GDG 236

Startat av j-a, 27 januari 2010, 21:37:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Har scannat ur min fars album igen

GDG 236 vid gamla bussgaraget i Malung 1964

Ulf Fernestad

Det lönar sig å va vaken sent.
GDG 236.  X 375 - W 318. 1949 ScV 2B21 SKV  39+6 ombyggd -57 till godsbuss 21+2380

bilomnibussen

Hej! Snyggt och intressant! De bytte väl motorluckan vid ombyggnaden?
Mvh Jan G

Sven W

Hej

Bytt motorlucka? Jag tycker det här ser ut som en original Scania/Boxer-lucka. Volvo/Boxer-bussarna hade ju en bredare grill än dessa Scanior med de karakteristiska vingarna ovanför. Det enda som jag kan reagera för på bilden är att de horisontella blanka banden runt kylarpåfyllningen inte finns kvar.

Det har ju förekommit att man bytt motorlucka. Sannolikt är det så för vagn 421. Den var ju en Scania men gick med Volvo-lucka, åtminstone 1961. Den var tillsammans med systern 244 stationerad i Idkerberget och dessa två skötte trafiken på Borlänge-Ludvika. Skillnaden på motorluckor gjorde att man på långt håll kunde se vilken buss man skulle få åka i.

Vagn 476 var också en Scania med Volvo-lucka. Kanske man hade annorlunda vid Posten? Den bussen var ju en diligens från början. I Postbusshistoriken på sid 79 finns en bild med bl a en sådan här buss. Den är helt klart en Volvo och har bredare grill med vingar.

Hälsningar
Sven

bilomnibussen

Hej!
Det finns inga särskilda Volvo resp Scania-Vabis-luckor på SKV-Boxerkarosserna. Däremot kan det ha funnits speciallösningar för de stora bussbolagen exvis GDG. En sådan grill som den avbildade har jag aldrig sett på en SKV-vagn tidigare. Däremot har jag sett åtskilliga jämnåriga karosser på såväl Scania-Vabis som Volvochassier. Vingarna förekom från starten (efter de 20 ramlösa) fram till ca 1949, därefter blev det de tre vågräta blanka listerna.
Mvh Jan G

bilomnibussen

För resten är vindrutepartiet också utbytt som på så många andra SKV-karosser från den här tiden.
Mvh Jan G