Blå SL-buss med en bakdörr ??

Startat av Jonatan, 01 februari 2010, 08:54:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonatan

Hej,

Jag såg nedanstående buss (tror det är Busslink 5681) på Jakobsbergs station och blev lite förvånad. Har inte sett den typen med bara en bakdörr förut men min sambo säger att de går regelbundet på 178an. Enligt Svensk busshistoria ska dörrställningen vara 1-1-1-0.

Varför har den bara en bakdörr? Ser nästan ut som att det funnits en mittdörr och bakdörren sitter ju inte på vanliga stället heller. Får dessa gå i SL-trafik egentligen, särskilt på en blå linje?
/ Jonatan

Bussmicke

De där beställdes ju till 670 om jag minns rätt, varför de inte går där nu vet jag inte.
5678-5681 om jag minns rätt
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Jonatan skrivet 01 februari 2010, 08:54:26 AMFår dessa gå i SL-trafik egentligen, särskilt på en blå linje?

Det är ju (än så länge) inte förbjudet att köra denna typ av blåvagn på andra omlopp/linjer än på t.ex. 670/676 även om det är inte alltid så praktiskt. Blir det dock så att man måste så är det ju definitiv bättre att ta denna buss än ingen alls...!  ;D

Blir det krav på lågentré på 178 (vilket väl är på G) så blir det en annan sak.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Strömblad

De är helt kass att köra på linje 178 (och ska inte gå där)!
Genomströmningen av passagerare på en linje som 178 gör att man lätt blir sen om man har en av dessa bussar. Dessutom är barnvagnsutrymmet ytterst minimalt. De är som BM skrev inköpta för trafik på linje 670, och det är där de hör hemma.
Problemet är att många på trafikledningen inte vet att de här bussarna skiljer sig från de andra. De ser bara att det är en blå buss, och det ska gå blå buss på 178!
/J

Nico

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 01 februari 2010, 10:44:41 AM
De är helt kass att köra på linje 178 (och ska inte gå där)!

Genomströmningen av passagerare på en linje som 178 gör att man lätt blir sen om man har en av dessa bussar.

Problemet är att många på trafikledningen inte vet att de här bussarna skiljer sig från de andra. De ser bara att det är en blå buss, och det ska gå blå buss på 178!

Jag kan inte svara för hur varenda enskild driftledare på TX i Täby går tillväga, utan kan bara utgå från min egen erfarenhet från vagnutsättning. I det här fallet så är faktiskt inte allt bara 'blåa bussar' utan det finns en hel del gradskillnader. När man gör vagnutsättning så har de olika typerna av vagnar (vilket då omfattar olika typer av blåvagnar) faktiskt sina egna specifika koder som meddelar sådant som t.ex. lågentré, regionalstandard, ATR osv. Lite kan man se det som ett slags interna litteran. Denna information använder man sig sedan av i görligaste mån för att få rätt typ av vagn på rätt omlopp.

Håller annars med om att den vagntyp som syns på bilden visst inte bör gå på 178, men man tager som sagt vad man haver i vissa lägen. Vid ett eventuellt vagnbyte eller vagnbrist så är det rent generellt onekligen bättre med en buss som rullar med försening än ingen buss alls! I övrigt kan jag hålla med om att man på trafikledningen inte har den detaljkollen på vagnarna, men det är som sagt å andra sidan inte heller trafikledningen som gör vagnsutsättningen... utan det sköts av den lokala driften på respektive garage.  :P  ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Strömblad

Citat från: Nico skrivet 01 februari 2010, 11:13:38 AM
men det är som sagt å andra sidan inte heller trafikledningen som gör vagnsutsättningen… utan det sköts av den lokala driften på respektive garage.  :P  ;)

Sorry, skulle skrivit TX  :D
/J

Ted Selander

Detta har avhandlats tidigare, att de ska gå på linje 670 till Vaxholm och är olämpliga för linje 178. Att det stökar till sig ibland är en sak men "regelbundet" skulle jag inte hålla med om.

Till hösten lär bussarna bli röda och flytta till Norrtälje. Då blir det krav på lågentré mm på båda stombusslinjerna i Norrort.

/Ted

Jonas Strömblad

Det har blivit mycket bättre sedan vi avhandlade detta ja  :D
Nu bor jag förvisso inte kvar i Helenelund och ser inte 178'an lika ofta som förr, men innan flytten så var det ganska ovanligt med H20B på 178.
Jag råkar på 178'an på morgnarna när sonen skall lämnas på dagis och det är mest 54xx-vagnar och andra 56xx-vagnar med dörrantal mer passande linje 178.

Så det blir flytt till Norrtälje för dem... Ja, kanske lika bäst. Hade varit trevliga bussar att köra på 639 eller 626, men risken är ju förstås stor att de hamnar stadigt på 604, 607, 610 och 611  ;)

Finns det några planer för 5682-5686 förresten? Hoppas de blir kvar i Täby i alla fall!

/J 

Bussfanatikern

Den där ser ju ut som en flygbuss men skillnaden är att bakdörren sitter precis efter leden istället för allra längst bak. En gemensam nämnare är att både denna buss och flygbussarna av denna typ saknar mittendörr.

Nico

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 01 februari 2010, 20:12:48 PMSå det blir flytt till Norrtälje för dem... Ja, kanske lika bäst. Hade varit trevliga bussar att köra på 639 eller 626, men risken är ju förstås stor att de hamnar stadigt på 604, 607, 610 och 611  ;)

Sorry Jonas, men jag kunde ju inte försitta tillfället att retas lite när chansen gavs!  ;)  :D

Vad gäller 604, 607, 610 och 611 så tror jag inte att du behöver oroa dig speciellt mycket för de linjerna heller. Ted vet det säkert medan jag bara spekulerar, men det är nog ganska troligt att även dessa linjer får lågentrékrav.

Alfred E. Neuman