Mera från källarkartongen

Startat av Roland Hn, 01 februari 2010, 18:33:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roland Hn

De här bilderna tog min son någon gång på sent sjuttiotal. Med en synnerligen billig kamera och bristfälligt kunnande i fotokonsten. Därför kan jag inte svara på var och när. Jag hittade lådan med dior som jag scannat in. Vet inte om något kan vara av intresse.
Roland?

JDS

Första bilden är vid Tekniska högskolan, på bild 2 säger jag Hornsberg med något mera tvekan i rösten.

Karsten

Jag håller med JDS, och slår till med Grisslinge på sista bilden.

Björn Forslund

Hur många av BSBV:s CF blev SL-målade?

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 februari 2010, 08:48:54 AM
Hur många av BSBV:s CF blev SL-målade?

Hej!

Det var väl färre BSBV-CF:ar i förhållande till BSS-CF:ar som blev SL-röda.
Endast typen H65B (CF76 från -66) av dessa bolags CF:ar lackerades om vad jag kommer ihåg.

Varianter i SL-målningarna förekom, den röda färgen var ibland uppdragen till den övre blanklisten under fönstren,
det vita partiet i främre delen av taket var olika stort, här fanns vid en snabbkoll av bildmaterial minst tre olika utföranden.

En titt i SvOf:s skrift nr 1 över bussbeståndet vid SL den 1 januari 1981 ger vid handen att av de 50 st övertagna H65B,
f d BSBV 50-73 och f d BSS 50-75, var det av dessa vagnar vid denna tidpunkt kvarvarande antal 29.

Fördelningen var på f d BSBV-vagnar: 8 st kvar; 5 i BSBV-färg och 3 i SL-färg
                      på f d BSS-vagnar: 21 st kvar; 11 i BSS-färg och 10 st i SL-färg

mvh K R

Björn Forslund

Ja, BSS CF:ar levde lite längre och blev i många fall husbilar och lever kvar än idag. BSBV:s CF:ar kördes hårt på motorvägen och skrotades i större utsträckning.

Fredrik Klint

Observera att de flesta, kanske rentav alla ommålade H65B fick rött tak medan endast en H65A (f.d. SJ) fick detta.

K R

Citat från: Fredrik Klint skrivet 04 februari 2010, 21:04:14 PM
Observera att de flesta, kanske rentav alla ommålade H65B fick rött tak medan endast en H65A (f.d. SJ) fick detta.

Hej!

Jag tog mig friheten att låna in den i annan tråd tidigare visade bilden på H65A 6115 från Hobgoblin:



Här har den röda takfärgen dragits ner till dropplisten och fältet mellan de blanka midjelisterna har lackats rött.
Sedan har även H65A 6115 ett större vitt parti i takets framkant jämfört med H65B 7070 längre upp i denna tråd.

mvh K R

christian berg

Hej,

endast 4 BSBV CF blev ommålade (7055,7057,7065 och 7070) om man inte räknar med H65E 7925 som åtminstone var tänkt att levereras som 7074, men sedan hamnade i Södertälje. Betydligt fler BSS- CF målades om i rött (7350-53, 56, 59, 63,64,66,71).

På bilden ovan från Hornsberg syns 7355 som slopades i början av 1979 (liksom H32 4172 på bilden). 7355 var placerade i Hornsberg i slutet av 70-talet, är det någon som vet varför? Har den också varit placerad norr om stan? Har sett en bild där den går på linje 626.

Hälsningar
Christian B

K R

Citat från: christian berg skrivet 05 februari 2010, 14:00:09 PM
Hej,

endast 4 BSBV CF blev ommålade (7055,7057,7065 och 7070) om man inte räknar med H65E 7925 som åtminstone var tänkt att levereras som 7074, men sedan hamnade i Södertälje. Betydligt fler BSS- CF målades om i rött (7350-53, 56, 59, 63,64,66,71).

Hälsningar
Christian B

Hej!

Då återstår bara att nämna H65E 7924 (ex BSBV 75 och SOAB 24), som under tiden i SL-tjänst behöll sin blå Södertälje-lackering.

mvh K R

Hasse L

Citat från: christian berg skrivet 05 februari 2010, 14:00:09 PM


På bilden ovan från Hornsberg syns 7355 som slopades i början av 1979 (liksom H32 4172 på bilden). 7355 var placerade i Hornsberg i slutet av 70-talet, är det någon som vet varför? Har den också varit placerad norr om stan? Har sett en bild där den går på linje 626.

Hälsningar
Christian B
7355 var nog musköbuss, dvs. utförde en av de abonnerade turerna till Musköbasen. Dessa inrättades när Flottan flyttade från Skeppsholmen. Inledningsvis hade man kört med Büssing H32, men insåg senare att landsvägsbussar vore bättre (snabbare, varmare). 7355 var ju ledig över veckosluten och kan säkert ha hjälpt till i Roslagen med förare från Hbh.
Mvh /H

K R

Citat från: Hobgoblin skrivet 05 februari 2010, 15:31:38 PM
7355 var nog musköbuss, dvs. utförde en av de abonnerade turerna till Musköbasen. Dessa inrättades när Flottan flyttade från Skeppsholmen. Inledningsvis hade man kört med Büssing H32, men insåg senare att landsvägsbussar vore bättre (snabbare, varmare). 7355 var ju ledig över veckosluten och kan säkert ha hjälpt till i Roslagen med förare från Hbh.
Mvh /H

Hej!

Och i Söderhallen fanns en tid H41 4558 placerad, troligen för att nyttjas i Muskötrafiken.
Kan det finnas någon bild på 4558 i den Lidingömålning, som vagnen hade under lång tid?
I original var den ju något så märkligt som en Södertörnsbuss i Björknäsmålning (f d BSS 16).

mvh K R

Staffan Sävenfjord

Citat från: K R skrivet 05 februari 2010, 16:20:55 PM
Hej!

Och i Söderhallen fanns en tid H41 4558 placerad, troligen för att nyttjas i Muskötrafiken.
Kan det finnas någon bild på 4558 i den Lidingömålning, som vagnen hade under lång tid?
I original var den ju något så märkligt som en Södertörnsbuss i Björknäsmålning (f d BSS 16).

mvh K R

4558 syntes mycket riktigt ett tag i Muskötrafiken. Borde väl varit den sista tiden innan Wasatrafik tog över. De tog över hösten 1985.


Observera att bussen på bilden är skyltad med samma "linjenummer" som den slopade Büssing på en av de tidigare bilderna. Wasatrafik körde två linjer: Brunkebergstorg-Muskö och Farsta-Muskö med ledbussar. Vilken linje som var vilken vet jag dock inte. När SL körde med Büssing så var det ett tag upp till åtta bussar, men den sista tiden drogs det ner till fyra. 

Bussmicke

Var det inte de som fick nummer 901+902?
901 Sergels torg o 902 Farsta?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.