Huvudmeny

SAAB kanske räddas?

Startat av Niklas Bygdestam, 26 januari 2010, 19:28:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Nico skrivet 27 januari 2010, 00:27:14 AM
Tja, han är lite av en guru i branschen så även fastän du inte köper det och det torde räcka långt även här. Om du sedan inte begriper det kan jag inte göra så mycket åt varför jag låter det bero.

Däremot undrar jag återigen vad du menar med konkurrent? Visst konkurrerar alla i branschen med varandra på sätt och vis, men som jag skrev tidigare så kan man undra "med vad och vem Saab egentligen konkurrerade"? Detta då märkets svaga ställning implicit innebär att man inte utgjorde någon större konkurrens alls annat än för andra nischtillverkare... Var väl i alla fall knappast så att det var med FIAT som man konkurrerade på världsmarknaden?!

Allt han säger stämmer inte. Dessutom vet vi inte hur sanningsenlig han verkligen är närt det handlar om just Saab. Han kan knappast ha intresse i att få det att fungera eller komma med positiva spådomar

Det är självklart att han är en konkurrent. Han styr ett konkurerande företag. Och då har han inga som helst intressen i att komma med positiva spådomar om ett företag som inte han har något inflytande över

Jag har ingen aning om Spyker gör en bra eller dålig affär. Det vet INGEN. Men att Sergio Marchionne skulle vara den som sitter med sanningen köper jag inte alls, speciellt då han knappast har insyn i Spykers eller Saabs inre kretsar. Det är ingen gud vi pratar om
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Muk skrivet 26 januari 2010, 23:41:21 PM
Hur många hade ens hört talas om Spyker innan de blev intresserade av att köpa Saab?  ::)

Inte många tror jag. Koenigsegg var nog också lika okänt innan det började talas om de ville köpa Saab
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 januari 2010, 00:58:41 AM
Inte många tror jag. Koenigsegg var nog också lika okänt innan det började talas om de ville köpa Saab

Nja, Koenigsegg har ju förekommit i många svenska biltidningsartiklar genom åren tack vare att det är svenskt. Spyker däremot har varit väldigt okänt i norr innan denna affär.

groenis

Det intressanta var nog den korta notis som fanns på TV4 textsidor
"Belgiska regeringen gav Spyker ett erbjudande om stort ekonomiskt stöd om tillverkningen flyttades till Antwerpen och Trollhättan lades ner helt och hållet"

/lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 27 januari 2010, 02:41:12 AM
Det intressanta var nog den korta notis som fanns på TV4 textsidor
"Belgiska regeringen gav Spyker ett erbjudande om stort ekonomiskt stöd om tillverkningen flyttades till Antwerpen och Trollhättan lades ner helt och hållet"

/lennart

Jo, men man får ju skilja på erbjudande och accepterande. Inget tyder på att Spyker var intresserad av att ta emot den belgiska regeringens erbjudande och om de nu inte lyckats mörka detta totalt (hur kan då TV4 Text känna till det?) så skulle inte den svenska regeringen gått in med sina garantier.

Björn Lövdahl

Bara och vänta och se vad Spyker ämnar med detta inköp
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

SimonB

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 27 januari 2010, 08:29:50 AM
Bara och vänta och se vad Spyker ämnar med detta inköp

Det verkar som att de tänker driva företaget fristående och låta nya 9-5 gå i produktion, och så småningom släppa en 9-4 och en ny 9-3.

Uffe D

Tre år max, sedan har det kursat.

Niklas Bygdestam

Citat från: SimonB skrivet 27 januari 2010, 14:02:38 PM
Det verkar som att de tänker driva företaget fristående och låta nya 9-5 gå i produktion, och så småningom släppa en 9-4 och en ny 9-3.

Vad jag förstått hittills så vill Spyker ta tillbaks lite gamla Saabtraditioner. GM har misshandlat märket Saab och inte förstått sig på Saabs traditioner. Under flera år har klagomål riktats mot att dagens Saabmodeller är alldeles för lika Opel och att de inte har någon Saabkaraktär. Den nya 9-5 som nu ska släppas ut verkar inte ha mycket Saabkaraktär. Men så är den tyvärr utvecklad av GM, trots att GM nu aldrig får vara med om att den släpps ut på marknaden. Det verkar mest vara fronten som är Saab på denna. På bilder jag sett verkar man t ex ha gått ifrån Saabs typiska stolar som exempel, synd tycker jag eftersom det tar bort lite av stilen

Jag tror GM har haft helt fel inriktning när det gäller Saab. Man har utvecklat Saab till en lite finare och lyxigare variant av Opel. Man har till med sett till att de sålts på samma ställen och gått ut med gemensam marknadsföring. Jag tror att Opelstämpeln bara har varit väldigt negativ för Saab. Opel har betydligt lägre status än Saab och att då blandas ihop med Opel har då bara varit negativt för Saab

Den nya 9-5:an kan både ha för och nackdelar. Det negativa är att den tycks vara en förfinad Opel och alldeles för mycket ha karaktären av att vara en GM-produkt och inte en Saab. Det är en risk med den. Men samtidigt kan den nya 9-5:an istället ha fördelen att den släpps ut precis när Saab klarat sig bort från GM, klarat sig undan nedläggning och överlevt. Då kan det oavsett hur bilen än ser ut vara ett högt symbolvärde att få släppa ut den nya modellen. Man visar därför att man inte bara överlevt utan även klarar av att släppa ut den nya bilmodellen också. Det kan vara viktigt

Jag vet att vissa inte tror på Spyker. Men låt oss hoppas i alla fall. Och bara att Saab överlever ett tag till kan förändra allt. Vi vet ju inget om framtiden. En nedläggning hade varit för gott. Nu finns det lite framtid och med en förändrad framtid kan det kanske innebära saker vi idag inte förväntar och som kanske kan vara jättebra för Saab

Låt oss i alla fall glädjas och dela glädjen med de anställda som nu i alla fall känner att de får behålla sina jobb istället för hopplös abetslöshet, Arbetsförmedlingen och annat elände som de trott sig tvingas till nu

SimonB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 januari 2010, 16:26:24 PM
Den nya 9-5 som nu ska släppas ut verkar inte ha mycket Saabkaraktär. Men så är den tyvärr utvecklad av GM, trots att GM nu aldrig får vara med om att den släpps ut på marknaden.

Får och får.... De har själva sagt att de tänkte låta den vara om Saab inte blev sålt. De ville inte ens producera bilen under ett annat märke.