Arriva vill ta över Keolis

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 januari 2010, 11:38:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Arriva för diskussioner om att ta över hela eller delar av Keolis. Keolis äger som bekant 70 procent av Busslink. Eftersom SL sagt att de vill sälja sin del är det kanske inte alltför djärva spekulationer att Arriva och Busslink slås samman om affären blir av.
http://www.busstidningen.se/2010/01/29/arriva-vill-ta-over-busslinks-agare/

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2010, 11:38:50 AM
Arriva för diskussioner om att ta över hela eller delar av Keolis. Keolis äger som bekant 70 procent av Busslink. Eftersom SL sagt att de vill sälja sin del är det kanske inte alltför djärva spekulationer att Arriva och Busslink slås samman om affären blir av.
http://www.busstidningen.se/2010/01/29/arriva-vill-ta-over-busslinks-agare/

Sen måste ju konkurrensmyndigheter säga sitt o en massa annat som ska klaffa...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 29 januari 2010, 11:42:07 AM
Sen måste ju konkurrensmyndigheter säga sitt o en massa annat som ska klaffa...

Fast konkurrensmyndigheterna kan ha synpunkter på hela affären, det vill säga att de anser att Arriva som ägare får en alltför dominerande marknadsställning. Om affären Arriva - Keolis genomförs lär det inte vara något hinder för att slå samman Arriva och Busslink.
Varför finns det förresten bara ett konkurrensverk?  :)

Magnus_J

hmmm... det kom ju lite oväntat, vad ska man säga om det där då.

OM man skulle hamna i ett sånt läge att bolagen slås ihop blir det ju ganska intressant med tanke på ytan över trafiken i SL området.
Det är väl bara att vänta och se. Såna sammanslagningar tar ju ganska lång tid.

Bussmicke

Bara man inte hinner slå ihop dem innan sommaren om så blir.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Nu blev du väl darrig i benen Micke ??

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 29 januari 2010, 18:49:23 PM
Bara man inte hinner slå ihop dem innan sommaren om så blir.

Ja, det törs jag nog sätta mitt huvud i pant på att det inte blir så snart. Först skall affären göras upp mellan engelsmännen och fransmännen, där franska staten genom SNCF (franska statsbanorna) är störste ägare. Om affären sedan avslutas så skall SL lösas ut från ägandet i Busslink. Först därefter kan man börja diskutera en sammanslagning. Skulle förvåna mig om det kan bli tidigare än om ett par år.

yngrot

Du är inte rädd om ditt huvud.. ;D  blir väl lite knepig bild på dig med bara gul jacka... ??? ::)     
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Zella

Blir det kanske ett ännu ett konstigt namn i branschen... Linkiva, Bussiva, Arrilink... eller nåt trendigt i stil med vad som kan hittas i appoteket...  ;)

Bussmicke

Citat från: Peter Öden skrivet 29 januari 2010, 19:34:28 PM
Hej !

Nu blev du väl darrig i benen Micke ??

Mvh Peter Ö

Japp, vill inte missa Busslink i Göteborg, något jag sett farm emot i många år
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Tomas Fransson skrivet 30 januari 2010, 12:52:55 PM
Blir det kanske ett ännu ett konstigt namn i branschen... Linkiva, Bussiva, Arrilink... eller nåt trendigt i stil med vad som kan hittas i appoteket...  ;)

Namnet Busslink lär nog försvinna med tiden i vilket fall som helst. Om moderföretaget Keolis inte säljs ut lär nog Busslink ändra namn till 'Keolis Sverige AB' så fort Keolis övertar de sista aktierna från SL. För man kan ju inte heta Busslink om man vill lägga anbud på spårtrafik, sjöfart etc. Jämför Swebus/Nobina.

Om Keolis nu säljs till Arriva blir det nog enbart namnet Arriva på all verksamhet.

Citat från: busstidningen.seKeolis har ca 40 000 anställda och redovisade en omsättning på 3,17 miljarder euro (ca 33 miljarder SEK) 2008, medan Arriva har mer än 44 000 anställda och en omsättning 2008 på drygt tre miljarder euro (31 miljarder SEK).

Intressant att de bägge företagen nästan är jämstora, och att det inte är "Goliat" som vill köpa upp "David". Det blir således en fördubbling av Arrivas verksamhet om affären nu blir av.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 30 januari 2010, 15:09:17 PM
Japp, vill inte missa Busslink i Göteborg, något jag sett farm emot i många år

Man hinner säkert märka upp ett stort antal bussar precis dagarna innan de alla måste märkas om med ett nytt firmanamn! ;)

JDS

Varför finns egentligen de här företagen överhuvudtaget? Är det någon av bussoperatörerna i SL-trafiken som går med vinst?

Jan

Citat från: JDS skrivet 30 januari 2010, 20:59:02 PM
Varför finns egentligen de här företagen överhuvudtaget? Är det någon av bussoperatörerna i SL-trafiken som går med vinst?

Swebus/Nobina visar inga röda siffror längre.
I branschen i 40 år

Martin Maltkvist

Heter man Orusttrafiken och kör i Katrineholm känns det rent spontant likvärdigt som att heta Busslink och susa fram längs Tvärbanan.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin