Kombinera automatlåda med norrlandsväxel på B58...

Startat av Esbjörn, 25 augusti 2007, 21:01:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn

Jag träffade idag en husbussägare som har en Volvo B58 Säffle 1979 med automat (bussen är en fd SL H1).
Han hade fått tag på en bakaxel med norrlandsväxel, också den från en B58 av 1979 års modell - med Neoplankaross...låter udda (har det verkligen funnits B58 Neoplan)

Vet någon om det är möjligt att kombinera automatlådan i hans buss med denna bakaxel.
Vilka problem kan han tänkas stöta på vid en sådan modifiering?

Greger Larsson

Hej!

Den kombinationen var uppe här på forumet för någon vecka sedan. De första H1:orna var tydligen i det utförandet. Kombinationen blir dock lite svårkörd och inget att rekommendera för  någon "ovan". De nyare B58:orna har ju också Telma i fotbromsen vilket ytterligare komplicerar det hela (motorstopp)! Fast jag skulle tro att man i en husbuss utan problem skulle kunna spärra norrlandsväxeln i "hög"läget för det lär väl vara den högre utväxlingen som man är intresserad av.
Och visst har det funnits B58/Neoplan, t o m en ledbuss! Dock tveksamt om det funnits någon så ny som -79. Det stod en B58/Neoplan på Alvik, Umeå för några år sedan som jag visade bild på i gamla BS.

Mvh Greger L

j-a

bussgrabben

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 augusti 2007, 21:33:17 PM
Och visst har det funnits B58/Neoplan, t o m en ledbuss! Dock tveksamt om det funnits någon så ny som -79. Det stod en B58/Neoplan på Alvik, Umeå för några år sedan som jag visade bild på i gamla BS.

Hej Greger!

Har du möjlighet att visa bilden igen? Jag måste ha missat den.

Nicklas Vasa

Vart var 2027 stationerad någonstans ? var det en buss man övertog genom företagsförvärv ?

j-a

2027 köptes in från något mindre bolag tror jag,troligen i bergslagstrakten.Den var placerad i Borlänge men skrotades efter en kort tid efter en svår trafikolycka i Utby i Rättvik där den gic in i järnvägsviadukten.

S Svensson

Troligen den som köptes in från Gästrike-Hammarby,Sörlings troligen. Denna buss gick in i en pelare i Rättvik.

Ledbussen Neoplan var väl H21A på SL ssom kommit till SL via köp från Axelsson ,fd Surahammars Trafik AB.Köp troligen alltså. Kan vara naturaersättning.

Nicklas Vasa

Ah, var det den, jag har funderat över vilken buss detta kunde ha varit, eftersom den borde varit skrot, och alla serier jag hade var intakta. Har ni ett mer exakt datum när detta hände ? Jag har letat efter det också men inte hittat det. Föraren var väl själv i bussen och omkom om jag minns rätt ?

j-a

2 /4 1975 enligt gammla tidningsurklipp ur Falukuriren.   2027 CZC 755

Nicklas Vasa

Det förklarar varför jag inte har hittat det, jag har letat tidigare årtal.....

Tack, tack.