Ljungskilebuss tar över från Göteborgs Spårvägar

Startat av Bjarne-W, 26 januari 2010, 18:33:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

Det offensiva familjeföretaget Ljungskilebuss tar över beställningstrafiken från Göteborgs Spårvägar. Avtalet blev klart på tisdagen och innebär att Ljungskilebuss tar över hela beställningstrafiken från Göteborgs Spårvägar. I affären ingår fyra bussar.
http://www.busstidningen.se/2010/01/26/ljungskilebuss-tar-over-fran-goteborgs-sparvagar/

1896


Staffan Sävenfjord

Citat från: Bjarne-W skrivet 26 januari 2010, 18:33:37 PM
Det offensiva familjeföretaget Ljungskilebuss tar över beställningstrafiken från Göteborgs Spårvägar. Avtalet blev klart på tisdagen och innebär att Ljungskilebuss tar över hela beställningstrafiken från Göteborgs Spårvägar. I affären ingår fyra bussar.
http://www.busstidningen.se/2010/01/26/ljungskilebuss-tar-over-fran-goteborgs-sparvagar/

Aha, det är därför Daniel varit så hemlighetsfull på sin blogg den senaste tiden. http://www.bussbloggaren.blogspot.com/
Och jag som trodde att han skulle köpa Uddevalla Omnibus.  :D
Det är bara att önska Daniel lycka till!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas

Ursäckta en dum fråga, men upphandlas beställningstrafik?

Är det inte bara att köpa en turistbuss och ta de beställningar man kan?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Z skrivet 26 januari 2010, 19:37:55 PM
Ursäckta en dum fråga, men upphandlas beställningstrafik?

Är det inte bara att köpa en turistbuss och ta de beställningar man kan?

Visst upphandlas beställningstrafik även om det inte är tal om offentlig upphandling. Men de flesta företag begär säkert in offert från flera bussbolag och väljer det som ger bästa priset för det man man vill ha. Inte nödvändigtvis det lägsta alltså.
Jag vet inte hur du menar men om du menar att det bara är att köpa en turistbuss och vänta på beställningar så lär man inte bli fet. Dessutom krävs det tillstånd och en massa annat.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2010, 19:40:29 PM
Visst upphandlas beställningstrafik även om det inte är tal om offentlig upphandling. Men de flesta företag begär säkert in offert från flera bussbolag och väljer det som ger bästa priset för det man man vill ha. Inte nödvändigtvis det lägsta alltså.
Jag vet inte hur du menar men om du menar att det bara är att köpa en turistbuss och vänta på beställningar så lär man inte bli fet. Dessutom krävs det tillstånd och en massa annat.

Visst kan jag förstå att större företag/myndigheter etc. begär in offerter/upphandlar vilka som de ska anlita, men det borde väl då vara just det företagets/myndighetens beställningar och inte ALLA körningar i området?

Om jag äger en turistbuss(och har alla tillstånd) så måste jag väl få skicka in svar på(och kanske "vinna") de offerter som företagen skickar ut?

I artikeln verkar det ju som om företag B "vunnit" alla rättigheter att köra beställningstrafik från företag A, som nu inte kan köra någon beställningstrafik alls.


Jonas

#7
Efter att ha läst artikeln lite mer noggrant så framgår det att B köpt A´s beställningsavdelning, inte vunnit rättigheterna i någon upphandling.

Slarvigt att inte läsa hela...   :-[  ;)

Johan B

Det kan ju vara på plats att förtydliga (för alla andra som också väljer att snabbläsa artikeln ;) ;D) att det är beställningstrafiken som man köpt och INTE hela Affärsområde beställning där linje 114 och Blå Express ingår (ett litet tag till). Man tar alltså inte över någon linjetrafik från GS. Ang. avveckling av GS, njae man har talat om att sluta med beställningstrafiken ett tag nu, senaste jag hörde var att de skulle lägga ner när turistarna inte längre får gå i miljözonerna. Vilket fö. inte bör vara lång tid kvar men Daniel har kanske planerat för nyförvärv ganska omgående, han verkar ju vara en kvalitetsmedveten man och då passar ju Neoplan kanske inte så bra ;) (OBS ironi!). Bara att gratulera till expansionen.

1896

Ja, lite knäppt är det ju, man tycker ju att om man behöver en buss, så ringer man till någon som har en buss och beställer den. Men om någon bedriver beställningsverksamhet, så går den delen att värdera, och därför går det faktiskt att köpa beställningstrafik....

1896

Det där kanske vart rörigt, jag menar att köpa beställningstrafik, är ju lite som att köpa ett luftslott....

michael k

kundregistret och varunamnet är väl värt lite grann
men inte mycket
och fyra gamla neoplan är ju ett sätt att skaffa sig bekymmer
eller kanske han ska göra som ett par stockholmare gorde med en välkänd firma
lite söder om borås
plocka ut kapitalet och belåna bussarna till max
sedan inte lägga ett öre på underhåll och köra så länge det håller
för att sedan lura lite andra godtrogna bussägare att köpa vraken >:(

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 27 januari 2010, 22:06:24 PM
kundregistret och varunamnet är väl värt lite grann
men inte mycket
och fyra gamla neoplan är ju ett sätt att skaffa sig bekymmer
eller kanske han ska göra som ett par stockholmare gorde med en välkänd firma
lite söder om borås
plocka ut kapitalet och belåna bussarna till max
sedan inte lägga ett öre på underhåll och köra så länge det håller
för att sedan lura lite andra godtrogna bussägare att köpa vraken >:(

Det är bara att titta på hur Ljungskilebuss sköter sin nuvarande verksamhet och vilket gott skick de håller sina bussar för att inse hur fel du har.
Vi vet i dag inget om Daniels planer för de Neoplaner som GS använder i dag. Det är fullt möjligt att han har för avsikt att avyttra dem och ersätta dem med nyare bussar. Oförskämdheter mot seriösa bussägare kan vi vara utan här på forumet. >:(


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

michael k

det var en passning åt annat håll
till en mindre seriös aktör

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 28 januari 2010, 08:59:30 AM
det var en passning åt annat håll
till en mindre seriös aktör

Jo, jag förstår vem passningen var riktad åt och det är väl bara att beklaga det som hände med företaget i fråga. Den tidigare ägaren har ju dock nu efter en svår tid fått en synnerligen välförtjänst revansch.
Men de flesta som läste det tolkade det nog som en passning till Ljugskilebuss. Man bör tänka efter innan man skriver sådant så att man inte skriver något man inte menar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)