Lite nytt på besök i Romme

Startat av Niclas Rosenius, 31 januari 2010, 15:09:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

På vägen upp till Mora igår så svängde vi in till Romme Alpin för att hälsa på några kollegor som hade tagit backen i besittning. På parkering så stod bla dessa nya bussar där.

Delfinbuss BWL981

Traveller 846 "Captain"

Traveller 847 "Mayor"

Larssonbuss

Och från Danmark och Centrum Turist stod denna 9900.

//Niclas

Sven W

Hej

Den här Larssonbussen ägs av Larsson-Resman Prod i Värmland AB. Den är märkt med Larssonbuss och Förenade Buss. Även andra bussar i trafik för Förenade Buss har den ägaren numera, t ex BRP696 och BRP733, som jag såg i linjetrafik Storfors-Karlskoga i höstas. Tidigare var sådana här linjebussar skrivna på Förenade Buss i Värmland.

Kan någon vara vänlig och förklara hur de här bolagen hör ihop? Jag har aldrig riktigt lyckats förstå det.

Hälsningar
Sven

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 31 januari 2010, 17:01:41 PM
Hej

Den här Larssonbussen ägs av Larsson-Resman Prod i Värmland AB. Den är märkt med Larssonbuss och Förenade Buss. Även andra bussar i trafik för Förenade Buss har den ägaren numera, t ex BRP696 och BRP733, som jag såg i linjetrafik Storfors-Karlskoga i höstas. Tidigare var sådana här linjebussar skrivna på Förenade Buss i Värmland.

Kan någon vara vänlig och förklara hur de här bolagen hör ihop? Jag har aldrig riktigt lyckats förstå det.

Hälsningar
Sven

Ja, det är inte lätt att förklara. Men det är Olle Larsson i Kumla som ligger bakom såväl Larssonbuss som Förenade Buss och Larsson-Resman Produktion. När Förenade Buss bildades i Värmland så bestod dels av samarbetande bussbolag (typ Buss i Väst eller Gotlandsbuss) men hade också egna bussar. Larssonbuss bussar (åtminstone de flesta) fördes över till Förenade Buss. För något år sedan så övergick Förenade Buss till att vara ett rent samarbetsbolag och bussarna skrevs på Larsson-Resman.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Sven W skrivet 31 januari 2010, 17:01:41 PM
Hej

Hälsningar
Sven

Förklarat tidigare:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26666.15

Carl Eric

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 31 januari 2010, 15:09:30 PM

På vägen upp till Mora igår så svängde vi in till Romme Alpin för att hälsa på några kollegor som hade tagit backen i besittning. På parkering så stod bla dessa nya bussar där.

//Niclas

Får en ny här fråga var du jobbar?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mats Karlsson

Lite matnyttigt om bildandet av Förenade Buss 1981 och hur Larsson Buss köptes in 1999 finns att läsa i en artikel i Bussbranschen nr 1-2004. Olle Larsson var inte med och bildade Förenade Buss, utan hans bussverksamhet blev uppköpt av Förenade Buss, kan jag väl tillägga, ifall ni inte hittar artikeln. Däremot var Nils Müntzing den drivande personen bakom tillkomsten av Förenade Buss.

Niclas Rosenius

Citat från: calken skrivet 31 januari 2010, 17:32:43 PM
Får en ny här fråga var du jobbar?

Javisst det får man.

Jag jobbar sedan 24 år på detta bolag:

//Niclas

yngrot

Men då slår jag dig med några fler år bakom ratten  32 år dock inte på GUB...  ;D  men på Borås lokaltrafik men snart blir det ju 0 år igen då man får börja på Veolia  28 feb...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 31 januari 2010, 21:45:44 PM
Men då slår jag dig med några fler år bakom ratten  32 år dock inte på GUB...  ;D  men på Borås lokaltrafik men snart blir det ju 0 år igen då man får börja på Veolia  28 feb...

Men du har i alla fall din erfarenhet kvar. Den kan dom inte ta ifrån dig.

//Niclas

Carl Eric

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 31 januari 2010, 19:44:01 PM
   Javisst det får man.

Jag jobbar sedan 24 år på detta bolag:

//Niclas

Kör du i linjetrak oxå?

Fin buss förresten!

//Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Niclas Rosenius

Citat från: calken skrivet 01 februari 2010, 16:49:46 PM
Kör du i linjetrak oxå?

Fin buss förresten!

//Calken

Kör enbart linjetrafik nu för tiden.

Vi har 2 Trendliner som används mest till skolkörningar men ibland så blir det nån beställningskörning.

Körde inte själv denna buss utan hade vägarna förbi på väg privat till Mora.

Passade på att heja på arbetskamraterna som var i Romme och åkte skidor.

//Niclas

Carl Eric

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 februari 2010, 17:09:10 PM
   Kör enbart linjetrafik nu för tiden.

Vi har 2 Trendliner som används mest till skolkörningar men ibland så blir det nån beställningskörning.

Körde inte själv denna buss utan hade vägarna förbi på väg privat till Mora.

Passade på att heja på arbetskamraterna som var i Romme och åkte skidor.

//Niclas

Okej, tack för att du hade tid (och lust) att svara

Niclas Rosenius

Citat från: calken skrivet 01 februari 2010, 17:10:27 PM
Okej, tack för att du hade tid (och lust) att svara

Hehe, man hinner med att surfa på mobilen vid trafikljusen  ;)

//Niclas

Carl Eric

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 01 februari 2010, 17:33:03 PM
  Hehe, man hinner med att surfa på mobilen vid trafikljusen  ;)

//Niclas

;D