Huvudmeny

Tide i Bergen (del 2)

Startat av Marc, 01 februari 2010, 20:59:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Så fortsätter vi väl med lite tyngre bussar!

Just nu kan man finna alla möjliga färger hos Tide. Tide är en sammanslagning av främst GAIA och HSD och har inte lackat om till enhetlig färg.

En välvårdad en!

Carrus Star 301, det var länge sedan!

Tide 2344 är en av Bergens gamla flygbussar. De nya finns i Magnes tråd!

Mer Fifty till folket, tror Ersa håller med mig om uttalandet: mångsidig buss!

Högbyggd Arna -94a.

Imponerad över att allt ser välvårdat ut!

Intressant lucka och dörrställning!

Systerbuss eller ej?

Ytterligare en högbyggd Arna.

Det var allt jag hade att bjuda på från Bergen!

Staffan Sävenfjord

Mycket trevliga bilder. Men inte såg bussarna på stadslinjerna ut så senast jag var i Bergen. Är det fortfarande förbud mot att köra gasbussarna?
Jag fick helt plötsligt en längtan att åter besöka Bergen. Får se till våren eller sommaren.
Har du åkt eller tänker åka med Hurtigruten och det är anledningen till Bergen-besöket?

Bussmicke

Ska försöka ta en tur i vår
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bergenga

Citat från: Marc skrivet 01 februari 2010, 20:59:38 PM

Intressant lucka och dörrställning!

Bussen er fra 1998 og har gått på Haukeliekspressen, som går mellom Oslo i øst og Stavanger og Bergen i Vest. Den går gjennom Vest-Telemark, så det er ikke utenkelig at jeg kan ha reist med denne bussen mellom Vest-Telemark og Oslo.
Denne dørkonfigurasjonen har vært og er fortsatt det vanligste på denne ruta. Alle busser som er levert til denne ruta har blitt levert med dørene sånn, og selvfølgelig har det aldri vært snakk om midtmotor da. Om man ganske enkelt ikke ønsker midtmotor vet jeg ikke, men det har aldri i min tid gått noen midtmotorsbuss der annet enn som reservebuss eller dublering. Det er i hvert fall veldig praktisk å ha ett stort bagasjerom på midten. Det opplever i hvert fall jeg som passasjer, for jeg reiser alltid med mye bagasje.

Og for de som ikke kjenner til det så hadde de fleste Ajokki-modellene egne navn i Norge når de ble levert på Scania. Så alle Royal, Vector og Regal heter Classic, alle Fifty heter Universal, alle Vega heter InterClassic og alle Victor heter Crusier. De respektive modellene bygde på Volvo og andre chassi heter det de opprinnelig heter. Innen Volvo overtok hele Carrus og stengte Scania ute i 2002 så var Scania Classic ganske dominerende på ekspressbussmarkedet.
Mvh.
Øyvind Berg

Marc

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 februari 2010, 21:47:48 PM
Mycket trevliga bilder. Men inte såg bussarna på stadslinjerna ut så senast jag var i Bergen. Är det fortfarande förbud mot att köra gasbussarna?
Jag fick helt plötsligt en längtan att åter besöka Bergen. Får se till våren eller sommaren.
Har du åkt eller tänker åka med Hurtigruten och det är anledningen till Bergen-besöket?
Nejdå!
Gasbussar finns det i parti och minut, men de har vi sett förr!
Bergen är vackert och nu finns det fina och billiga direktflyg från bl.a. Stockholm.
Rätt gissat med Hurtigruten, resan gick Stavanger-(Kystbussen)-Haugesund-(Flaggruten)-Bergen-(m/s Polarlys)-Ålesund denna gång!