Huvudmeny

Dieselos

Startat av Helge Alared, 01 februari 2010, 16:41:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


yngrot

Ja det verkar ju lyckat miljömotor som inte blir varm nog och sen dieselvärmare  för att få varmt.. Undrar just hur mycket man vinner i miljötänket då??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

GDG

Om fordonen är registerade och godkända för bruk i Sverige skall de uppfylla 2001/56/EG, vilket är ett direktiv om hur extravärmare skall vara monterade och hur avgaserna från densamma skall undvika komma in i fordonet. Detta skall tillverkaren/karossören bevisa genom att ett oberonde testorgan utför test/certifiering enligt nämnda direktiv. Detta skall bifogas registeringshandlingarna i samband med registeringsbesiktningen, alternativt vid eftermontering, skall tillverkarens monteringsinstruktion följas. Annars uppfyller inte bussen nämnda direktiv och borde därmed tvingas till omcertifiering och en ny registeringsbesiktning.

Christer K

Godkända ja ja, det har man hört förr. Allt som är godkänt är inte bara bra för att det följer en förordning. Verkligheten är alltid en annan, vind, temp, is/snö ändrar gasernas väg. Tycker det är helt rätt att ställa bussarna, har det inte hänt något på en månad då är det dags att gör något radikalt.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

GDG

Om man läser direktivet och uppfyller det, så är det omöjligt att få in avgaser i kupén eller motsvarande. Så det är säkert så att det är en felkonstruktion i grunden som är problemet.

RoTe

Våra B12M är ombyggda pga samma anledning, 6742-44. Vi ställde dock inte bussarna utan stängde av värmarna. Men eftersom värmaren startar automatiskt varje gång motorn startas blev det lätt tjatigt. Eftersom detta var under vintern körde vi värmarna när bussen rullade i god hastighet, då gick det bra. Blev ett skapligt knappande som inte blev roligare av att p-broms måste vara ansatt för att få göra valet...  ::)

JAB

Nyare Volvobussar brukar ha en omkopplare med tre lägen i värmarlådan.
Ett läge för vinterdrift = värmaren går när bussen kallar på värme.
Ett läge för sommardrift = värmaren går på timer och rastvärme.
och slutligen
Avstängd.

OT. Gamla Scania Omnicity hade avgasröret från värmaren under förarplatsen...

Ersa

Att det är kallt inne i kupén är en sak som inte är sådär jättebra, då folk fryser... men de överlever nog och slipper ångor/avgaser. Däremot är det ju knappast bra att koppla ur värmaren och därigenom låta bussarna rulla runt med kalla motorer i flera timmar. Nobinas B9S i Umeå togs då ur trafik snabbt om Webaston krånglade vintertid, just för att undvika eventuellt högt motorslitage.

Ersa

Citat från: Kommentar ur NA.seLustig att man kallar en dieselvärmare för hjälpmotor i artikeln,det hela beror ju på att de nya miljömotorerna som volvo har inte kommer upp i tillräckligt hög arbetstemperatur,villket leder till att kylvattnet inte är tillräckligt varmt för att kunna förse radiatorerna i bussen med värme,och för att kompencera värmeförlusten inne i bussen är man tvungen att använda dieselvärmare (ebersprescher/dieselvärmare)Dessa har ju aldrig varit särskilt miljövänliga och saknar troligen krav på milj och utsläpp

Citat från: Kommentar ur NA.seDet är väldigt vanligt med dieselvärmare på morderna dieselmotorer för att få upp rätt temp vid kyla, utsläppen från den räknas väl inte med i fordonets miljödeklaration?

Kan detta stämma?