33:33 PM
Jo visst är det en Titan och tydligen en tidig sådan. Det byggdes några prototyper 1975-77, medan serievagnarna byggdes 1979-84. Ca 1200 lär ha byggts totalt. Kan bilden visa en av prototyperna? Dubbeldörren bakom framaxeln har dessutom blivit igensatt, ser jag.

Tog en lite djupare koll ikväll och ser i den dokumentation jag har tillgänglig att fler än 5 faktiskt gick till andra än London Transport. Dock ställde engelsk arbetsmarknad när den är som bäst till det för tillverkaren som hade betydligt fler på order än vad som faktiskt levererades. Är man intresserad kan jag rekommendera http://en.wikipedia.org/wiki/Leyland_Titan_(B15) där det ganska utförligt beskrivs om Titans historia. Dessa kallades B15 för det fanns ju en äldre Titan också. Många Titan B15 finns faktiskt kvar i livet både som bevarade (engelsmännen är ju pigga på sådant) och som trafikfordon. En hel del har också exporterats utomlands men den enda jag med säkerhet hittat som gått till USA är T1013 som ska finnas i New York. Av prototyperna har jag bara hittat nr 5 som en gång i tiden provades i London och som på äldre dagar blev T1131. Denna finns bevarad i England.

En mängd Titan spreds till andra, företrädesvis mindre, städer i England när trafiken i London avreglerades. Detta ledde till ombyggnad av många exemplar så att de endast fick dörr fram och förändringar i främre skyltskåpets utseende, något som bussen på bilderna uppenbarligen har utsatts för. Det vore kul om det går att hitta någon form av identitetsmärke på bussen.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Cero skrivet 02 februari 2010, 20:29:17 PM
Tog en lite djupare koll ikväll och ser i den dokumentation jag har tillgänglig att fler än 5 faktiskt gick till andra än London Transport. Dock ställde engelsk arbetsmarknad när den är som bäst till det för tillverkaren som hade betydligt fler på order än vad som faktiskt levererades. Är man intresserad kan jag rekommendera http://en.wikipedia.org/wiki/Leyland_Titan_(B15) där det ganska utförligt beskrivs om Titans historia. Dessa kallades B15 för det fanns ju en äldre Titan också. Många Titan B15 finns faktiskt kvar i livet både som bevarade (engelsmännen är ju pigga på sådant) och som trafikfordon. En hel del har också exporterats utomlands men den enda jag med säkerhet hittat som gått till USA är T1013 som ska finnas i New York. Av prototyperna har jag bara hittat nr 5 som en gång i tiden provades i London och som på äldre dagar blev T1131. Denna finns bevarad i England.

En mängd Titan spreds till andra, företrädesvis mindre, städer i England när trafiken i London avreglerades. Detta ledde till ombyggnad av många exemplar så att de endast fick dörr fram och förändringar i främre skyltskåpets utseende, något som bussen på bilderna uppenbarligen har utsatts för. Det vore kul om det går att hitta någon form av identitetsmärke på bussen.

Jag skall ta en promenad senare i dag eller i morgon och se om jag kan hitta några identitetsmärken på bussen. Antingen så rör det här sig om T1013 eller så finns det minst två bussar av modellen i USA. Tack för all info!

M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Jag har varit och tittat efter bussen både i går och i dag, men den har inte varit på plats. Så jag återkommer när jag har något att visa eller berätta.

Tack för all information!!

M v h
Ingwar