Umeå februari 2008: Neoplan N4007

Startat av Ersa, 28 januari 2010, 17:54:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Längstutpålinjen


En stabil liten snödriva får agera stativ.

Niclas Rosenius



    Nu börjar det likna nåt  ;)

    Hur var dessa att köra rent körtekniskt?

    //Niclas



RoggaBoy



yngrot

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 januari 2010, 07:43:18 AM

    Nu börjar det likna nåt  ;)

    Hur var dessa att köra rent körtekniskt?

    //Niclas





Smidig svängradie var det på dem ... dock inte alltid som de gick åt det håll du ville de skulle svänga ;D i alla fall när det är lite vitt på backen..  Något nickig gång då axelavståndet är väl kort...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

SimonB

Några av de där rullade ju i Lund ett tag fram tills att de nya Kutsenitsarna dök upp.

Cyklisten

Citat från: SimonB skrivet 30 januari 2010, 01:56:27 AM
Några av de där rullade ju i Lund ett tag fram tills att de nya Kutsenitsarna dök upp.

1062 och 1063 bara, undrar var dessa tagit vägen efteråt? De äldre Kutsenitsarna hamnade i Polen.

bussfan

några från dalarna hamnade här i kristinehamn kommer ej i håg nummren på dessa

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 29 januari 2010, 23:31:03 PM
Smidig svängradie var det på dem

Kommer senare: En bildserie på en snygg u-sväng på en smal gata, utan att bussen ens kommer nära trottoarkanterna. :)

Nupski

Polarbuss 60 alttså GS 6 har jag haft den stora äran att ratta. Det man kan säga är att den är mest trevlig när den står still. Just GS 6 hade det som drabbar många av dessa småttingar verkar det som och det är skallerorm till bakaxel, när du kommit över 60 så börjar bussen att jazza av sig själv även kallad Neoplanstyrning(*). Sen så började luftstolen bråka så det var som att rida en tjur på rodeo  ;D. Lite ironi över texten men en del sanningshalt. Så visst smidig vändradie i stan men inget du blåser runt med på lederna runt stan.


(*) Ratten börja självsvänga i takt med att bussen gungar och försöker man själv styra mot så börjar bussen jazza och är väldigt svår att hålla i rätt kurs utan man får släppa av och börja om igen.

Niclas Rosenius

Citat från: bussfan skrivet 30 januari 2010, 08:32:07 AM
några från dalarna hamnade här i kristinehamn kommer ej i håg nummren på dessa


   Dom som hamnade där var Nobinas 64-vagnar från Dalarna och dessa är av modell N4409 Centroliner.

   //Niclas

bussfan

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 31 januari 2010, 10:42:37 AM

   Dom som hamnade där var Nobinas 64-vagnar från Dalarna och dessa är av modell N4409 Centroliner.

   //Niclas

så kanske det va men de ser lika danna ut tycker jag

Niclas Rosenius

Citat från: bussfan skrivet 31 januari 2010, 10:45:31 AM
så kanske det va men de ser lika danna ut tycker jag

   Det är en ganska stor skillnad i utseende mässigt och sedan är N4409 både längre och lite bredare än en N4007.

    //Niclas

bussfan

nu sa jag att ja tyckte de va lika tyvärr synd bara att nobina ställde av de volvo b10l-59 carruscityl bussarna