Huvudmeny

problem med växeln!!

Startat av lennarthenricsson, 29 januari 2010, 12:22:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lennarthenricsson

Hej!
Vi har fått ett problem med vår buss. Det är en Setra s228 DT 1992.
Den har stått still ett tag, men vi har kört den lite för att den ska må bra och vara glad. Men för ett tag sedan när vi körde så fastnade backen i. Det gick inte att få ut den. Vi var till slut tvungna att stänga av bussen varpå såklart all luft gick ur efter ett tag.
Vad jag förstår så finns det ett "nödvred" där man kan lägga ur växeln. Vi har kört in luft från en kompressor, men trots det vår vi inte ut växeln via nödvredet. Förmodligen har den väl kanske frusit fast på nåt sätt. Måste vi vänta tills det blir mildväder? eller har någon av er något förslag att komma med?
Tacksam för svar.
Ha det fint!
/Lennart, Barn-Oas

Blue

Slå en signal till Evo-bus i Vetland och konsultera experterna där. 0383-19600 fråga efter Lasse Forsström.

För att använda vredet så tror jag att man ska hålla ner kopplingen och sen hålla in vredet det en stund innan man vrider till det läget man vill ha. Men fick ni inte ur växeln med det vanliga vredet så tror jag inte det funkar med nödvredet då det bara ersätter elektroniken inte det mekaniska systemet. Kolla om ni kan lägga ur växeln bak på lådan så att ni får igång den och leta sedan efter luftläckage eller liknande runt växellådan.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

lennarthenricsson

Nu är problemet löst.
Eftersom all luft var ur systemet var vi tvungna att pumpa in luft med kompressor. Men för att få ur växeln måste vi komma upp i 10 bar och det fixar ingen vanlig hobbykompressor. Så vi hyrde en jättestor dieselkompressor som pumpade upp bussen på någon minut. Sedan, med hjälp av nödvredet så fick vi ur backen.
Jo... visst fick jag ringa till EvoBuss. Där är dom duktiga!!

Trier

Bra att det löste sig!

Kanske hade ni lite dåligt tryck när ni parkerade och därför inte fick ur backen, även om jag vill minnas att det räcker med betydligt mindre än 10 bar för att grejjerna ska fungera. Kopplingen blir iofs tung.

Har ni gjort något med bussen annars då?

//Mr T

lennarthenricsson

Hej!
Nej, vi har inte gjort något med bussen ännu. Jo, förresten. Vi har monterat på en dragkrok på EvoBuss. Det var ett trevligt och hjälpsamt företag måste jag säga. Men när vi skulle besiktiga den så gick den inte igenom eftersom det var för rostigt runtomkring dragbalken. Så nu får jag se till att någon hjälper mej att svetsa. Men det ska nog fixa sej.

Men en annan sak är lite skum. Jag får ingen värme i bussen. Båda cirkulationspumparna går och kranen är öppen där bak. Det kommer lite värme vid defrosten, men ingen annan stans...

Det finns ju två värmereglage. De med hjul man snurrar på så tänds gröna lysdioder. Dioderna tänds, men ingen fläkt går igång.
Jag har för mej att fläkten gick igång tidigare, men inte nu. Eller kan det vara så att de går igång först när värmen kommit upp i en viss temperatur? Men trots att vi kört bussen i över en timma vill de inte gå igång.
Finns det någon säkring till själva fläkten? Eller ett relä?
Tacksam för tips!! Det är kallt!!!
Well... det finns säkert tusen fel till på bussen, men vi är glada för den.
Vi kommer göra en del med den i vår - bara snön försvinner och det blir lite varmare...

Oki doki!
Ha det fint.
MVH
Lennart

Blue

Citat från: lennarthenricsson skrivet 18 februari 2010, 22:46:31 PM
Hej!
Nej, vi har inte gjort något med bussen ännu. Jo, förresten. Vi har monterat på en dragkrok på EvoBuss. Det var ett trevligt och hjälpsamt företag måste jag säga. Men när vi skulle besiktiga den så gick den inte igenom eftersom det var för rostigt runtomkring dragbalken. Så nu får jag se till att någon hjälper mej att svetsa. Men det ska nog fixa sej.

Men en annan sak är lite skum. Jag får ingen värme i bussen. Båda cirkulationspumparna går och kranen är öppen där bak. Det kommer lite värme vid defrosten, men ingen annan stans...

Det finns ju två värmereglage. De med hjul man snurrar på så tänds gröna lysdioder. Dioderna tänds, men ingen fläkt går igång.
Jag har för mej att fläkten gick igång tidigare, men inte nu. Eller kan det vara så att de går igång först när värmen kommit upp i en viss temperatur? Men trots att vi kört bussen i över en timma vill de inte gå igång.
Finns det någon säkring till själva fläkten? Eller ett relä?
Tacksam för tips!! Det är kallt!!!
Well... det finns säkert tusen fel till på bussen, men vi är glada för den.
Vi kommer göra en del med den i vår - bara snön försvinner och det blir lite varmare...

Oki doki!
Ha det fint.
MVH
Lennart

Värmefläktarna startar inte förrän bussen har en motortemp på 50grader. Går inte webaston så får man köra bussen bra länge på tomgång om man ska få upp värmen. Rullarna för värmen justerar över respektive undervåning, förarplats värmen styrs med spakarna under instrumentbrädan. Är den röda spaken längst till vänster helt nedtryckt går inte webaston igång. Spaken längst till höger styr friskluftsspjället och dom kärvar ofta fast när man stänger dom på lite äldre bussar. Plocka av grillen och kolla om det är öppet.

Jag tror att säkringarna till fläkten sitter i motorrummets säkringspanel, fast jag kan ha fel.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

lennarthenricsson

Åh, tack snälla!
Jag ska kolla i morgon!
Nu är det snart natt här...

/L