Huvudmeny

Isläget i Göteborg?

Startat av Peter C, 31 januari 2010, 10:01:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter C

Hur har ni det med is i Göteborgs skärgård nu, såg något inslag i Västnytt härom veckan att det var mkt. is. Det har ju vart fortsatt kallt så har det frusit på längre ut mot havet?

Mölle-Mats

Nu kan jag inte uttala mig om isläget i Göteborgs skärgård, men här i Mölle cirka 20 mil längre söderut så lade sig isen på havet under den gångna veckan, då det var vindstilla och en knapp handfull minusgrader.

Men igår, då det var cirka 10 grader kallt, så var isen i princip borta igen. Anledningen var förstås att det börjat blåsa igen (8 m/s i byarna) och havet då åter kommit i rörelse. I skyddade lägen i strandkanten och innanför vågbrytaren i hamnen så låg dock isen kvar.

Så just på havet så är nog isläget mer beroende av vindar och strömmar än kylan i sig tror jag.

Tog lite bilder på isen i Mölle den senaste veckan, som finns att beskåda här för den som är intresserad:

http://www.stinsensforum.se/board/god-foresats-t5108-180.html

Axel

Citat från: Peter C skrivet 31 januari 2010, 10:01:40 AMHur har ni det med is i Göteborgs skärgård nu, såg något inslag i Västnytt härom veckan att det var mkt. is. Det har ju vart fortsatt kallt så har det frusit på längre ut mot havet?

Västtrafik kör numera efter särskild tidtabell, hälften av båtarna klarar inte hårt vatten.

Mitt på Västtrafiks startsida finns information. Och länkar till tre istidtabeller.