Huvudmeny

Bussar i Knutby

Startat av Stefan P, 28 januari 2010, 18:17:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag var i slutet av 90-talet och i början ut lånade till Knutby från Östhammar. Dät fanns då två SL - lackade bussar och jag tror anledning var vi körde till Märsta?
Är det någon som kommer ihåg vilka individer det var och vart de sen tog ivägen, gärna bilder?

mvh Stefan P

UglyJazz

Det var ju inte alltid samma individer, utan dom var placerade i Märsta.
(Påfallande ofta var det i mitt minne skrot som dom inte ville ha i Märsta, hoppas minnet sviker....) 1538 var ofta i Knutby om jag inte är ute och cyklar alldeles...

Det var ju lite speciell trafik med UL806, som ofta kopplades ihop med UL810 för vidare färd till Knutby efter byte i Almunge för de allra flesta resenärerna.

Den trafiken var delfinansierad av dels UL men även SL, vilket ledde till att det var dyrare att åka från Uppland till Arlanda än det var att resa hela vägen till Märsta. Det fanns väl någon mystisk konkurrenstanke inbakad i prissystemet?
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Mikael T Nilsson

I övrigt vad gäller SL-lackerade bussar i Swebus/UL-depåer så har jag för mig att Swebus 3863-3864 placerade i Bålsta under en period. Bussarna kunde köra som UL 896 från Bålsta till Tensta och därefter trafikera SL-linje 118 mellan Hallonbergen och Vällingby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jocke Selling

Citat från: UglyJazz skrivet 28 januari 2010, 18:39:16 PM
Det var ju inte alltid samma individer, utan dom var placerade i Märsta.
(Påfallande ofta var det i mitt minne skrot som dom inte ville ha i Märsta, hoppas minnet sviker....) 1538 var ofta i Knutby om jag inte är ute och cyklar alldeles...

Det var ju lite speciell trafik med UL806, som ofta kopplades ihop med UL810 för vidare färd till Knutby efter byte i Almunge för de allra flesta resenärerna.

Den trafiken var delfinansierad av dels UL men även SL, vilket ledde till att det var dyrare att åka från Uppland till Arlanda än det var att resa hela vägen till Märsta. Det fanns väl någon mystisk konkurrenstanke inbakad i prissystemet?

Du är ute och cyklar ;). 1498 och 1537 var stationerade i Knutby ( syftet var att de när de ankom Märsta på morgnarna skulle gå på SL linjer en kort sväng, detta troligen för att spara två vagnar i Märsta).
Bussarna var utrustade med UL:s biljett och radiosystem, och kunde således inte hipp som happ bytas mot andra SL-röda.
Dock hade man på försök servicen av Knutbysvagnar flyttad delvis till Märsta ett tag, och en reservvagn ställdes upp i Märsta har för mig att det var 2875.

// Jocke

UglyJazz

Det är bra jobbat JoSe...

153x var ju rätt i alla fall.
Det har gått många år och runnit mycket vatten under broarna sedan dess...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Eje L

När SWEBUS vunnit upphandlingen i Märsta var det naturligt för UL och SWEBUS att se över samordningsmöjligheterna i området Husby Långhundra - Märsta. Vi kom fram till att det gick att spara fordon i Märsta om  SWEBUS fick meranvända vagnar från L 806. SL hade höga viten om bussar inte hade SL-lack. På UL ansåg vi att det var viktigare att ordna trafik Knutby-Märsta för att förbättra resmöjligheterna för våra kunder. Färgen på bussen var en andrahandsfråga. I något fall skyltade en 806 om till 583X på Arlanda. I vår tidtabell talade vi om det. Det är bakgrunden till att det fanns SL-lackade bussar med UL-utrustning i Knutby.
I huvudsak gick dock bussarna i UL-trafik. Körningen på SL:s linjer var en liten del av omloppet. Vi var alltid öppna för samordning över länsgränserna om det gav bättre trafik utan att öka kostnaderna.
Eje L