Bussförare klagar på snöröjningen (länk)

Startat av Peter C, 30 januari 2010, 13:30:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Vilken konstigt skriven artikel. På 3 ställen står det att föraren får hjälpa passagerarna ut.
Men annars håller jag med, jag tror inte snösvängen tar med i plogningen att bredare fordon än bilar behöver ta sig fram.

yngrot

Visst är det problem på vissa ställen men samtidigt kan de ju inte röja överallt samtidigt.  Håller inte riktigt med Sefedin heller om Aplared Hillared Länghem visst är det en del snö och is på vägarna men man får ju köra därefter och försöka låta bli att bli stressad för att man blir lite sen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Yujin Zhang

Här vid Kragstalunds station har man missat att det numera rullar regulär busslinje så man plogade vägen som vanligt och efter de snöstorm man fick under decembermånad var snövallen på trottoarkanten väl över halvmeter djup även vid själva hållplatsen. Lösningen till detta för bussförare var att stanna 10-20m längre framåt där trottoarkanten är plogat eftersom det är utfart för skollveranser. Detta har man numera åtgärdat sen en månad tillbaka och bussarna kan åter stanna vid hållplatsen igen.

buskörare

Citat från: yngrot skrivet 30 januari 2010, 23:06:11 PM
Visst är det problem på vissa ställen men samtidigt kan de ju inte röja överallt samtidigt.  Håller inte riktigt med Sefedin heller om Aplared Hillared Länghem visst är det en del snö och is på vägarna men man får ju köra därefter och försöka låta bli att bli stressad för att man blir lite sen..

Nu vet inte jag hur det ser ut hos er, men inom SL har vi saker att passa. Tåg, tunnelbanor osv. 5 min försening kan innebära att resenärern får vänta 30 min på nästa tåg/tunnelbana och jag anser inte att det är okej. Det går att ta sig fram på dom flesta ställena, men på andra är vägen 1,5-2 m smalare. Det är inte acceptabelt. Kollektivtrafiken måste prioriteras, hur ska vi annars få folk att åka mer kollektivt?

yngrot

Klart vi har anslutningar här oxå. Men när det är sån vinter som det nu är så får man ju räkna med lite längre körtid. Det jobbiga är ju vissa bilister som kör som det är sommarväglag... eller än värre när de kör strax under 60 på en 90 väg när det inte är extremt halt. Sen blir det ju på mindre vägar svårare att mötas då vägen numera är minst 1 m smalare..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

groenis

Buskörare
Nu blev jag fundersam
Kör du efter tidtabell eller efter väglaget?

/Lennart

buskörare

Citat från: groenis skrivet 31 januari 2010, 15:12:28 PM
Buskörare
Nu blev jag fundersam
Kör du efter tidtabell eller efter väglaget?

/Lennart

Jag har inte haft några större problem med väglaget nu. Däremot har jag problem med att hålla tiden för att vägarna plötsligt är väldigt smala. Men vi kör sällan i höga hastigheter så vi är väl inte lika "känsliga" för minskad hastighet.

groenis

Buskörare
Innan du stressar ihjäl dig
När jag var på Råsta så hade vi ett antal förare som höll på att tidtabellen skulle hållas till sista sekund.
Inget fel i det med men när snön och kylan kom så ledde de skadefrekvensen av någon anledning,
Jag vet att du gärna vill väl för dina passagerare men undvick att stressa fram du har liksom alla andra linjeförare månadslön.
Underförstått jag är mer rädd om dig och din hälsa än om några passagerare kommer försent till tunnelbanan,
Väglaget kan vi inte göra mycket åt om du inte "knäcker" extra som snöröjare.

Trivs på jobbet och ha de

/Lennart

buskörare

Citat från: groenis skrivet 31 januari 2010, 16:29:43 PM
Buskörare
Innan du stressar ihjäl dig
När jag var på Råsta så hade vi ett antal förare som höll på att tidtabellen skulle hållas till sista sekund.
Inget fel i det med men när snön och kylan kom så ledde de skadefrekvensen av någon anledning,
Jag vet att du gärna vill väl för dina passagerare men undvick att stressa fram du har liksom alla andra linjeförare månadslön.
Underförstått jag är mer rädd om dig och din hälsa än om några passagerare kommer försent till tunnelbanan,
Väglaget kan vi inte göra mycket åt om du inte "knäcker" extra som snöröjare.

Trivs på jobbet och ha de

/Lennart

Tack för omtanken :)
Och jag är nog lite överambitiös i många lägen, men efter 11 vintrar bakom en bussratt så börjar jag lära mig just dom begränsningarna. Som sagt, det handlar inte om väglaget som jag anser är en logisk anledning till försening. Däremot har jag svårt för att bli hindrad av andras nonchalans. Att få undan snövallar från vägen är fullt möjligt, att påverka väglaget är inte lika möjligt. Stor skillnad enligt mig.

JDS

Ja, man behöver inte falla in i minsta motståndets lag bara för att man tar det lugnt i trafiken!  :)

groenis

Buskörare
Jag håller med dig att få undan snövallar det är svårt särskilt sen allt ska läggas på entreprenad
när kommun och landsting var ansvariga då vär vägar och trottoarer bättre röjda om du kommer ihåg från din barndom vilket jag gör så fanns det alltid några "gubbar" ute och skottade en trappa eller en trottoarkant vid ett övergångställe och ingen klagade,
Idag så skall det sparas pengar på allt.
Jag brukar ta den Svenska polisen kontra den Tyska som exempel,
Den Svenska polisen skall uppvisa låga kostnader och sparbeting vilket ger ett för statskassan plus i kanten det ska vi lida för vilket gör att de inte hinner med alla jobb.
Tyska polisen är nästan som 7/11 de finns över allt exempel du får ett inbrott hemma
Tyska ploisen är hos dig inom en timme max två den Svenska polisen kommer om de har tid någon gång nästa eller nästnästa vecka.
Om samhällsfunktioner inte lades ut på entreprenad så skulle allt bli kanske lite bättre.

/Lennart