Bilförsäkring för yrkesförare

Startat av homer, 29 januari 2010, 18:37:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Är de någon som har erfarenheter om det är något försäkringsbolag där de går att förhandla ner premien på bilförsäkringen när man kör buss eller lastbil? vi har ju oftast betydligt mer körvana än medelbilisten och jag kan ju tycka vi borde ha billigare försäkring på våra personbilar just därför...

Christer K

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 januari 2010, 19:24:42 PM
Ja, jag fick billigare försäkring med CE/DE kort

Kanske Lars vill dela med sig vilket bolag det gäller.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Jobergg

Jag fick en massa skadefria år när jag skulle teckna en försäkring på en nyinköpt pickup för några år sedan, ojoj sa personen på försäkringsbolaget, jag ser att du har många behörigheter. Då gav han mig fler skadefria år än de år jag haft körkort (!) samt högsta bonusklass...

pierrew

Undra om nån speciell yrkesgrupp toppar listan över orsakande av olyckor, finns säkert nån slags statistik på det.

Mats Karlsson

Citat från: homer skrivet 29 januari 2010, 18:37:46 PM
Är de någon som har erfarenheter om det är något försäkringsbolag där de går att förhandla ner premien på bilförsäkringen när man kör buss eller lastbil? vi har ju oftast betydligt mer körvana än medelbilisten och jag kan ju tycka vi borde ha billigare försäkring på våra personbilar just därför...
Körvana kanske, men inte förmåga till hänsynstagande. Fråga den stackars bussförare som blev trängd ned i diket av en hänsyslös timmerbilschafför i förrgår! Nu måste Weidermans Buss nr 106 reparareras för stora kostnader.

Drängen

Samma situation som när jag blev trängd av en hänsynslös linjebussförare då, och fick ta i diket med bil och släp för att inte ramma en buss full med passagerare. Hans , (mycket arga), ursäkt var tidtabellen. Han brydde sig inte om att stanna ens, så han blev dömd til vållande och smitning. Men det kostade mig åtskilliga belopp innan saken var utredd, i.o.m att polisen först inte trodde på min förklaring.

Björn Lövdahl

Citat från https://www.caravanforsakring.se/About.aspx?type=static&subject=ContactDetails
Codan Forsikring A/S
Codan Forsikring A/S svarar för alla juridiska och ekonomiska förpliktelser kring försäkringslösningen. Codan är Danmarks tredje största försäkringsbolag och har verksamhet i Danmark, Norge och Sverige samt i Lettland och Litauen. Codan är ett dotterföretag till det multinationella försäkringsbolaget Royal & SunAlliance. För mer information om Codan, klicka här: www.codan.dk

Slut citat
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

sukkeri

"Jag är bättre än andra" mentalitet vad gäller försäkringspremier är en tolkningsfråga,
brandmännen lägre brandförsäkring, läkare lägre livförsäkring, poliser lägre stöldförsäkringar osv. Men vad får politikerna för premiesänkning? ???

JDS

Citat från: sukkeri skrivet 30 januari 2010, 21:33:21 PM
"Jag är bättre än andra" mentalitet vad gäller försäkringspremier är en tolkningsfråga,
brandmännen lägre brandförsäkring, läkare lägre livförsäkring, poliser lägre stöldförsäkringar osv. Men vad får politikerna för premiesänkning? ???

Ingen, för de är inte bättre än någon annan på någonting!  8)